Hvilket babynest anbefaler du?

Minner om at LUB fraråder bruk av babynest pga økt fare for krybbedød! dersom du i så tilfelle velger å ha babynest allikevel, anbefales det å gå for et som har så harde kanter som mulig, og uten krimskrams og knytetråd. For eksempel Voksi sitt babynest eller HUG multipute med trekk. HUG-puten er dessverre utgått, men finnes på finn.no for en slikk og ingenting :)
 
jeg vil også påpeke dette som bettispahetti sier, unngå disse med myke kanter mtp sikkerhet. Det finnes altfor mange som syr superfine på fritiden og selger til oss som drukner i havnet av alle disse fine varene.

husk også at madrassen skal være hard på nestet, samme som madrassen i sengen til bebis. Igjen mtp sikkerhet.

tenk også på hvor lett er det å få vasket evt trekk, madrass, pølse.. det blir gulp, bæsj, tiss etc.

sist hadde vi fra Sebra, og det dekket alle mine kriterier over her. Jeg elsket det, og skal helt klart kjøpe ett nytt denne gangen. ❤️
 
Minner om at LUB fraråder bruk av babynest pga økt fare for krybbedød! dersom du i så tilfelle velger å ha babynest allikevel, anbefales det å gå for et som har så harde kanter som mulig, og uten krimskrams og knytetråd. For eksempel Voksi sitt babynest eller HUG multipute med trekk. HUG-puten er dessverre utgått, men finnes på finn.no for en slikk og ingenting :)

Jeg får ikke ditt innlegg til å stemme med det som står på LUB sine egne hjemmesider. Her er det som står under babynest:

"Babynest (innretning til bruk i foreldreseng/sprinkelseng med myke kanter).
Det er idag ikke god nok evidens for å anbefale eller fraråde bruk av babynest grunnet økt risiko for krybbedød. Dette fordi det finnes lite forskning på dette. På bakgrunn av kunnskap om hva som generelt kjennetegner et trygt sovemiljø for spedbarnet og kjente risikofaktorer, kan ikke bruk av babynest aktivt anbefales. Dette er fordi LUB har en føre-var-holdning og et hovedfokus på forebygging av barnedød. Dette sikres best mulig med minst mulig oppi barnesengen".

https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod#sørg-gode-pusteforhold
 
Minner om at LUB fraråder bruk av babynest pga økt fare for krybbedød! dersom du i så tilfelle velger å ha babynest allikevel, anbefales det å gå for et som har så harde kanter som mulig, og uten krimskrams og knytetråd. For eksempel Voksi sitt babynest eller HUG multipute med trekk. HUG-puten er dessverre utgått, men finnes på finn.no for en slikk og ingenting :)
Vi brukte babynest litt, men aldri i sengen.
Tror ikke det er noe økt fare for krybbedød ved å la baby sove i babynest i sofaen på dagtid. Alternativet for meg hadde vært å ha baby sovende på magen på brystet mitt, og jeg tror da ikke det er forbundet med krybbedød heller selvom det er å sove på magen?
Jeg syns babynest var praktisk for da hadde vi alltid et sted å legge babyen hvor det ikke var fare for å rulle ut av sofaen og man kunne ha hendene litt frie.
 
Jeg får ikke ditt innlegg til å stemme med det som står på LUB sine egne hjemmesider. Her er det som står under babynest:

"Babynest (innretning til bruk i foreldreseng/sprinkelseng med myke kanter).
Det er idag ikke god nok evidens for å anbefale eller fraråde bruk av babynest grunnet økt risiko for krybbedød. Dette fordi det finnes lite forskning på dette. På bakgrunn av kunnskap om hva som generelt kjennetegner et trygt sovemiljø for spedbarnet og kjente risikofaktorer, kan ikke bruk av babynest aktivt anbefales. Dette er fordi LUB har en føre-var-holdning og et hovedfokus på forebygging av barnedød. Dette sikres best mulig med minst mulig oppi barnesengen".

https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod#sørg-gode-pusteforhold
I 2018 var det i hvertfall frarådet av LUB :)
 
Vi brukte babynest men under oppsyn! Aldri i sengen mener jeg :)
 
Jeg sydde babynest selv, stoff og mønster fra stoff og stil. Jeg brukte kun babynestet på dagtid under oppsyn. Brukte babynestet hver dag:) Var genial måte å flytte babyen uten å vekke han fra en plass til annen, når han lå i nestet. :)
 
Jeg får ikke ditt innlegg til å stemme med det som står på LUB sine egne hjemmesider. Her er det som står under babynest:

"Babynest (innretning til bruk i foreldreseng/sprinkelseng med myke kanter).
Det er idag ikke god nok evidens for å anbefale eller fraråde bruk av babynest grunnet økt risiko for krybbedød. Dette fordi det finnes lite forskning på dette. På bakgrunn av kunnskap om hva som generelt kjennetegner et trygt sovemiljø for spedbarnet og kjente risikofaktorer, kan ikke bruk av babynest aktivt anbefales. Dette er fordi LUB har en føre-var-holdning og et hovedfokus på forebygging av barnedød. Dette sikres best mulig med minst mulig oppi barnesengen".

https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod#sørg-gode-pusteforhold

De sier at bruk av babynest ikke aktivt kan anbefales, og at de etter en føre-var holdning anbefaler minst mulig oppi sengen. Hvis man setter dette sammen med rådet om en fast madrass, unngå bruk av sengekanten, masse bamser og stæsj oppi senga, vil dette konkludere med at et nest i sengen om natta når babyen sover uten tilsyn ikke tilsier at man har minst mulig oppi senga, har en fast madrass og ingen sengekant (eller nest-kant) som babyen kan rulle mot og bli liggende og puste inn i.

Det skal mye forskning til før LUB anbefaler eller ikke anbefaler noe, og babynestet Har ikke vært like lenge på markedet som feks sengeknter, men utfra et føre var-prinsipp anbefaler de minst mulig oppi senga.

På dagtid når man uansett følger med på babyen, kan man fint bruke et nest. Sikkert fint liggende oppi sofaen eller lekegrind.
Men det er også en del av en utstyrsmote, og akkurat nå er babynest populært :)
 
De sier at bruk av babynest ikke aktivt kan anbefales, og at de etter en føre-var holdning anbefaler minst mulig oppi sengen. Hvis man setter dette sammen med rådet om en fast madrass, unngå bruk av sengekanten, masse bamser og stæsj oppi senga, vil dette konkludere med at et nest i sengen om natta når babyen sover uten tilsyn ikke tilsier at man har minst mulig oppi senga, har en fast madrass og ingen sengekant (eller nest-kant) som babyen kan rulle mot og bli liggende og puste inn i.

Det skal mye forskning til før LUB anbefaler eller ikke anbefaler noe, og babynestet Har ikke vært like lenge på markedet som feks sengeknter, men utfra et føre var-prinsipp anbefaler de minst mulig oppi senga.

På dagtid når man uansett følger med på babyen, kan man fint bruke et nest. Sikkert fint liggende oppi sofaen eller lekegrind.
Men det er også en del av en utstyrsmote, og akkurat nå er babynest populært :)

Ah, ja, den ser jeg! Jeg har aldri tenkt at det var aktuelt å la barnet sove i babynest om natten. Men vil ikke at folk skal bli skremt fra å la barnet sove i babynest på dagen når det er voksentilsyn, da det ikke er forskning som sier at det er farlig :)
 
Ah, ja, den ser jeg! Jeg har aldri tenkt at det var aktuelt å la barnet sove i babynest om natten. Men vil ikke at folk skal bli skremt fra å la barnet sove i babynest på dagen når det er voksentilsyn, da det ikke er forskning som sier at det er farlig :)

Helt enig i at babynest på dagtid mens man følger med er helt fint :)
 
Jeg syr selv, og blir å sy nytt til minien i magen ❤️ Gleder meg veldig til det!!
 
Jeg kjøpte nettopp fra napnest! By Henriette B eller hva det hette

De fire første babynestene på siden er det 30% på hvis du bruker rabattkode termingruppe :) Den med stjerner er på vei i posten! :D
 
Last edited:
Jeg kjøpte nettopp fra napnest! By Henriette B eller hva det hette

De fire første babynestene på siden er det 30% på hvis du bruker rabattkode termingruppe :) Den med stjerner er på vei i posten! :D

De så kjempefine ut!:)

Disse liker jeg også
 

Vedlegg

  • AF71234F-B63E-4C96-9D36-C439E1038890.png
    AF71234F-B63E-4C96-9D36-C439E1038890.png
    60,4 KB · Visninger: 24
Back
Topp