Hvilket sykehus i Oslo/ Akershus

Utrolig86

Betatt av forumet
Jeg var hos jordmor i går, og søkte fødeplass. Jeg vil ha muligheten for lystgass, og det utelukker da både Ullevål og Riksen. Jeg gikk for Bærum, men angret etterpå- siden de ikle har barneavdeling. Så vil ringe i dag muligens å si at jeg heller vil ha A-hus.

Hvilke valg gjør dere og hva har dere som kriterier ? Noen med erfaring fra A-hus eller Bærum?

Her har jeg valgt avdeliger som er naturlige. Som Storken i Bergen og ABC på Ullevål. Fordi jeg ikke liker sykehus og vil ha minst mulig styr, ikke no sykeseng osv. Men kan ikke si jeg er særlig fornøyd med noen av de. Jeg tror det kommer veldig an på hvilken jordmor en får! Jeg fikk en jeg ikke likte første gang, men turte ikke bytte. Andre gang fikk jeg jordmor som var på vakt, hun løp inn og ut hele tiden ot den skyhøye telefonlyden durte konstant! Jeg tror i bunn og grunn det ikke har så mye å si hvor en føder. Så lenge de har det man ønsker, som fesk lystgass hos deg.

Jeg vil på Ahus. Hørt bare positivt derfra (fra bekjente), har tilbudene jeg ønsker, samt barselhotell og ikke minst er det det nærmeste.

Har de lystgass på Ahus nå?
Jeg har født på gamle Ahus to ganger og var fornøyd der. Da jeg fødte i 2008 så hadde de lystgass på Riksen. Jeg var søkt meg til Riksen igjen, men har forstått det sånn at om man søker seg til annet sykehus og det er fullt akkurat når man skal føde, så blir man sendt dit man sogner. For min del er det Ahus.

Jeg skal på riksen eller Ullevaal.. Selvom jeg bor nesten rett ved Gardermoen.. Skal ALDRI på Ahus.. En venninne mistet barnet sitt 8 timer etter fødsel pga sykehusfeil. Google Liam Sebastian så får dere hele historien..
Vet at det har gått bra med mange på Ahus, men etter at sykehuset gjorde en såpass grov feil med en som står meg nær så skal ikke jeg dit. Føder heller i en bakgård!

Jeg skal på Ahus:)

Jeg skal søke meg inn på abc ullevål. Fødte på vanlig fødeavdeling på Ullevål sist (2014). Da stod det en tank med lystgass foran meg. Prøvde ikke da, men sikker på det stod der på rommet altså.
Jeg var hos jordmor i går, og søkte fødeplass. Jeg vil ha muligheten for lystgass, og det utelukker da både Ullevål og Riksen. Jeg gikk for Bærum, men angret etterpå- siden de ikle har barneavdeling. Så vil ringe i dag muligens å si at jeg heller vil ha A-hus.

Hvilke valg gjør dere og hva har dere som kriterier ? Noen med erfaring fra A-hus eller Bærum?

Jeg fødte på ahus! :-) veldig fornøyd! Med både jordmødrene, sykehuset, hjelpen jeg fikk, barselhotellet :-)

Jeg har født to ganger på ahus med lystgass, senest i januar i år. Vært strålende fornøyd med det, er avhengig av lystgass under fødselen. I sommer skrudde de av lystgassen pga dårlig ventilasjon av hensyn til de ansatte. Fått beskjed om at kanskje skrur de det på i januar, men kanskje ikke. Jeg føder ikke der igjen uten lystgass. Har forstått det sånn at Bærum heller ikke har lystgass? Søker meg til nye sykehuset på Kalnes (Østfold) hvis ikke det er mulighet for lystgass i eller omkring Oslo. Bor i Follo i Akershus, så kommer meg dit på en time. Men vil såklart sjekke opp om ahus starter med lystgass igjen før jeg ev søker meg bort.

Jeg har født to ganger på ahus med lystgass, senest i januar i år. Vært strålende fornøyd med det, er avhengig av lystgass under fødselen. I sommer skrudde de av lystgassen pga dårlig ventilasjon av hensyn til de ansatte. Fått beskjed om at kanskje skrur de det på i januar, men kanskje ikke. Jeg føder ikke der igjen uten lystgass. Har forstått det sånn at Bærum heller ikke har lystgass? Søker meg til nye sykehuset på Kalnes (Østfold) hvis ikke det er mulighet for lystgass i eller omkring Oslo. Bor i Follo i Akershus, så kommer meg dit på en time. Men vil såklart sjekke opp om ahus starter med lystgass igjen før jeg ev søker meg bort.
Jeg skal føde på Kalnes. Kommer lystgass der? Syns jeg leste i avisen at det ikke kom dit jeg??

Edit: så nå at de tilbyr fødende på Kalnes lystgass;)

Last edited:
Jeg skal søke meg inn på abc ullevål. Fødte på vanlig fødeavdeling på Ullevål sist (2014). Da stod det en tank med lystgass foran meg. Prøvde ikke da, men sikker på det stod der på rommet altså.
De har ikke lystgass på ullevål... var sikkert O2

Har to venninner som fødte i Bærum, begge fikk unger som måtte på nyfødtintensiv og da ble de sendt til Drammen siden de ikke har det i Bærum. Håper jo at man slipper sånt, men fordelen med AHus er vel kanskje da at man slipper den turen...

Ullevål. tenker jeg skal ha ordentlig drugs uansett, så ikke så farlig med den lystgassen da ;)

De har ikke lystgass på ullevål... var sikkert O2
Er helt sikker på at det stod lystgass på tanken. Fordi jeg hadde ikke tenkt tanken på lystgass, siden jeg egentlig skulle føde på ABC. Men da jeg så at det var på fødestuen, rett foran meg, begynte jeg å tenke at det kunne vært morsomt å prøve, siden jeg uansett ikke fikk føde på ABC. Men jeg kom meg jo aldri til å spørre om det da, var så opptatt av å puste.

Kan det være fordi det var på den avdelinga der man settes i gang? Mulig det var en avdelig for risikofødsel eller noe. De var konstant på meg og målte hjerterytme og rieaktivitet. Var litt ubehagelig med alt utstyret. Jeg skulle egentlig igangsettes, men startet av meg selv. Fikk ikke med meg navnet på avdelinga, så vet faktisk ikke hvor jeg fødte. :P Men det var på Ullevål.

Er helt sikker på at det stod lystgass på tanken. Fordi jeg hadde ikke tenkt tanken på lystgass, siden jeg egentlig skulle føde på ABC. Men da jeg så at det var på fødestuen, rett foran meg, begynte jeg å tenke at det kunne vært morsomt å prøve, siden jeg uansett ikke fikk føde på ABC. Men jeg kom meg jo aldri til å spørre om det da, var så opptatt av å puste.

Kan det være fordi det var på den avdelinga der man settes i gang? Mulig det var en avdelig for risikofødsel eller noe. De var konstant på meg og målte hjerterytme og rieaktivitet. Var litt ubehagelig med alt utstyret. Jeg skulle egentlig igangsettes, men startet av meg selv. Fikk ikke med meg navnet på avdelinga, så vet faktisk ikke hvor jeg fødte. :P Men det var på Ullevål.
De har, i følge en venninne av meg som jobber der, sluttet med lystgass for noen år siden pga dårlig ventilasjon (gammelt bygg) og dermed høy eksponering av lystgass for jordmødrene:)

Back
Topp