Hvis du skulle bygge nytt hus!

Qualitas

Forumet er livet
VIP
Hva er de viktigste tingene du ville hatt med??

Jeg ville hatt stoort vaskerom ved kjøkkenet, stort vindfang, walk in closet på soverommet

svær garderobe i yttergangen

kunne gå direkte inn i garasjen fra huset

to stuer

eget bad kun tilknyttet foreldresoverommet

alle soverom nordvendt

sikkert mye mer også :-)

Jeg har tegnet huset vårt, som vi forhåpentligvis kan bygge en gang. Og siden vi ikke har all verdens råd, så måtte jeg fire på en del krav. Men det inneholder 1 stort kjøkken, 2 stuer, 4 soverom, 1 kontor, 2 bad, 1 bod og stor terasse over en integrert dobbelgarasje. Vaskerommet er delvis på ene badet, avskilt med en vegg som ikke er helt "tett".
Så da måtte bl.a. eget vaskerom og walk-in-closet sløyfes :-/

Walk in closet er på listen min, ja. 
Vaskerom med masse skap-plass og benkplass.
Matbod rett ved kjøkkenet, med god plass til tørrvarer og fryser.

Og så blir det antakeligvis skråtak på soverommene, og der skal det lages til skap med skyvedører og hyller, så man får utnyttet plassen godt. 

Jeg vet til og med hvilken vei soveromsvinduene skal vende, så det ikke er sol inn verken på natta eller tidlig om morgenen. :p
Har drømmen klar, samt at jeg vet omtrent hvor huset skal stå. :p

Skal også ha to bad, hvorav det ene har badekar og er like ved soverommet vårt. 
Helst 4 soverom, samt loftstue. 

Sjakkruta skrev:
Jeg har tegnet huset vårt, som vi forhåpentligvis kan bygge en gang. Og siden vi ikke har all verdens råd, så måtte jeg fire på en del krav. Men det inneholder 1 stort kjøkken, 2 stuer, 4 soverom, 1 kontor, 2 bad, 1 bod og stor terasse over en integrert dobbelgarasje. Vaskerommet er delvis på ene badet, avskilt med en vegg som ikke er helt "tett".

Hvor mye kom det på da? Vet du det?

Qualitas skrev:

Sjakkruta skrev:

Hvor mye kom det på da? Vet du det?

Nei det vet jeg ikke ennå. Tenkte å legge det litt på is til tomten er klar i alle fall. Vet heller ikke ennå om det blir trehus eller murhus, men det er ca. 240 kvm i alle fall. Kommer til å sjekke opp mye når det kommer til priser etterhvert. Men kan nevne at mye evt. kommer til å bli handlet i Latvia for å spare penger.

Vi skal bygge etterhvert.
Har ikke tegnet huset selv, men forandret på en del ting ved det. Det jeg er mest fornøyd med og ikke ville byttet ut er;

- Vaskerom i grei størrelse med egen inngang rett ved siden av garasjen
- 4 soverom (vil antagligvis bruke rom nr.4 til gjesterom/hobbyrom/kontor el.)
- Har delt stua i to. Skal ha den ene som "finstue" med litt finsligere stil, og ha stue nr.1 (som da skal gå i ett med kjøkkenet) til daglig bruk med fjernsyn og en komfortabel, slitesterk sofa:)
- Loftstue.

et hus vi bodde i da jeg var lita har en (for meg) genial løsning jeg har lyst å ta med meg om vi noen gang skal bygge hus.
der var det 2 innganger i hovedetg.den ene kom vi i inn i en fin vanlig gang og den andre kom vi inn på et ganske stort vaskerom.mellom vaskerommet og gangen var det et grovbad med dusj og et do med dører gjennom alle de rommene.
fra gangen kom man inn på stua og fra vaskerommet kom man inn på kjøkkenet:)

Jeg ville hatt:
stort kjøkken med spiseplass
vaskerom med dusjkabinett, masse skap og benkplass og egen ytterdør/verandadør, og utafor der skal det være mulighet for å henge opp klær
walk in closet, med mulighet til å henge mye klær, ikke bare i skuffer.
Spisestue med mulighet for å se peis, men peisen skal også sees fra stue
Unngå kveldssol/morgenssol inn på soverommene
vannbåren gulvevarme
evt. ingrerte musikkanlegg
Bod tilknyttet kjøkken for oppbevaring av mat, evt ekstra kjøleskap osv

det jeg kom på i farta :)

Skal ramse opp:

* stort kjøkken
* 1 stort bad med badekar
* 1 bad med do og dusjkabinett
* romslig stue - gjerne åpen løsning inn til kjøkken
* walk in closet 
* egen peisplass
* TV stue
* vaskerom
* ekstra rom til gjester
* veranda
* inngang til huset igjennom garagen

+++

Jeg ville ha hatt en "roteinngang" inn til et vaskerom f.eks. og der skal det være masse oppbevaringsplass.

Og så ville jeg ha hatt et stort kjøkken med muligheter for å sitte der og spise sammen en hel familie.

Dobbel garasje, god lagringsplass til sykler og div. utstyr. Uteplass skjermet for innsyn fra folk og den kaldeste vinden på sommeren.

Men viktigst av alt er lagringsplass både her og der, sånn at en kan legge fra seg ting på rett plass i en fei og ha det lett tilgjengelig i hverdagen. Sånn har vi det ikke nå og med dette huset så blir det nok ikke mulig heller. Men vi blir her og gjør det beste ut av det likevel :-) (det er barndomshjemmet mitt sååå...)

Stort kjøkken, vaskerom, mange soverom, walk in closet, stort bad gjerne to bad hvor ett er mindre. Stor veranda, kjellerstue som gubben kan gjemme tv'n og de svære fæle høytallerne sine i hehe.

Vi har akkurat bygget hus så her er hva jeg passet på å få med når jeg tegnet huset;

-stort kjøkken/allrom med plass til stort spisebord
-stue med 2 "avdelinger" tv-stue og vanlig stue
-stor gang med masse garderobeplass
-4 soverom (1 gjesterom)
-1 stort walk-in-closet til mor :-))
-2 bad
-1 stort vaskerom med egen utgang til hagen (brukes som inngang når vi kommer møkkete fra barnehage ol.)
-kjellerstue når man får større barn
-liten bod med ekstra kjøleskap og fryseskap

Det jeg kommer på i farta som er VIKTIG er : 

Stooort vaskerom, med egen ingang, mye skapplass, og sluk og vask. 

Walkin-closet eller eget klesrom. 

Vi skal bygge igjen etterhvert og da vil jeg ha kjeller med utleie, vaskerom, kjellerstue, lite bad og vaskerom. 1. etg hall, stue, spisestue, glassveranda, stort kjøkken med stor spiseplass, hobbyrom og lite bad og aller helst en bod. 2. etg loftstue, bad og minst 4 soverom. Det er mitt drømmehus.
Jeg må på ingen måte ha walk in closet, vil heller ha skyvedørsgarderobe, men det er mtp hvordan husets fasade skal være. 
Siden jeg ser for meg vaskerommet i kjelleren tar jeg gjerne en sjakt til skittentøy. 

Jeg vil ha god plass til oppbevaring, det er utrolig viktig!

Jeg ønsker meg et hus med alt på en flate
Minst 4 soverom gjerne 5. Så ska det være 2 stuer, stort bad,gestedo, vaskerom med oppbevaringsplass, en inngang til fin inngang og en ingang som går inn i en gang slik at en kan gå rett til vaskerom eller bad før en går videre inn i huset

Bad og do i samme rom, hater, hater, hater sånne små-do! Og to bad selvfølgelig, et oppe og et nede

Soverom nede, så det blir kjølig om sommeren

Stort vaskerom med egen inngang og dør inn til yttergangen, med plass til sko, yttertøy, vaskemaskin selvsagt, klesstativ og strykebrett/benk

Et par, kanskje tre boder er et must, og nøkkelen til et ryddig hjem, iallefall for min del

Stort kjølerom evt på den ene boden

Stort kjøkken (det viktigste tror jeg) og eget vaskerom med god plass til minst 2tørkestativ. Eget rom til klær og sko, 2 bad, stor entre med en stor garderobe. Ville hatt vindfang med doble dører og små terasser (?) I to av soverommene. 4 soverom og innredet kjeller slik at mannen kunne laget studio i kjelleren. Alle soverom må være i samme etg! Har en drøm om å bygge, men det skjer ikke med det første hvis det i det hele tatt skjer.

Eget vaskerom, minst to bad der det ene skal være i tilknytning til soverommet vårt, yttergang med nok av plass til klær og sko, alle soverommene i samme etasje. 

Back
Topp