jeg kan jo ramse opp det vi har - og som jeg føler VI har behov for.. om du har behov for det samme, er jo tvilsomt.. vi er alle forskjellige..
sprinkelseng - kjøpt brukt, skal ikke brukes før hun blir noen mnd fordi vi har:
vogge - gir et lunere sove"rede" i starten og så tar den ikke så stor plass på soverommet vårt..
i tillegg har jeg en annen vogge stående i stua nede der hun kan ligge om kveldene før hun legger seg... (eldste ble lagt på soverommet klokka 20 hver kveld, men da var forholdene litt annerledes her i heimen.. denne gangen blir det nok legging litt senere..)
lekegrind - brukte det fra dag 1 med storebror og har tatt den fram igjen nå, blant annet fordi vi har katt.. :)
vippestol - praktisk å ha et sted hun kan ligge når jeg er i dusjen hvis hun er våken, et sted hun kan sitte når jeg bretter klær, lager mat, spiser osv osv.. :) Har kjøpt babybjørn sin da den er poppis og anbefalt.. kjøpte brukt - da ble den ikke så dyr :)
stellebord - har ikke mulighet til hverken vegghengt eller på vaskemaskin, så vi valgte et stellebord med hyller slik at jeg med min kurv- og sorteringsmani virkelig kan få utløp for det også på badet... vi har bad i to etasjer, men velger å ha en stelleplass..
stellematten er kjøpt på ikea, fresher opp med rosa håndklær da det er de som syns og ikke selve matten :P
lammeskinn til vogn - anbefales ikke å ha det i senga,
http://www.lub.no - på grunn av fare for krybbedød..
bilstol - vi valgte en som kom bra ut i test, men som ikke var av de dyreste - akta graco logico s hp.. den tar litt plass i bilen med basen på, men vi har stor bil så det var ikke så farlig..
i tillegg har jeg i dag kjøpt en billig trille som denne stolen kan settes på - brukt - fordi jeg tenkte det var kjekt å ha.. og så har vi da en trille når vi skal til spania neste år..
bæresjal - har kjøpt en ringslynge, ønsker å kunne bære henne og ikke bare trille.. har ikke båret før, så dette er en ny erfaring for oss :) Har også kjøpt dette brukt... Jeg elsker brukt.. man kan være kresen og kjip så mye man vil... :P
Microsterilisator og brystpumpe er to ting man ikke MÅ ha, men jeg anser det som praktisk.. jeg ønsker ikke å svi av huset hvis jeg glemmer kjelen på plata, og jeg regner med at det blir behov for å kunne bytte pupp med flaske noen ganger når jeg har lyst til å ha fri fra unger og gubbe...
Så er det jo alt av kluter, håndklær og sånt - der ser man jo hva man har, hva man vil ha og hva man har plass til.. :) Klarer oss med to store badehåndklær, ørti kluter i bomull og en haug små håndklær til det daglige stellet.. Vi skal i tillegg bruke tøybleier, så vaskemaskina går jo uansett... :)
Av kremer og sånn trenger du igrunnen svært lite. Litt badeolje til vannet (ikke hver gang, det tetter porene..) og en sårsalve som passer til alt - da anbefaler jeg inotyol, og fraråder sink... I tillegg har vi qtips, mesoft og litt rensevæske i tilfelle navlestumpen blir ekkel..
Ammeinnlegg i ull og papir er kjøpt inn.
Dyne, pute (anbefales ikke i seng pga krybbedødsfare), sengetøy, tepper og alt sånn kjøper man jo bare inn etter lyst og trang igrunn.. Jeg har tre helsetepper, snørrogførti vogntepper (hjemmestrikka, hekla og sydd...), to dyner (en i senga og en i vogna, så slipper jeg å bytte rundt hele tiden..), 4 dynetrekk og et utvalg laken.. tisselaken er det sjeldent behov for, kjøp heller en overmadrass (billg på jysk..) så hiver du den i maskina ved uhell.. det er ikke så klamt som de typiske tisselaknene...
Uro over stellebordet eller senga er fint og sånt, men ikke noe must.. jeg har ikke over senga, men over stellebordet.. bedre at hun ser på den enn på morratrynet til mora.. da blir nok dagen litt bedre......
Babygym - billig er bra.. Den jeg har - og alle venninene mine.. kosta 150 kroner og er i plast. Den tåler en trøkk, er fargerik og har fenget alle barna jeg kjenner..
Og igjen - brukt er bra.. :)
Ja, og så har jeg en badebalje og et sånt sete de kan ligge på - fordi jeg er litt pyse og syns det er greit med litt ekstra støtte når de bader.. :)