Hvilket utstyr MÅ man ha, og hva er GREIT å ha?

Frk Knuts

Betatt av forumet
VIP
Som en utypisk rugekasse, så er dette med et barn på vei en helt ny verden for meg.
For å si det sånn, jeg fikk et mentalt sammenbrudd etter jeg oppdaget at selv valg av barnevogn krever en egen bachelorgrad, så tenkte jeg å dra nytte av alle dere med tonnevis med tanker, erfaring og personlig interesse for dette. Jeg vil jo tross alt at lille frøken skal ha alt hun trenger, selv om jeg først nå begynner å bygge rede..

Så, folkens. Shoot! Kom med masse gode tips til hva jeg MÅ ha, og hva som er GREIT å ha :)

Jeg hadde aldri klart meg uten babybjørn vippestol og ergobæresele. Førstemann var kolikk unge og disse to reddet hverdagen min. Lillemann har allerede hatt enn liten tur i vippestolen også:)

Skal love deg at du ikke blir noe mindre forvirra av en sånn tråd som dette. Jeg har begynt å grine flere ganger ang. dette med barnevogn altså. Når det gjelder barnevogn må du nesten ha noen preferanser selv. Selvom jeg er kjempenøjd med f.eks Brio kan du synes det er ei skikkelig drittvogn. Jeg satt opp en liste over mine kriterer, som f.eks at den er lett å slå sammen, veier lite, kan ha bilstolen på den, lett å trille. Pluss at jeg helst ikke ville ha Emmaljunga eller Simo. De fleste har jo det, men det er en så mye større verden enn det der ute! 

Når det gjelder bilstoler så les tester, hva som har gjort det bra. Gå i butikken, hva er viktig for deg? At den veier lite så du kan bære den rundt? At barnet kan bruke den lenge? Det er litt forskjell der selvom kiloantallet er det samme på alle. 

Stellebord eller stellekommode, alt ettersom hva du liker og hva du har plass til. Sprinkelseng med sprinkelbeskytter er kjekt. I starten derimot synes jeg personlig det er bedre med en liten kurv e.l på hjul. Men det er meg. En sprnkelseng blir så stor.

Ja, etter sammenbruddet mitt og en lekse for mannen om at jeg slett ikke syntes det var gøy å drømme om barnevogner og anmeldelser av disse - så ble det råd med det. Mannen tok kontroll og tok beslutninger der jeg sviktet, hehe.

Men sånt reint bortsett fra de opplagte tingene, som barnevogn og stellebord - så er vi ganske i startet av å hamstre utstyr. Ser jo at det finnes en del utstyr av varierende kvalitet og ikke minst pris, men nå er jeg ikke akkurat en som trenger det mest trendy for å føle meg som en god mor.
Og siden mamma har meldt seg ut av kaoset med en "det er 26 år siden jeg hadde baby" og fraskriver seg alt ansvar med å hjelpe sin fortapte datter som bare har barnløse venner, så klør jeg meg litt i hodet av detta her.

HJELP!! Haha.

Åh, supert! Sikkert et idiotspørsmål, og grenser til omsorgssvikt allerede nå - men når kan babyen begynne å bruke vippestol? :)

har mye med hvordan en bor og slikt ut fra hva en trenger av utstyr
Som med stelekomode, kan jeg bruke toppen på en vanlig skoffkomode i stede for stellekomode? må vi ha vegmontert eller kan vi bruke toppen på vaskemaskinen, badekar, om en da må ha stelledel til å feste på den
vogn, vil en ha en som er lett, en som har stor bag, om en vil ha muligheten til at e kan ha bagen begge veier eller mot seg mest, 3 eller 4 hjul. Her hvor jeg bor så er 4 hjul et must og med lufthjul pga skogsveier og mye grusveier og ofte ikke brøtt
Vipestol eller babysete til tripptrapstolen
lekegrin er også behovs spørsmål- jeg elsket den siden da hadde jeg en plass de var trygge hvis jeg måtte i kjelleren å sette på klesvask eller jeg skulle en tur i dusjen, og som en plass om kvelden å kaste alle lekene oppi :)
Bilstol så se litt på testene som har blitt tatt
Noen er glad i bæretøy mens andre vill ikke bruke det

Så som du ser så bør en se litt selv hva en mener en har behov for for en kan finne andre løsninger som gjør at en kansje ikke trenger den enne tingen

Frk Knuts skrev:
Åh, supert! Sikkert et idiotspørsmål, og grenser til omsorgssvikt allerede nå - men når kan babyen begynne å bruke vippestol? :)

Ikke ett idiot spørsmål det:) Vippestoler er så forskjellige og det spørs helt på sittestillingen i de. Babybjørn kan nesten legges helt ned i liggestilling og skal ikke sånn sett være skadelig i moderate mengder. Så her bruker vi den allerede minstemann er 5 dager. Kjempekjekk når jeg dusjer f.eks:) Men aldri lenge av gangen når de er så små. Og den var det eneste som roet størstemann da kolikken slo til, og da ble den naturligvis brukt mye.

Ah, supert. Så fint med mennesker som har erfaringer! ;)

Vi hadde ikke stellbord, men kommode med stellematte på.
Siden jeg har hatt flaskebarn var vannkoker og mikrosterilisator til stor hjelp.
Vippestolen ble mye brukt.
En enkel babygym. Hadde en stor og fancy en også, men begge likte de enkle best.
Hadde en sånn å sitte i i badebalja, kjempepraktisk.
Brukte nesten kun strømpebukse og body, da helst body med knepping foran.

Trengte IKKE alt jeg hadde av såper, kremer osv. Brukte litt olje i badevannet og rompa ble aldri sår og rød med potetmel.

jeg kan jo ramse opp det vi har - og som jeg føler VI har behov for.. om du har behov for det samme, er jo tvilsomt.. vi er alle forskjellige..

sprinkelseng - kjøpt brukt, skal ikke brukes før hun blir noen mnd fordi vi har:
vogge - gir et lunere sove"rede" i starten og så tar den ikke så stor plass på soverommet vårt..
i tillegg har jeg en annen vogge stående i stua nede der hun kan ligge om kveldene før hun legger seg... (eldste ble lagt på soverommet klokka 20 hver kveld, men da var forholdene litt annerledes her i heimen.. denne gangen blir det nok legging litt senere..)
lekegrind - brukte det fra dag 1 med storebror og har tatt den fram igjen nå, blant annet fordi vi har katt.. :)
vippestol - praktisk å ha et sted hun kan ligge når jeg er i dusjen hvis hun er våken, et sted hun kan sitte når jeg bretter klær, lager mat, spiser osv osv.. :) Har kjøpt babybjørn sin da den er poppis og anbefalt.. kjøpte brukt - da ble den ikke så dyr :)
stellebord - har ikke mulighet til hverken vegghengt eller på vaskemaskin, så vi valgte et stellebord med hyller slik at jeg med min kurv- og sorteringsmani virkelig kan få utløp for det også på badet... vi har bad i to etasjer, men velger å ha en stelleplass..
stellematten er kjøpt på ikea, fresher opp med rosa håndklær da det er de som syns og ikke selve matten :P
lammeskinn til vogn - anbefales ikke å ha det i senga, http://www.lub.no - på grunn av fare for krybbedød..
bilstol - vi valgte en som kom bra ut i test, men som ikke var av de dyreste - akta graco logico s hp.. den tar litt plass i bilen med basen på, men vi har stor bil så det var ikke så farlig..
i tillegg har jeg i dag kjøpt en billig trille som denne stolen kan settes på - brukt - fordi jeg tenkte det var kjekt å ha.. og så har vi da en trille når vi skal til spania neste år..
bæresjal - har kjøpt en ringslynge, ønsker å kunne bære henne og ikke bare trille.. har ikke båret før, så dette er en ny erfaring for oss :) Har også kjøpt dette brukt... Jeg elsker brukt.. man kan være kresen og kjip så mye man vil... :P

Microsterilisator og brystpumpe er to ting man ikke MÅ ha, men jeg anser det som praktisk.. jeg ønsker ikke å svi av huset hvis jeg glemmer kjelen på plata, og jeg regner med at det blir behov for å kunne bytte pupp med flaske noen ganger når jeg har lyst til å ha fri fra unger og gubbe...

Så er det jo alt av kluter, håndklær og sånt - der ser man jo hva man har, hva man vil ha og hva man har plass til.. :) Klarer oss med to store badehåndklær, ørti kluter i bomull og en haug små håndklær til det daglige stellet.. Vi skal i tillegg bruke tøybleier, så vaskemaskina går jo uansett... :)
Av kremer og sånn trenger du igrunnen svært lite. Litt badeolje til vannet (ikke hver gang, det tetter porene..) og en sårsalve som passer til alt - da anbefaler jeg inotyol, og fraråder sink... I tillegg har vi qtips, mesoft og litt rensevæske i tilfelle navlestumpen blir ekkel..

Ammeinnlegg i ull og papir er kjøpt inn.

Dyne, pute (anbefales ikke i seng pga krybbedødsfare), sengetøy, tepper og alt sånn kjøper man jo bare inn etter lyst og trang igrunn.. Jeg har tre helsetepper, snørrogførti vogntepper (hjemmestrikka, hekla og sydd...), to dyner (en i senga og en i vogna, så slipper jeg å bytte rundt hele tiden..), 4 dynetrekk og et utvalg laken.. tisselaken er det sjeldent behov for, kjøp heller en overmadrass (billg på jysk..) så hiver du den i maskina ved uhell.. det er ikke så klamt som de typiske tisselaknene...

Uro over stellebordet eller senga er fint og sånt, men ikke noe must.. jeg har ikke over senga, men over stellebordet.. bedre at hun ser på den enn på morratrynet til mora.. da blir nok dagen litt bedre......
Babygym - billig er bra.. Den jeg har - og alle venninene mine.. kosta 150 kroner og er i plast. Den tåler en trøkk, er fargerik og har fenget alle barna jeg kjenner..

Og igjen - brukt er bra.. :)

Ja, og så har jeg en badebalje og et sånt sete de kan ligge på - fordi jeg er litt pyse og syns det er greit med litt ekstra støtte når de bader.. :)

Hehe..
Kjenner meg litt igjen der. Jeg leste slike tråder som dette, og ble rådet til ditt og datt. Og jeg kjøpte og kjøpte og kjøpte...

Nå i ettertid hadde jeg ville gjort det annerledes. Butikker er jo åpne etter at barnet er født også. Og selv om jeg visste det, så trodde jeg at det ville bli så mye ekstra styr å måtte dra på handel etterpå... Det var det da ikke for oss, vi koset oss, og angret veldig på at vi hadde kjøpt inn for mye før babyen kom til.... hehe

Vi kjøpte både vippestol, babygym, leketepper osv osv. ting som veldig gjerne kunne ha ventet. Vi la ikke en helt nyfødt baby på gulvet liksom...

Så jeg vil råde deg til å kjøpe minst mulig (hvis du klarer) og heller vente med innkjøp til senere. 

Men selvfølgelig må du ha noe før bebisen kommer. :)
Jeg tror jeg hadde  kjøpt inn:

Barnevogn, bilstol, seng/vugge, dyne,madrass, sengklær,  bleier, litt klær i 50/56, et babyteppe eller 2. Flanelsbleier til å legge under hodet til babyen i tilfelle gulping, og til å tørke babyen med. (er myke og suger mye bedre opp vann enn hånduker) Gaskluter til gulpekluter/legge under ved amming/flasking i tilfelle melkesøl. Purelan salve til såre brystvorter.

Flasker og slikt utstyr hadde jeg ventet med til babyen kom ut. (apotekene er åpne etter babyen kommer)

Ja, dette var det jeg kom på i farta, er sikkert noe jeg glemmer.

Lykke til med planlegginga:)

gutt09jente11 skrev:
Bleiebøtte fra AngelCare! :D

Ja, den syntes jeg var søppel :-P

Gulpekluter! Gjerne en hel haug.

Stellematte. Stellebord er bortkastet (synes jeg), det er mye mer praktisk med en stellematte man kan bruke hvor man enn ønsker.

Stelleveske. Et must for meg iallefall.

lammeskinn. Babyen min roer seg raskere ved å ligge på skinn enn rett på madrass.

Jeg er også veldig glad for at jeg kjøpte Babydan Angel

Moby wrap
Storesøster må også ha :p

Tja.. Kommer ikke på så mye man MÅ ha, men dette er de tingene jeg er veldig glad for at jeg har :)

gutt09jente11 skrev:
Bleiebøtte fra AngelCare! :D

Smak og behag... Jeg syns bleiebøtter er ekkelt og lukter forferdelig, så jeg går heller ut med søpla flere ganger om dagen....

Det eneste man ha er pupp, bleier, vaskekluter og noe som holder babyen varm (type klær, tepper osv).
Dersom man kjører bil MÅ man ha bilstol (anbefalinger og kommentarer til tester på sikringavbarnibil.blogspot.no).

Det som er GREIT å ha er
 - sprinkelseng med kantbeskytter, madrass, dyne og sengetøy (ikke pute).
 - vogn med dyne, helseteppe, ullpledd og vognpose til vinteren (vil anbefale lammeskinnspose).
 - babycall dersom du ikke alltid har muligheten til å høre babyen gjennom dører og vegger om du holder på med noe. En med batteri kan også brukes ute når babyen sover ute i vogn.
 - ammepute, men det finner du fort ut av på sykehuset om du trenger eller ikke.
 - badebalje, gjerne en som varer en god stund. du finner billigere og større baljer andre steder enn på barneutstyrsbutikker. greit om den har propp. 
 - badestol, så du slipper å stå bøyd over baljen med ungen på den ene armen. da har du begge hender fri til vasking, du slipper å glippe den glatte oljete babyen og det er tungt å stå bøyd over baljen lenge om babyen liker å være i vannet en stund.
 - steollematte. du trenger ikke stellebord om du har en kommode eller benk i passe str. det er en fordel å ha det i nærheten av en vask og det bør være varmt (på soverommet skal det være ca 19 grader men alt for kaldt å skifte bleie og klær der liksom).
 - bleiebøtte er kjekt, men like lettvint å putte bleien i en brødpose e.l. og rett i den vanlige søpla. billigere også vil jeg tro.
 - tisselaken så du slipper å vaske madrassen hver gang bleien lekker. lurt å legge under deg selv dersom du lekker melk på natten.
 - ammeinnlegg i ull.

Du bør IKKE ha: babybjørn bæresele (men ergonomiske riktige), hoppehuske eller gåstol, 

Frk Knuts skrev:

kommer helt ann på vippestolen. babyer bør ligge flatt. om bena er litt opp og det er knekk i hodteleddet gjør ingenting, bare ikke hovedvekten til babyen er på korsrygg eller rompe. når babyen blir eldre og kan sitte i den å spise er det greit at de "sitter" bakoverlent i stolen og ikke "henger" i det stoffet som er mellom bena.

JEG hadde ikke klart meg uten:

-Flasker (ble flaskebaby dette gitt..)
-Dampsterilisator
-Gulpekluter i fleng (gulpebaby også ja..)
-Vippestol med vibrasjon (kolikk har han nok også..)
-Vogn (Jeg har og er fornøyd med Brio Happy duo)
-Bilstol (Jeg har og er fornøyd med Maxi Cosi Cabriofix)
-Smokk
-Bæresele (Jeg har og er fornøyd med Ergobaby)

Jeg har hatt brukt for:
- bilstol- veldig praktisk å ha base (er veldig fornøyd med vår Maxi- Cosi Pebble, med adapter til vogna)
- vogn
- vognpose hvis du venter vinterbarn
- gulpekluter (kjøpt hos Princess)
- vaskekluter (kjøpt hos Princess)
- stellematte, enten eget stellebord eller en matte man kan ha hvor som helst
- engangskluter- jeg er sær og bruker engangskluter ved bæsj- kjøpes på Ica/ Rimi/ Sverige feks
- potetmel funker gull i valker i huden og sår rumpe
- Inotyol kan være godt å ha for en veldig sår rompe som ikke heles av potetmel
- ville gått for 6-8 bodyer- de kan gulpe og bæsje enorme mengder på kort tid 
- lammeskinn- gull i vogna
- Ergobaby- bæresele man kan bruke fra nyfødt- vært uunnværlig for oss denne gangen
- Termometer- sånn som skal i rompa er mest nøyaktig
- Babycall hvis dere ønsker det
- Purelan- brystvortekrem for såre brystvorter hvis du skal amme
- Ammeinnlegg- elsker Chicco sine- de sitter ikke fast

Er ikke vits i å kjøpe inn mengder man kanskje ikke får brukt for. Butikkene er åpne etter at babyen har kommet til verden:)

Jeg signerer bare Dollface jeg :P

I tillegg kan det jo være kjekt med en AMMEPUTE hvis man ammer. En slags L-formet pute som gir god støtte til deg og babyen når du ammer.    Noe jeg så for første gang i dag, var at det finnes et eget trekk til denne som er vanntett, slik at du kan ha den med deg ut på tur.  Feks i byen eller hvor man når ferdes.  Ser ikke det praktiske i det og ha med ammeputa på tur. Men hver sin smak.

Back
Topp