Hvis du ble gravid igjen...

HildeFraNordSør

Forumet er livet
August 2018
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Sensommerskattene 2023
Ville du gjort ting annerledes basert på tidligere erfaringer? Du er eksperten på deg selv! Kunne du brukt det til å få en bedre graviditet? Medisiner, aktivitet, hjelp?

Jeg ville prøvd hardere å få i meg jerntilskudd, da det hjelper mye på formen! Ville også økt innsatsen for å motvirke treig mage; drukket mer og bevegd meg mer. Hadde vært en fordel også å være lettere og i bedre form i starten.
 
Ville bedt om igangsetting på sykehuset...
 
Nå skal vi ikke ha flere, men det jeg angrer på at jeg ikke gjorde var å høre på legen når hun ville 100% sykemelde meg.
Jeg tenkte 40% sykemelding og 60% jobb, hun fikk meg med på 40% jobb og 60% sykemelding.
Da var jeg bare 12 uker på vei og hadde allerede så ille bekkenløsning at jeg måtte på krykker.
På slutten var jeg 80% sykemeldt, og jobbet 20%.
Mest sannsynlig siden jeg presset meg selv har bekkenet aldri blitt bra igjen, gutten er i dag 5,5 år
 
Nå skal vi ikke ha flere, men det jeg angrer på at jeg ikke gjorde var å høre på legen når hun ville 100% sykemelde meg.
Jeg tenkte 40% sykemelding og 60% jobb, hun fikk meg med på 40% jobb og 60% sykemelding.
Da var jeg bare 12 uker på vei og hadde allerede så ille bekkenløsning at jeg måtte på krykker.
På slutten var jeg 80% sykemeldt, og jobbet 20%.
Mest sannsynlig siden jeg presset meg selv har bekkenet aldri blitt bra igjen, gutten er i dag 5,5 år
Ville nok også hørt litt mer på legen mtp sykemelding, her var det kvalme og oppkast som var problemet, var undervektig og utslitt og mye alene med en ettåring som stort sett lekte at han kastet opp.
 
Usikker på om det blir flere.. Men skulle prøvd å nyte svangerskapet mer. Tatt i mot sykemelding. Prøvd å fått mer kvalitetstid med mann og barn og søvn før baby kom. Ordnet alt klart tidlig (gjerne innen halvveis), tilfelle jeg blir dårlig igjen. Ta Albyl E. Bake og lage mat til fryseboksen. Rydde i hus/boder etc før svangerskapet
 
Jeg ville ha prøvd å komme i gang med litt trening myyye tidligere enn hva jeg har gjort nå.
Skulle begynt etter første trimester-kvalmen gav seg.
Har bare klart å trene litt på ball/yoga 4-5 ganger, men har merket en god del forskjell på kroppsvondter :D:D
 
Hvis jeg er så heldig å bli gravid igjen, så skal jeg prøve albyl-e og lutinus, og håpe og be om at den sitter hele veien til termin. Skal også prøve å bevege meg mer, til tross for kvalme.
 
Daglige turer, tross kvalme og bekken for psykens skyld. Stresse mindre, nyte mer. I grunn ikke så mye annerledes jeg kan gjøre.
 
Skulle jeg blitt gravid ville jeg blitt bekymra, vi skal ikke ha flere.

Men med tredje lyttet jeg til egne erfaringer fra de to andre og tok mot sykemelding i større grad, og det angrer jeg ikke på.

Skulle jeg hatt en til, skulle jeg tatt det mer med ro i barselstiden. Ikke dradd i middagsselskap 2. Juledag når jeg fødte 1. Juledag f. Eks... Jeg hadde jo lyst å vise frem babyen, men seriøst, stappe meg inn i en kjole? For hvem? Det var bra dumt av meg synes jeg.
 
Skulle jeg blitt gravid ville jeg blitt bekymra, vi skal ikke ha flere.

Men med tredje lyttet jeg til egne erfaringer fra de to andre og tok mot sykemelding i større grad, og det angrer jeg ikke på.

Skulle jeg hatt en til, skulle jeg tatt det mer med ro i barselstiden. Ikke dradd i middagsselskap 2. Juledag når jeg fødte 1. Juledag f. Eks... Jeg hadde jo lyst å vise frem babyen, men seriøst, stappe meg inn i en kjole? For hvem? Det var bra dumt av meg synes jeg.
Skikkelig sporty av deg da :p
 
Forberedt meg bedre på fødsel. Rakk verken siste time hos jordmor eller noe fødselsforberende kurs. Og ting gikk ikke helt etter boka. Og i ettertid skulle jeg bedt om hjelp til å bearbeide det tidligere.
 
Jeg har født en gang med epidural og en gang uten. Skulle jeg født igjen (noe jeg ikke har planer om) hadde jeg bedt om epidural så fort som mulig! Aldri, aldri, aldri skal jeg føde uten igjen :bag:
 
Skikkelig sporty av deg da :p
Hehe, ikke sant.

Vi var bare hos mine foreldre. Min bror med familien var der. Det var helt greit. Men den kjolen. Jeg kunne godt i en bukse og en ammetopp. Seriøst. Jeg fødte dagen før. Der var ikke en behagelig kjole. Jeg aner ikke hvorfor jeg absolutt skulle.

Mamma tilbød seg at vi kunne få mat på døra.

Men hey. Jeg husker faktisk ikke om de var her til middag første juledag eller hva det ble til. Vi hadde jo maten de skulle spise her. Men jeg tror ikke de var her. Svigermor var da. Hun var jo her på juleferie. Hun og mannen lagde mat, vet jeg. Både julaften og dagen etter.
(jeg fødte hjemme og hadde ikke noe sykehusopphold)
 
Hvis jeg ble gravid igjen -ingen tjangs i havet for det dessverre - skulle jeg prøvd å huske på hvor fort det går og gjort enda bedre valg med tanke på mat, søvn og trening. Og turt å glede meg litt mer og kose meg med forberedelsene i stedet for å være så redd. Og strikket litt mer :)
 
Ville du gjort ting annerledes basert på tidligere erfaringer? Du er eksperten på deg selv! Kunne du brukt det til å få en bedre graviditet? Medisiner, aktivitet, hjelp?

Jeg ville prøvd hardere å få i meg jerntilskudd, da det hjelper mye på formen! Ville også økt innsatsen for å motvirke treig mage; drukket mer og bevegd meg mer. Hadde vært en fordel også å være lettere og i bedre form i starten.
Jeg ville tatt mot mer sykemelding, strikket myyyyyye mer, dusjet og badet MYE mer i tiden før, vært mer med venner og sovet ufattelig mye:hilarious:
 
Er det i hele tatt noe man kan gjøre for å slippe lettere unna utmattelsen og svimmelheten? Det er ikke så greit å ha det slik når man har barn fra før.

Kom forresten på en ting: Om mulig ville jeg prøvd å unngå at tredje trimester havnet på sommeren. :rolleyes: Så helst termin mellom oktober og juni. :hilarious:
 
Back
Topp