Hvis jeg tar gutten min inn 50/60 % i barnehage, får jeg da kontantstøtte?

woordy

Flørter med forumet
Han kommer inn under det nye med at man får 5000,- i mnd fra 12-18 mnd, deretter noe over 3000 frem til han er 2 år.. Lurer på om vis jeg velger å ha an 50/60 % i barnehagen om jeg da får ca halve kontantstøtten, eller hvordan fungerer dette?

Samme lurer jeg på. Skal ha han 50 % i barnehagen. Ringte for å høre med nav, men ble ikke så veldig klok av det:-/ Men jeg sendte inn en søknad hvertfall så får vi se:-)

50% barnehage utgjør ikke 50% kontantstøtte. Hvor mye du kan få i gradert kontantstøtte kommer an på åpningstidene til barnehagen. Du må regne antall timer %-satsen du velger utgjør i forhold til hvor mange timer det er mulig å ha han der per uke. F.eks hvis barnehagen er åpen fra 7-16:30 så er det mulig for barnet å være der 9,5 timer pr dag, altså 47,5 timer pr uke. Har du 50% plass vil ditt timeantall bli 24 timer (det spiller ingen rolle om du sier barnet bare skal være der fra 8-15, de regner ut i fra max antall mulige timer). Her er satsene til NAV for kontantstøtte: http://www.nav.no/Familie/Kontantstøtte. De er ikke oppdatert i forhold til de nye satsene, men det gir deg en pekepinn.

I følge nav så utgir 50% seg til å bli 19 timer pr. uke. Her er barnehagen oppe i 10 timer pr. dag. 

Lunde86 skrev:
I følge nav så utgir 50% seg til å bli 19 timer pr. uke. Her er barnehagen oppe i 10 timer pr. dag. 

Ja, det er visst nye regler og satser fra august. Da utgjør inntil 19 timer i barnehage 50% kontantstøtte. Hvis du har 20 timer eller mer i barnehage, så får du ingen kontantstøtte. Står på NAV sine sider: http://www.nav.no/Familie/_attachment/302561?_ts=1357c178678&download=true

Det viktigste er å se på hvor mange timer i uken barnehagen faktisk har åpent, og ikke hvor mange timer i uken barnet er der.

Så dersom bhg er åpen 10 timer per dag må du ha mindre enn 40 % bhg plass da for å få noe kontantstøtte hvis dette med alt over 20 timer stemmer?

Back
Topp