Hvis jeg får Luft i magen av maten får babyen det da?

Jusom

Elsker forumet
Septemberbarna 2019
Juligull2021
Ja spm er overskriften. Jeg har litt. Mye luft i dag. Og babyen min ser ikke ut å være selig fornøyd i dag. Har sånne tak med litt hyling.

Spiste pasta gryte med løk i går. Har ikke tenkt egeltig på at løk kunne gjøre noe. Spiser jo litt løk nesten vær dag bare ikke rå løk.
 
Leste i en artikkel om at det vi fordøyer, fordøyer ikke babyen. Dermed får ikke de luft i magen om vi får luft i magen.
Hadde sammen spørsmål til helsesøster som svarte at det er en myte at de får vondt i magen av det vi spiser. Et unntak kan være melkeprotein.

Så uten å være noe ekspert så ville jeg svart Nei/Nei. :)
 
Jeg har lest på ammehjelpen at det hva vi spiser kommer ikke til baby direkte og kan ikke ha samme effekt,baby får hva vi har i blød. Men,jeg selv prøver å forstå hvis lille reagerer på noe jeg spiser,han har mye luft i mage og hyppige avføring som kan av og til bli eksplosiv. Han er 6uker nå og vi har kontroll neste uke så tenker å ta det opp med lege da.
 
Jeg har forstått det slik at løk og kål osv som har vært slike værstinger fra gammelt av ikke nødvendigvis gir baby vond mage, men at baby kan reagere på visse ting vi spiser og at man må prøve seg litt frem. Hvis dette skjer hver gang du spiser råløk over en litt lengre periode er det nok ikke bare tilfeldig. :)
 
Morsmelk lager næring fra blodet vårt, dermed vil ikke de matvarene vi spiser kunne gi samme tarmplager til baby som vi får.
Feks hørte jeg man ikke skulle drikke kullsyre da det kunne gi luft til baby, men det er umulig at kullsyre overlever fra tarmene våre over til blodet og deretter til brystmelken.
Derimot leste jeg at maten vi spiser sette smak på melken.
 
Jeg har også lest at forskning ikke støtter at barnet får vondt i magen av det vi spiser. Unntaket er melk. Barn kan også reagere på koffein.
 
Ok. Men kan noen da. Forklare meg dette. Babyen har litt gulgrønn farge. Det varier. Noe dager gul. Og noen dager litt mer grønn. Leste at det kunne være at babyen får. I seg for lite feit melk. Eller melkeprotein allergi. Noen som har erfaring med sånn bæsj. Ellers er den veldig normal i konsistens.
 
Ok. Men kan noen da. Forklare meg dette. Babyen har litt gulgrønn farge. Det varier. Noe dager gul. Og noen dager litt mer grønn. Leste at det kunne være at babyen får. I seg for lite feit melk. Eller melkeprotein allergi. Noen som har erfaring med sånn bæsj. Ellers er den veldig normal i konsistens.
Er normalt at avføringen kan være litt grønn, men skal ikke være over flere dager på rad. Om du opplever det over flere dager sier du fra på helsestasjonen eller lege.
Anbefaler deg å lese artiklene på ammehjelpen står om alt fra avføring til amming <3 også har det kommet en flott app som heter helseoversikt står veldig mye nyttig.
Link https://ammehjelpen.no/avforing-hos-barnet/
 
Spedbarn kan jo som oss voksne være allergisk eller intolerant mot melk, egg, løk, nøtter osv. Men sjeldnere at de reagerer på dette via morsmelk. Men dette er da individuelt og ikke en grunn til å anbefale ammende å holde seg unna melk eller annen mat.
Ok. Men kan noen da. Forklare meg dette. Babyen har litt gulgrønn farge. Det varier. Noe dager gul. Og noen dager litt mer grønn. Leste at det kunne være at babyen får. I seg for lite feit melk. Eller melkeprotein allergi. Noen som har erfaring med sånn bæsj. Ellers er den veldig normal i konsistens.
Som Lizzy78 skriver så er grønn avføring normalt. Vi har hatt en å annen bæsjebleie med grønn avføring. Hvis den grønne avføringen vedvarer kan en av årsakene til dette være overproduksjon. Altså at babyen får for lite fett fra melken, men da vises det gjerne også med at babyen kanskje ikke går særlig opp i vekt.
Jeg ville i grunn ikke ha tenkt noe særlig over det om det ikke også er andre grunner til bekymring.
Men jeg passer alltid på å ikke bytte bryst før hun viser at hun er ferdig. På slutten spiser de gjerne saktere men det er visst også fordi melka er fetere og ikke kommer så hurtig.
 
Jeg ble advart av en venn mot grønne erter. Glemte meg og spiste en stor porsjon grønne erter til middag dagen etter. Så på natta hadde baby vondt i magen. Det kan ha vært ertene, men vi vet ikke sikkert.
Snakket med ei på helsestasjon som ga meg en liste over mat man kan være forsiktig med fordi de er tungt fordøyelig og har store proteiner. Blant annet løk.
Hun nevnte det som blir skrevet over at babyen får ikke det samme som oss, at de får enkelte stoffer fra maten. Men hun anbefalte i det minste at vi forsøkte å unngå disse matvarene og se om vi fikk noen fredelige netter.
 
Jeg ble advart av en venn mot grønne erter. Glemte meg og spiste en stor porsjon grønne erter til middag dagen etter. Så på natta hadde baby vondt i magen. Det kan ha vært ertene, men vi vet ikke sikkert.
Snakket med ei på helsestasjon som ga meg en liste over mat man kan være forsiktig med fordi de er tungt fordøyelig og har store proteiner. Blant annet løk.
Hun nevnte det som blir skrevet over at babyen får ikke det samme som oss, at de får enkelte stoffer fra maten. Men hun anbefalte i det minste at vi forsøkte å unngå disse matvarene og se om vi fikk noen fredelige netter.
Jeg har spist både kål, løk og grønne erter flere ganger og merker ikke noe på baby. Ofte kan det være helt tilfeldig, og at de ville vært urolig likevel.
 
Bare et lite tillegg..Ofte er det uroen i mor eller fars kropp som gjør babyen urolig, hvis jeg bekymrer meg smitter det over på baby.. som f.eks bekymre seg over at mann kan ha spist noe h*n har reagert på.. er det mageknip? vi er så vare når det kommer til våre barn at vi får vondt av bare tanken på at de kan ha vondt.. <3 tror vi kan slappe helt av med tanke på inntak av mat, har spist alt mitt hjerte lyster..til og med fårikål gikk helt fint, koste meg og lillemor hadde en flott natt..
 
Last edited:
Jeg har spist både kål, løk og grønne erter flere ganger og merker ikke noe på baby. Ofte kan det være helt tilfeldig, og at de ville vært urolig likevel.
Det kan ha være tilfeldig ja.
 
Dette er vel litt individuelt fra baby/mamma til baby/mamma. Jeg har (med alle 4) prøvd å spise det meste, og sett hvordan d har gått. Her går alt av grønnsaker bra, så lenge det er friske grønnsaker eller mat laget av friske grønnsaker. Løkpulver (som er i mye ferdigmat og krydderblanding) går ikke så bra, og heller ikke veldig sterke krydder. Men spiser fårikål og rå løk av hjertens lyst:hilarious:
 
Back
Topp