Prøver/prøvde dere å få barn på en bestemt årstid? Når ville du født om det var helt opp til deg? Hva er fordelene og ulempene med de ulike årstidene?
Vi oppdaterer denne artikkelen med noen av svarene som kommer i tråden:
Sommerbaby vs vinterbaby – fordeler og ulemper
Jeg ville valgt vinter igjen om jeg kunne velge, og absolutt ikke sommer!
Jeg har født to på vinteren, og et barn i juli. Syntes juli var helt pyton, og det føltes som om jeg mistet hele sommeren. I tillegg synes jeg det er skikkelig upraktisk å ha krabbende baby sommeren etter. Først var jeg høygravid med ulempene det medfører, og kunne ikke gjøre stort. Baby hatet å ligge i vogn og bilstol, så trilleturer og bilturer de første 3mnd. var stressende og kjipe, i tillegg til at jeg ikke fikk lov å gå noe særlig uansett de første 6-12 ukene, fordi fødselen endte i hastekeisersnitt. Når vi endelig kunne gå ut døra så var det blitt kaldt ute, og klart for vinter(oktober). Alt jeg husker fra den sommeren var sykehus og stua hjemme.
Nå som neste sommer er kommet, er baby 10-11mnd., og krabber. Jeg elsker å være ute, men det er mye på bakken og alt av klær blir slitt og flekkete fordi baby ikke rakk å lære å gå. Jeg håper hun kan gå før sommeren er over i det minste!
Mine to første ble født midt på vinteren(desember og januar), og det har vært helt fantastisk. Nyfødttiden var mye innendørs med disse to også, men det var jo vinter og best å være inne uansett. Da sommeren endelig kom, var de rundt 6mnd., og i en perfekt alder til å utforske utendørs, uten at de krabbet rundt. Følte de fikk mange inntrykk i riktig alder, som julibabyen fikk begrenset fordi det var vinter da hun var i samme alder. De var også klare for trilleturer på våren, noe som var helt perfekt. Og deres andre sommer var de da blitt svært så stødige på beina, ettersom de var blitt 18mnd.
Jeg hadde definitivt valgt vinterbaby igjen om jeg kunne valgt selv!