Hvilken vogn skal augustbabyen ha?

Cadillac

Forumet er livet
August 2018
Sommerfuglene
Jeg fant ut vi har en egen utstyrstråd, men vogn er jo nesten en egen filosofi.
Ikke bare er det noe av det dyreste man må gå til innkjøp av når man får barn, men det er en jungel der ute og ulike behov - ikke minst kvalitetsforskjeller og erfaringer, gode og dårlige.

Jeg synes derfor en egen vogntråd er på sin plass!

Så, har du kjøpt vogn allerede? I tilfelle hvilken? Kanskje du bare har tittet litt eller ikke tenkt på det i det hele tatt enda. Eller har du en vogn fra før som du er fornøyd med og kan anbefale?
 
Tror det blir enten emmaljunga nxt90f eller bugaboo buffalo. Evt. den nye bugaboo fox, men den er jo ikke i butikken enda så ikke fått testet den.
 
Vi har kjøpt baby jogger city premier [emoji173]️
 
Jeg har ikke begynt å se på enda! Vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Vet jeg bør ha en stødig en med fire hjul.
Vi har hunder, og spesielt hvis hun ene plutselig ser et ekorn så kan det bli et godt rykk. Ser for meg at hvis jeg skal gå med vogn og hund samtidig må jeg enten holde i båndet eller feste det lavt på vogna. Evt magebelte.

Eneste andre jeg kan komme på er at vogna gjerne kunne vært annen farge enn standard svart.

Ellers er jeg elendig når det kommer til shopping, og går gjerne for dyre ting som andre sier er bra... Drømmekunden for butikkene. :hilarious:

Hvis noen har bry til å svare på noen nybegynnerspørsmål:
1. Hvor lenge har man første vogn?
Har skjønt det slik at man gjerne bytter "huset" eller altså "bagen" etterhvert, men beholder ramme og hjul.
2. Når må man bytte fra babybag til barnebag?
3. Kjøper man begge deler samtidig?
4. Har man egen vintervogn og sommervogn?
 
Kjøpte vogn i går pga godt tilbud. Emmaljunga mondial de luxe, sett på den vogna lenge [emoji1]
 
Jeg vet ikke hva slags vogn jeg skal kjøpe enda, men det er helt garantert at jeg ikke skal ha duo. Mine turer er aldri passe lange til at ungen vil ligge hele tiden eller sitte hele tiden. Og ingen unge sover egentlig godt i et sete som vippes bakover i låst stilling, som den typen på bildet under. Så en rygg som kan legges helt flat for soving og vippes opp for sitting er et must for min del. Videre er det viktig at eventuelt svingbare hjul kan låses, så man kan gå i snø og terreng, at håndtaket kan stilles høyt nok til en høy mann, og at det ikke er så mye støtdemping i vogna at man må presse håndtaket langt ned for å få forhjulene til å lette fra bakken. Også må det finnes adaptere for bilstol.C54E3F48-13E6-410C-A450-E6ED5A3CCCDE.jpeg
 
Anbefaler Emmaljunga. Spesielt i dette landet med vinter og vår om hverandre. Stødige gode hjul og man kan velge om man vil ha barn mot seg eller andre veien . Et absolutt er at man kan regulerer styret!! Mannen skal jo også kjøre vognen;)
 
Last edited:
Vi beholder den nr 1 har brukt, bugaboo buffalo. Veldig fornøyd med den. Kan prøve å svare på spørsmålene etter min mening. Det skal sies.

1/2. Vi har fremdeles første vogn. Den er 2 år gammel. Pga modellen vi kjøpte så fikk vi med sitte- og liggedel. Så om man kjøper med kun liggedel så må man vel bytte til sittende når barnet har vokst ut av baggen, sitter selv, eller kjeder seg i vogna pga sikt.

3. Det kommer an på vogna du vil ha. Noen vogner har med begge, andre bare en.

4. Jeg vet ikke om det er vanlig med egen vogn til sesongene, men jeg tror ikke det.

Vi gjorde ca null research før vi kjøpte. Eneste jeg visste var at jeg ville ha fire hjul og duo(sitte- og liggedel).

Vi er veldig fornøyd med buffalo. Lett å pakke opp og ned, og kan ta veldig liten plass i bilen. Men, litt liten plass under vogna til handleposer og sånt. Men fikk alltid plass til slutt!
 
Vi beholder den nr 1 har brukt, bugaboo buffalo. Veldig fornøyd med den. Kan prøve å svare på spørsmålene etter min mening. Det skal sies.

1/2. Vi har fremdeles første vogn. Den er 2 år gammel. Pga modellen vi kjøpte så fikk vi med sitte- og liggedel. Så om man kjøper med kun liggedel så må man vel bytte til sittende når barnet har vokst ut av baggen, sitter selv, eller kjeder seg i vogna pga sikt.

3. Det kommer an på vogna du vil ha. Noen vogner har med begge, andre bare en.

4. Jeg vet ikke om det er vanlig med egen vogn til sesongene, men jeg tror ikke det.

Vi gjorde ca null research før vi kjøpte. Eneste jeg visste var at jeg ville ha fire hjul og duo(sitte- og liggedel).

Vi er veldig fornøyd med buffalo. Lett å pakke opp og ned, og kan ta veldig liten plass i bilen. Men, litt liten plass under vogna til handleposer og sånt. Men fikk alltid plass til slutt!

Jeg følte at min eldste kjedet seg pga sikt i dypvogn fra han var ca 2 uker:) Da han var 4 mnd gammel klarte han å ligge på magen i dypvogna med armene og hodet over kanten og titte ut (i samme stil som på bildet under.) Da ble det mye mindre skriking. Han trivdes mye bedre i vogn da vi var på besøk hos besteforeldre å han fikk ligge i en flat kombi uten bag. Utsikt.

.17888083-20E9-4233-AF6E-2C5D4FFBFBD4.jpeg
 
Bugaboo donkey2 søsken vogn :) siden eldste bare er 17 mnd når neste mann kommer å jeg skal ha han hjemme litt til før han begynner i bh blir det søskenvogn her :) har ellers en emmaljunga mondial de luxe også som eldste hadde, blir ikke enig med meg sell om jeg vil selge den eller ikke :shy:
 
Blir samme vognene som storesøstrene har brukt. En emmaljunga Edge duo og TFK joggster twist. Blir TFK til å begynne med, emmaljungan står i bhg som sovevogn. Når det blir kaldt bytter jeg vogn, for det er mye bedre plass til vognposen i emmaljungan :) jeg er veldig fornøyde med begge vognene, men Edge duoen er veeeeeldig stor, å hadde nok ikke valgt den nå, om jeg fikk velge på nytt :)
 
Vi har kjøpt uppababy vista - sort med brune lærhåndtak
 

Vedlegg

  • A9F74305-4F51-4444-B2E8-A9746563C3DC.jpeg
    A9F74305-4F51-4444-B2E8-A9746563C3DC.jpeg
    22,5 KB · Visninger: 142
Jeg har fra tidligere vognperioder erfaring med Simo, Teutonia Mistral/S3, TFK Joggster Twist, Stokke Xplory og Bugaboo Cameleon. Ja, og Bugaboo Bee og Maclaren som reisetriller.

Slik markedet ser ut nå har jeg foreløpig pekt meg ut Stokke Trailz eller Bugaboo Fox. Har ikke dårlig tid, så venter med å avgjøre til sistnevnte kommer i butikken ila denne måneden eller mars.

...

Til du som spør. Det er veldig vanlig å kjøpe en kombivog med både sportsdel og bag under ett, samt evt adapter til bilstol. Bag brukes i varierende grad hva gjelder lengde, det kommer litt an på barnet ikke minst, men jeg er veldig glad i de vognene som har romslig bag. Derfor utgår blant annet Mountain Buggy og tilsvarende. Jeg foretrekker også vogner der man den første tiden etter overgang fra bag kan ha barnet vendt mot deg i sportsvognen, og derfor utgår også TFK og andre tilsvarende vogner der sportsvognen kun vender fremover. Jeg synes evt barn som må over i sportsvogn tidlig fordi bagen blir for liten osv er for små til å få alle inntrykkene de får ved å se hele verden for seg, og jeg liker samhandlingen man har med barnet den perioden. Men dette er jo smak og behag.
 
Sist hadde jeg Emmaljunga Edge duo[emoji173]️ litt usikker på hva jeg velger i år[emoji4]
 
Hvis noen har bry til å svare på noen nybegynnerspørsmål:
1. Hvor lenge har man første vogn?
Har skjønt det slik at man gjerne bytter "huset" eller altså "bagen" etterhvert, men beholder ramme og hjul.
2. Når må man bytte fra babybag til barnebag?
3. Kjøper man begge deler samtidig?
4. Har man egen vintervogn og sommervogn?

Svarte på noe litt lenger opp, men ... Du bør nok gå for en firhjuling, de er til syvende og sist stødigere enn vogner på tre hjul.

Bugaboo eller Emmaljunga nxt90 kunne kanskje være gode alternativer, det er ikke så tunge vogner, men stødige. Sammenlikner du de med feks Stokke, så er Stokke høyere, dvs selve bagen/sportsvognen sitter høyere plassert på understellet, og selv om det er stødige vogner, så kan det jo være er problem ifht tyngdekraft/fordeling hvis du har hunder som drar godt - om du da ikke velger magebelte heller enn å feste til vogn. Jeg tror jeg hadde fortrukket magebelte uansett, men det er min mening.

Kjøpe du en kombivogn så kan du ha vognen hele vognperioden.

Det er ikke vanlig med ulik vogn etter sesongene etter hva jeg ver, men skal man reise på ferie, charter eller andre steder via fly eller med fullpakket bil, er det absolutt en fordel med en mindre vogn/trille. Da ville jeg valgt en reisetrille med mulighet for full liggestilling, feks Maclaren.

De fleste spedbarn ligger i bag til de er i alle fall 6-7 mnd, mange må da opp fordi bagen blir for liten, hvis du da ikke velger en vogn med ganske massiv bagdel slik som de største dypvognene eller modellene til Emmaljunga mm. Andre babyer vil tidligere «opp og se» enn andre, men selv har vi brukt bag til i alle fall 8-9 mnds alder på begge. Jeg tyner bagen så langt det er mulig.
 
Vi har en Emmaljunga city cross fra forrige barn som vi var fornøyde med. Den modellen selges vel ikke lenger, men vi var veldig fornøyd med den og den er fortsatt i fin stand, så regner med å kunne bruke den denne gangen også. Har aldri hatt vogndilla eller følt behov for flere/andre vogner. Men brukte ofte bæretøy i stedet for vogn.
 
Ønsker meg ein klassisk Emmaljunga. Med gode hjul (luft) så den funkar til grus/skogsvei. Begynner å sjå etter OUL.
 
Back
Topp