Hvis du hadde hatt muligheten; hadde du valgt keisersnitt foran vaginal fødsel?

Må bare si med en gang at min mening kun handler om mine erfaringer og at alle de som har tatt/ tar ks hadde sine grunner til det.

For mitt vedkommende så hadde jeg aldri valgt ks foran vaginal fødsel. Dette fordi jeg vet at kroppen min kan føde «vanlig», kroppen min har godt av denne naturlige prosessen, babyen har godt av det (i utgangspunktet), jeg er på beina raskt etterpå, kan dra hjem iløpet av kort tid, jeg slipper å være borte fra babyen min, jeg slipper operasjonssmerter, slipper et operasjonssår m.m.

For meg er ks siste utvei og kun når det er medisinsk nødvendig. Dette er jo et personlig valg noen må/vil ta og jeg er veldig glad for at man har muligheten når det å føde vaginalt ikke er et alternativ. Det spiller ingen rolle hvordan barna blir født egentlig, så lenge det går bra og opplevelsen blir så god som mulig.
 
Nei, fordi det er fra naturens side naturlig å føde vaginalt. Og greier jeg det og kroppen klarer det og alt ligger tilrette for at drt går bra. Så ville jeg ikke valgt en annen metode nei.
Skulle jeg måtte bli anbefalt ks, så er det det som måtte til, men med to vellykkede og helt normale fødsler fra før av ser jeg ingen grunn til å gjøre noe anerledes..
 
Om jeg hadde hatt keisersnitt med førstemann, så kanskje. Underlivet mitt ble aldri det samme igjen etter svangerskapet.. spent på hvordan det går denne gangen. Leit å ikke føle meg fin der nede.. ble sydd igjen av en jordmorstudent som ikke gjorde en god jobb
 
Jeg hadde jo egentlig mulighet til å velge forrige gang, siden babyen lå i seteleie, og jeg var aldri i tvil om at jeg ønsket å føde vaginalt og var kjemperedd for at det skulle ende med keisersnitt. Så nei, jeg kunne aldri valgt keisersnitt hvis det bare sto på det og alt annet var helt normalt.
 
Vanlig fødsel uten tvil. Fødte nr 2 i seteleie og var da veldig tydelig på at jeg ville ha vaginal fødsel hvis mulig. Nå med nr 3 så må jeg mest sannsynlig ha ks pga forliggende morkake og følte at det var et stort nederlag. Nå når jeg har latt det synke inn og jeg tenker rasjonelt så er det greit for det er jo det beste for baby men hvis jeg hadde hatt et valg så hadde jeg ønsket vaginal fødsel.
 
Vil så langt det er medisinsk forsvarlig føde vaginalt. [emoji5]
 
Har hatt to lapraskopi-operasjoner i livmoren de siste to årene, og jeg kom meg relativt fort tilbake etter de, og har noen små arr på magen, så sånn sett kunne jeg fint ha KS. På meg kan det bli KS hvis det blir prematurt og tvillingene ligger ikke riktig. Og det stresser meg ikke.

Men håper jeg får føde uten KS, jeg tror en fødselsopplevelse vil være noe helt unikt man kan oppleve. Selv om jeg gruer meg ganske mye til smertene..
 
Jeg hadde planlagt ks med min, men hadde det vært medisinsk forsvarlig, hadde jeg glatt valgt vaginal fødsel. Ks er en veldig stor operasjon og mange får varige skader som følge av det. Det gjør j****g vondt i lang tid etterpå. Man kan ikke løfte som man vil, jeg får fortsatt vondt, nå ett år etterpå, hvis jeg løfter feil eller for tungt.
Så hvorfor folk ønsker ks når det ikke er medisinsk nødvendig, forstår jeg virkelig ikke. Det er ingen enkel løsning, men et stort inngrep som forstyrrer barseltiden.

❤️❤️
 
Jeg ønsker å føde vaginalt. Jeg vil ha den opplevelsen. Er det medisinsk nødvendig med KS, så selvfølgelig... Men jeg håper jeg slipper. Har overhode ikke tro på at det er en "lettvint løsning"...
 
Hadde helt klart valgt vaginalt om jeg kunne velge.

Nå som lillemor ble født 27+3 tidligere denne mnd (hadde termin 9 Januar), og fødsel var så godt i gang og spontan med 6-7 cm åpning og hun lå i seteleie som gjorde det vanskelig å føde vaginalt som kunne risikere hennes liv som sto i fare, så endte det med ett hastesnitt og såkallet T-snitt. Mer omfattende inngrep med to snitt istedetfor ett snitt.
Jeg er nå veldig glad for at det ble slik, selv om jeg føler meg "snytt" for en fødsel. For hadde 9 cm og full åpning når jeg ble trillet til operasjonsstua. De sa at det trolig reddet livet til lillemor som hadde hastverk:Heartred

Men fått beskjed om at neste fødslene vil være planlagte keisersnitt fremover med nøye oppfølging. Men da er jeg forberedt på det:happy::love017
 
Hadde helt klart valgt vaginalt om jeg kunne velge.

Nå som lillemor ble født 27+3 tidligere denne mnd (hadde termin 9 Januar), og fødsel var så godt i gang og spontan med 6-7 cm åpning og hun lå i seteleie som gjorde det vanskelig å føde vaginalt som kunne risikere hennes liv som sto i fare, så endte det med ett hastesnitt og såkallet T-snitt. Mer omfattende inngrep med to snitt istedetfor ett snitt.
Jeg er nå veldig glad for at det ble slik, selv om jeg føler meg "snytt" for en fødsel. For hadde 9 cm og full åpning når jeg ble trillet til operasjonsstua. De sa at det trolig reddet livet til lillemor som hadde hastverk:Heartred

Men fått beskjed om at neste fødslene vil være planlagte keisersnitt fremover med nøye oppfølging. Men da er jeg forberedt på det:happy::love017
Gratulerer med baby!!! Håper det går bra med den lille og deg, selvom hun kom en god stund før termin. Er dere fortsatt på sykehuset?

Første her i termingruppa som jeg har fått med meg at har født. Begynner å bli mer virkelig nå:)

Jeg står også i fare for å måtte ta keisersnitt, pga forliggende morkake. Det er absolutt ikke noe jeg ønsker, og vil nok også føle meg litt «snytt» hvis det blir det. Samtidig er det jo veldig bra at vi har et moderne helsevesen hvor de både kan oppdage om det holder på å gå galt med vaginal fødsel, og ta hastekeisersnitt hvis det er nødvendig. Som i ditt tilfelle.

Kos deg med jenta di❤️
 
Hadde helt klart valgt vaginalt om jeg kunne velge.

Nå som lillemor ble født 27+3 tidligere denne mnd (hadde termin 9 Januar), og fødsel var så godt i gang og spontan med 6-7 cm åpning og hun lå i seteleie som gjorde det vanskelig å føde vaginalt som kunne risikere hennes liv som sto i fare, så endte det med ett hastesnitt og såkallet T-snitt. Mer omfattende inngrep med to snitt istedetfor ett snitt.
Jeg er nå veldig glad for at det ble slik, selv om jeg føler meg "snytt" for en fødsel. For hadde 9 cm og full åpning når jeg ble trillet til operasjonsstua. De sa at det trolig reddet livet til lillemor som hadde hastverk:Heartred

Men fått beskjed om at neste fødslene vil være planlagte keisersnitt fremover med nøye oppfølging. Men da er jeg forberedt på det:happy::love017

Gratulerer med baby, viste ikke de var begynt å komme ut nå allerede... wow nærmer seg nå for alle;)
 
Gratulerer med baby!!! Håper det går bra med den lille og deg, selvom hun kom en god stund før termin. Er dere fortsatt på sykehuset?

Første her i termingruppa som jeg har fått med meg at har født. Begynner å bli mer virkelig nå:)

Jeg står også i fare for å måtte ta keisersnitt, pga forliggende morkake. Det er absolutt ikke noe jeg ønsker, og vil nok også føle meg litt «snytt» hvis det blir det. Samtidig er det jo veldig bra at vi har et moderne helsevesen hvor de både kan oppdage om det holder på å gå galt med vaginal fødsel, og ta hastekeisersnitt hvis det er nødvendig. Som i ditt tilfelle.

Kos deg med jenta di❤️

Takk:Heartred Vi er fortsatt på sykehus både jeg og pappaen, og vi blir nok her til estimert termin. Har ett lite håp om å kunne dra hjem til jul:happy:
Alt går bra med lille, og det sykepleierne og legene er helt supre!
 
Hadde helt klart valgt vaginalt om jeg kunne velge.

Nå som lillemor ble født 27+3 tidligere denne mnd (hadde termin 9 Januar), og fødsel var så godt i gang og spontan med 6-7 cm åpning og hun lå i seteleie som gjorde det vanskelig å føde vaginalt som kunne risikere hennes liv som sto i fare, så endte det med ett hastesnitt og såkallet T-snitt. Mer omfattende inngrep med to snitt istedetfor ett snitt.
Jeg er nå veldig glad for at det ble slik, selv om jeg føler meg "snytt" for en fødsel. For hadde 9 cm og full åpning når jeg ble trillet til operasjonsstua. De sa at det trolig reddet livet til lillemor som hadde hastverk:Heartred

Men fått beskjed om at neste fødslene vil være planlagte keisersnitt fremover med nøye oppfølging. Men da er jeg forberedt på det:happy::love017
Men gratulerer så mye med ei lita tulle❤️❤️❤️ Håper alt går bra fremover ❤️
 
Takk:Heartred Vi er fortsatt på sykehus både jeg og pappaen, og vi blir nok her til estimert termin. Har ett lite håp om å kunne dra hjem til jul:happy:
Alt går bra med lille, og det sykepleierne og legene er helt supre!

Gratulerer med baby!!
Godt at alt går bra hittill :)
:Heartred :Heartred :Heartred
 
Back
Topp