Hvilket pålegg bør jeg velge til baby?

Pin-up

Forumet er livet
Vi har så vidt begynt å gi brødskive til gutten på straks 8 mnd. Jeg er veldig usikker på hvilke pålegg man kan/bør gi og synes ikke jeg finner noen klare svar på ulike nettsider. Har fått med meg at leverpostei er bra, men det er jo mange ulike typer med mer eller mindre salt, og man skal vel unngå svolværpostei og lignende. Ser mange gir smøreost, men det er vel ikke så bra det heller, mtp meieriprodukter? Hva gir/ga dere på skiva til deres små?

Her har de fått leverpostei og skinkeost for å begynne med. Etterhvert kokt skinke, servelat, hvitost, søtpålegg (gomme, prim og syltetøy) en gang i blant.

Ellers kan du vel gi makrell i tomat og kaviar, selv greier jeg ikke lukten, så her får ikke ungene det :P Bare smør kan du jo også gi :) noen barn er veldig glad i det.

det gikk vel mest i leverpostei, skinkeost og kaviar i starten.. så ble det ost etterhvert og det vi andre har på skiva... :)

mini liker godt leverpostei. skinkeost og baconost liker han ikke. så tenkte å prøve makrell i tomat i dag.

ellers har de andre fått hvitost, fiskepudding, syltetøy, prim, brunost og ellers det samme som vi andre spiser på brødskiva etterhvert.

Takk for gode forslag! Men da er det altså greit å gi smøreost, for eksempel med skinke? Jeg hadde forståelsen av at man skulle vente med å introdusere meieriprodukter til de var rundt ti mnd.

Vi ga mye makrell i tomat og leverpostei, hun likte spesielt godt makrellen for det var sterk og god smak i den! :-)

Her går det mest i leverpostei og makrell i tomat:-) Inni mellom skinke/baconost,prim,syltetøy(hjemmelaget)

Vi begynte med leverpostei, smøreost, og makrell i tomat. Og sånn prim med tilsatt jern.
 Etterhvert begynte vi med skinke og ost, salami og sånne ting.
Nå er han ganske altetende når det gjelder pålegg, men favoritten er ost og skinke :)

most banan
most avokado
hjemmelaget syltetøy, du bare moser bringebær og blåbær som du plukker selv

Man skal vente med meieriprodukter til 10 mnd ja. Og skinkeost er det vel veldig mye salt i?

Most avokado er jo godt og sunt :)
Vi brukte også en del pålegg som ikke var smørbare, hun plukket det av og spiste det først, og brødskiven etterpå.
Kalkunskinke osv.

Fruktmos fungerer også bra.

her gikk det i leverpostei, smøreoster, gulost, kaviar, makrell i tomat, kokt skinke, forsåvidt alt uten om sjokoladepåleg og kjøpesyltetøy(laget syltetøy selv)

Det går også an å mose litt banan og smøre på skiva. Her gikk det mest i leverposter eller makrell i tomat i den alderen.

Har faktisk ikke tenkt på å bruke most frukt på skiva, men vi bruker jo mye banan og avokado, så kan like godt smøre den på brødet:-) Dere som bruker leverpostei, hvilken type har dere kjøpt?

Bouncing buttplug skrev:
Nugatti vel?!

Så klart, men det er jo bare på tirsdager og torsdager:-)

Back
Topp