Hvilket jerntilskudd?

Mammaheks

Forelsket i forumet
Jeg hadde veldig dårlige jernlagre på siste blodprøve. Fikk beskjed av jordmor om å ta 60 mg om dagen til de er oppe igjen. Problemet er at jeg blir så dårlig av dem. Kvalm og uvel og har vondt i magen. Jeg tar nå FerroMax, selvsagt sammen med appelsinjuice og ikke på tom mage. finnes det noen annen måte eller noe snillere tilskudd jeg kan ta?
 
Jeg tar floradix, men trenger bare liten dose. Det finnes også andre flytende jern som kan være aktuelle
 
Bruker reagere med kjip mage på de jerntabletter jeg får etter å ha gitt blod (Hemofer), men har gledelig nok nada problem med mage og jern under graviditeten.

Og disse funker bra. Jerntablettene brukte jeg kombinert med folsyre, men når den bruken tok slutt gikk jeg over på Gravid-vitaminene som inneholder begge deler + masse annet rart.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    1,7 MB · Visninger: 17
Jeg tar de samme som @Lille-M, og det har faktisk gått smertefritt. Har tatt noen andre tidligere, men husker ikke hva de het, og da var det å gjøre nr to verre enn en fødsel :yuck: Jeg tar bare en da. Skal egentlig ta 40 mg, men fordi jeg har reagert så enormt på jern tidligere ville jordmor at jeg skulle begynne med en om dagen første måneden, og så skulle vi vurdere å kjøre annenhver dag med en og to tabletter.
 
Jeg hadde veldig dårlige jernlagre på siste blodprøve. Fikk beskjed av jordmor om å ta 60 mg om dagen til de er oppe igjen. Problemet er at jeg blir så dårlig av dem. Kvalm og uvel og har vondt i magen. Jeg tar nå FerroMax, selvsagt sammen med appelsinjuice og ikke på tom mage. finnes det noen annen måte eller noe snillere tilskudd jeg kan ta?

Jerntabletter skal tas på tom mage :)
 
Jeg kjøpte den på nettet på Apotek for deg til 159:D
Fikk pakken min idag, og de hadde sendt feil:rolleyes:
De sendte Ferromax som har nesten prikklik eske, men er en helt annen jerntype. Skulle få ny tilsendt snarest da:p
 
Da kjøper jeg Ferrochel som dere anbefalte. Har gått på Floradix frem til nå, og anemien har bare blitt verre :shifty:
 
Da kjøper jeg Ferrochel som dere anbefalte. Har gått på Floradix frem til nå, og anemien har bare blitt verre :shifty:

Om du har anemi, altså hb på under 11 g/dl bør du få intravanøst dersom kroppen ikkje respondere på jerntabletter :)
Tester du ofte? Hvilke verdier ligger du på?
 
Om du har anemi, altså hb på under 11 g/dl bør du få intravanøst dersom kroppen ikkje respondere på jerntabletter :)
Tester du ofte? Hvilke verdier ligger du på?
Sniker fra januar-gruppa.
Jeg har aldri hørt noe om intravenøst når jeg har vært anemisk:sorry: Bare måtte ta sterke jerntabletter i månedsvis før nivåene har kommet opp i normalt sjikte.. :brb: Dårlig! Spesielt hvis det kunne spart meg for uker og måneder med lavt energinivå og vanskelig mage :hilarious:
 
Sniker fra januar-gruppa.
Jeg har aldri hørt noe om intravenøst når jeg har vært anemisk:sorry: Bare måtte ta sterke jerntabletter i månedsvis før nivåene har kommet opp i normalt sjikte.. :brb: Dårlig! Spesielt hvis det kunne spart meg for uker og måneder med lavt energinivå og vanskelig mage :hilarious:

Eg blei veldig dårlig av jerntablettene og overlegen på sjukehuset sin respons var: slutt med dei, test deg ofte og når nivåene blir anemiske legger eg deg inn for intravenøst.
Så ja, det kunne nok spart deg for det, for det er tydligvis eit alternativ :) men, eg har lest ein del om det, og det er ikkje kjempe optimalt syns eg, som gravid. Men, det er heller ikkje optimalt å gå og være kjempe dårlig heile svangerskapet heller. Gla eg fekk eit valg, men håper egentlig at eg holder meg over anemisk grense likevell. Prøver å spise masse jernholdig mat og tar bittelitt jern innimellom, kanskje rundt 200mg i uka. Men synker enda, Ferritin er på 2-3 men hb er enda over 11 :)
 
Eg blei veldig dårlig av jerntablettene og overlegen på sjukehuset sin respons var: slutt med dei, test deg ofte og når nivåene blir anemiske legger eg deg inn for intravenøst.
Så ja, det kunne nok spart deg for det, for det er tydligvis eit alternativ :) men, eg har lest ein del om det, og det er ikkje kjempe optimalt syns eg, som gravid. Men, det er heller ikkje optimalt å gå og være kjempe dårlig heile svangerskapet heller. Gla eg fekk eit valg, men håper egentlig at eg holder meg over anemisk grense likevell. Prøver å spise masse jernholdig mat og tar bittelitt jern innimellom, kanskje rundt 200mg i uka. Men synker enda, Ferritin er på 2-3 men hb er enda over 11 :)
Ser noen anbefaler flytende, har du prøvd det? Kanskje du klarer å få i deg mer, så det slipper å synke? :Heartred jeg har holdt på med jerntabletter i 3 mnd for å klare å få det opp i 11..:banghead: Og fått beskjed om at jeg må ta tilskudd hele svangerskapet:hungover: Som om magen ikke er hard og rar nok fra før som gravid:hilarious:

Jeg ser forresten at du skulle ha samtaler med Maria-gruppen på Stord. Har du vært enda? Jeg har fått time i slutten av september og er veldig spent på hva som skjer på disse timene.
 
Back
Topp