Hvilket bilsete sitter 6-åringen i?

Mi er sju og sitter altså i et kidfix xp sict sete hun også.

Eldste satt forresten i cybex solution x2-fix til han var 8.5 år, nesten 140 cm høy og 40 kg [emoji6]

Så, store barn kan også fint få plass i en beltestol [emoji6]

Mi frøken på sju har hatt stolen siden hun var 5,5 og storebror på 9,5 har lik stol. Han er rett nok ikke mer enn 132 cm eller noe sånn og 23-24 kilo så han er ikke så stor. Blir nok sittende der en stund ja

Min 6åring sitter ikke i bilstol lengre. Hun er 132cm høy og veier 37kg så hu er stor nok til å sitte i bilsete uten bilstol.

Min var over 140 da han sluttet å sitte i beltestol, han klaget over trang plass da

Han hadde maxi cosi air protect. Den sitter fireåringen i nå i min bil. Og så har hun cybex solution m-fix i den andre bilen.

Min 6åring sitter ikke i bilstol lengre. Hun er 132cm høy og veier 37kg så hu er stor nok til å sitte i bilsete uten bilstol.
Er hun stor nok til å sitte sånn som dette?
Sovner ikke når det kjøres? Sitter rolig uten å bøye seg hit og dit?

Eldste satt fint i beltestol til han var 140 cm og 40 kg [emoji6] Da var han 8.5 år.
e13bb11314039d251935e82fabb95d34.jpg

Er hun stor nok til å sitte sånn som dette?
Sovner ikke når det kjøres? Sitter rolig uten å bøye seg hit og dit?

Eldste satt fint i beltestol til han var 140 cm og 40 kg [emoji6] Da var han 8.5 år.
e13bb11314039d251935e82fabb95d34.jpg

Tante jobber i trygg trafikk og hu har ga tommel opp til å sitte rett i bilsete. [emoji4] hu sitter fint og er lenge siden hu slutta å sovne når vi kjører. Bilsete hu hadde har en begrensning på 36kg og det sa tante at skulle følges.

Tante jobber i trygg trafikk og hu har ga tommel opp til å sitte rett i bilsete. [emoji4] hu sitter fint og er lenge siden hu slutta å sovne når vi kjører. Bilsete hu hadde har en begrensning på 36kg og det sa tante at skulle følges.
Cybex har derimot sagt at vektgrensa ikke er viktig, setet tåler helt fint høyere vekt enn 36 kg.

Det viktigste er at beltet ligger rett der det skal og at ikke skuldrene tar oppi nakkestøtta [emoji4]

Jeg stoler mer på produsent enn trygg trafikk på dette. Jeg spurte nemlig der også, og de er steile på vektgrensa siden de ikke vet hva setet er testa på. De ville heller at jeg skulle sette barnet mer usikret i bil enn å anbefale å bruke setet så lenge det passet [emoji6]
Flere produsenter sier det samme som cybex.
725ef3a40ff89390a0e70d3cbd62aabe.jpg

Det er ulovlig å ikke ha barn i bilsete eller på bilpute så lenge de er under 135cm: https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/dette-sier-lovverket/

Dessuten skal det helst brukes til de bikker 150cm
Dessverre synes jeg ikke trygg trafikk er tydelige nok.

For her står det jo "at så lenge godkjent sikringsutstyr er tilgjengelig i bilen".. Det er jo mange som ikke har det i bilen..

Det burde vært påbudt til de er høyere enn 135 også. Vekt burde vært tatt bort eller omjustert, for jamfør mitt innlegg lenger opp har ikke vekt noe å si på sikkerheten i beltestol/pute.

Back
Topp