Hvilken ville dere valgt?

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Jeg lurer på hvilke av disse to bhg som skal stå på førsteplass og andreplass på søknaden.

Her er punktene som skiller de:
Den første har et depositum på 2250kr ved oppstart. Åpent hele året (bortsett fra helligdager) og har tilbud om dagplass på planleggingsdager. Fokus på fysisk aktivitet og helse, som jeg er opptatt av men som hun derfor også får mye av hjemme. Egen gapahuk og bruker turnhall, barna kan ta ned med egne ski, skøyter og sykler. Egen kokk, varm mat to ganger i uken. 90 barn, 30 voksne fordelt på 2 baser (med hver sin inngang og garderobe) 10 voksne på en , 8 på den andre, 4 voksne på egen liten base for ettåringene midt på dagen. Men blir altså levert til et rom med 40-50 barn og 10 forskjellige voksne å forholde seg til.

Den andre har stengt 2 uker i fellesferien og i påskeferieuka. Kan stenges i romjul ved få barn. Dette er nok ikke noe problem for oss. 3-4 dugnader pr år (eller 300kr pr dugnad), vi mangler dugnadsånd begge to :p 50 barn, 12 voksne. Like høy voksen og pedagogtetthet på begge bhg altså. To grupper, en stor og en liten 1-2 år). Fokus på relasjonskompetanse, gjevnlig kompetanseheving hos personalet over flere år. Fokus på kommunikasjon og læringsmiljø. Egen gapahuk og lavo til de eldste.

Hva ville dere valgt, om dere var meg?
Tenkte jeg skulle gå å høre litt på begge bhg til uka.

Jeg er ikke noe fan av basebarnehager når det gjelder 1 åringer. Ville valgt nr 2. Litt kjipt med stenging, men her er barnehagene stengt i fellesferien, også er det en bhg som holder åpen. Da må man "melde" seg på, slik at de vet hvor mange ansatte de trenger. Uansett tenker jeg at man finner ut av sånn, planleggingsdagene er jo satt opp i god tid, slik at evt besteforeldre kan passe, ellers så kan man avtale med foreldre at man passer etter tur da det er ca 4(?) planleggingsdager i året.

Jeg er ikke noe fan av basebarnehager når det gjelder 1 åringer. Ville valgt nr 2. Litt kjipt med stenging, men her er barnehagene stengt i fellesferien, også er det en bhg som holder åpen. Da må man "melde" seg på, slik at de vet hvor mange ansatte de trenger. Uansett tenker jeg at man finner ut av sånn, planleggingsdagene er jo satt opp i god tid, slik at evt besteforeldre kan passe, ellers så kan man avtale med foreldre at man passer etter tur da det er ca 4(?) planleggingsdager i året.

Edit: blir helt svett av den første barnehagen med så mange barn i baser. Syns ikke noe om det for de aller minste som så vidt kan gå og ikke snakker. Jeg føler meg trygg og komfortabel med å dra på jobb fordi jeg vet at på småbarnsavd så er det roligere. Kommer jo helt an på ditt barn :p men min datter har behov for litt ro :D

Jeg hadde tatt 1, er en slik vi har valgt til frøkna. Noe ala det i hvertfall, og hun begynner neste uke.

Nå er hun ikke en som kommer til å sitte å tegne i et hjørne for seg selv, men trenger aktiviteter og at det skjer noe.

Nr 2, uten tvil!

Ja jeg tviler på at det blir et problem, så lenge vi planlegger. H har ganske fleksibel jobb og kan ta fri hvis han vet i god tid sånn at ingen møter er satt den dagen. Det er bare det at vi får litt mindre fleksibelhet ift ferier. Men ser ikke noe stort problem. Gruer meg mer til dugnad :p

Begge er basebarnehage. Forskjellen er størrelsen. Nr 1 har 40-50 unger pr hovedbase og deles i mindre grupper ila dagen. Men hvor ofte de ikke er inndelt i mindre grupper og hvordan de gjør det de dagene alle må være innendørs er jeg spent på. De aller yngste har visstnok et eget rom men hun skal jo gå der i flere år. Nr 2 har også to baser men totalt bare 50 barn og den ene basen er for 1-2 åringer og er færre enn den basen for 3-6 år.

Jeg ville valgt nr 1. Minner meg litt om barnehagen til mellomste og jeg er kjempefornøyd med den. Jenta også, hun elsker barnehagen og ville gjerne bodd der om hun kunne valgt. Hun begynte da hun var 1,5 år.

Leveres om morgenen på fellesområde så går de hver til sitt og sin gruppe i ti tiden (tror jeg, litt usikker på klokkeslett) de er ca 80 barn og jenta kjenner så og si alle barna. Hun er også veldig trygg og kjenner alle de voksne, så det er igjen veldig trygt for meg:) det er ikke ekkelt å gå fra henne siden hun kjenner alle sammen så godt.

Edit: blir helt svett av den første barnehagen med så mange barn i baser. Syns ikke noe om det for de aller minste som så vidt kan gå og ikke snakker. Jeg føler meg trygg og komfortabel med å dra på jobb fordi jeg vet at på småbarnsavd så er det roligere. Kommer jo helt an på ditt barn :p men min datter har behov for litt ro :D
Jeg hadde tatt 1, er en slik vi har valgt til frøkna. Noe ala det i hvertfall, og hun begynner neste uke.

Nå er hun ikke en som kommer til å sitte å tegne i et hjørne for seg selv, men trenger aktiviteter og at det skjer noe.
Hun elsker at noe skjer! Så at det er litt liv og røre er forsåvidt greit. De aller mindre er i er eget rom med fire faste ansatte bortsett fra første og siste timen. Så da er "roen" og et litt mindre miljø ivaretatt her. Men det er kun første året eller halvåret siden hun er født tidlig på året.

Men det blir veldig mange voksne å forholde seg til. Fra hun er 2 år må hun forholde seg til 10 forskjellige voksne og kanskje enda flere i utetiden, så små barn har ikke evne til å få nær tillnytning til så mange. Jeg jobber jo i bhg og vet jo at jo færre faste barn jeg har rundt meg så blir jeg mye bedre kjent med hver enkelt, klarer å lese barnets behov og uttrykksformer, klarer å fange opp småting som skjer innad i en barnegruppe sosialt osv.

Da har jeg vært å besøkt barnehage 1. Rakk ikke barnehage 2 siden eldste var hjemme alene, så da tar jeg den i morgen.

Barnehagen har fokus på fysisk altivitet og det syntes! Det var store rom med flere apparater for klatring ol. Jeg kunne ikke se noe tilrettelegging for finmotorikk da - muligens inni noen skap. Men det var få og små bord, så meningen er at barna skal bevege seg mye. Alle dører og rom sto åpne så barna gikk fritt hvor de ville. Dvs mange var ikke i lek, men bare "vandret rundt", noe som er en skikkelig uting. Greit at barna i stor grad skal kunne velge aktivitet selv, men uten engasjerte tilretteleggingen voksne så blir det ofte korte ukonsentrerte stunder før barna vandrer fra det ene til det andre igjen. Til og med måltider kunne de bestemme selv når de ville komme og gå innenfor et par timer. Ingen faste rutiner på noe.

Innad i de to avdelingene var de delt i 3 pedagog-grupper, men da aldersblandet. Ingen aktiviteter tilrettelagt etter alder bortsett fra de eldste. Dvs ungene har leker tilgjengelig (da veldig sparsommelig så jeg) så er det opp til de hva de driver med. De voksne virket flinke men rammene rundt var ikke optimale. Jeg klarer rett og slett ikke se hvordan de klarer å dekke rammeplanens fagområder med så lite planlegging og at barna bare leker rundt. Og det var mange rom med barn alene uten voksne og det synes jeg heller ikke noe om.

Så det var faktisk værre enn jeg trodde. Håper for all del jeg ikke blir skuffet i morgen!

Da har jeg vært å besøkt barnehage 1. Rakk ikke barnehage 2 siden eldste var hjemme alene, så da tar jeg den i morgen.

Barnehagen har fokus på fysisk altivitet og det syntes! Det var store rom med flere apparater for klatring ol. Jeg kunne ikke se noe tilrettelegging for finmotorikk da - muligens inni noen skap. Men det var få og små bord, så meningen er at barna skal bevege seg mye. Alle dører og rom sto åpne så barna gikk fritt hvor de ville. Dvs mange var ikke i lek, men bare "vandret rundt", noe som er en skikkelig uting. Greit at barna i stor grad skal kunne velge aktivitet selv, men uten engasjerte tilretteleggingen voksne så blir det ofte korte ukonsentrerte stunder før barna vandrer fra det ene til det andre igjen. Til og med måltider kunne de bestemme selv når de ville komme og gå innenfor et par timer. Ingen faste rutiner på noe.

Innad i de to avdelingene var de delt i 3 pedagog-grupper, men da aldersblandet. Ingen aktiviteter tilrettelagt etter alder bortsett fra de eldste. Dvs ungene har leker tilgjengelig (da veldig sparsommelig så jeg) så er det opp til de hva de driver med. De voksne virket flinke men rammene rundt var ikke optimale. Jeg klarer rett og slett ikke se hvordan de klarer å dekke rammeplanens fagområder med så lite planlegging og at barna bare leker rundt. Og det var mange rom med barn alene uten voksne og det synes jeg heller ikke noe om.

Så det var faktisk værre enn jeg trodde. Håper for all del jeg ikke blir skuffet i morgen!

Håper inntrykket blir bedre i morgen. Ville ikke hatt barnet mitt i den bhg du har beskrevet her.. Du vil ikke søke henne inn der du jobber?

Håper inntrykket blir bedre i morgen. Ville ikke hatt barnet mitt i den bhg du har beskrevet her.. Du vil ikke søke henne inn der du jobber?
Nei det er i en annen kommune og hun vil da på sikt ikke ha venner i nærområde eller begynne på samme skole. Har hatt sønnen min både i samme bhg og i annen og vil heller ha henne i en annen bhg. Er så sårt hvis hun plutselig ser meg og så må vi skilles igjen. Husker eldste ble så frustrert da ha så meg ute på ettermiddagen og ikke skjønte at vi ikke skulle dra hjem. Og så er det mye lettere å ta opp ting med personalet når de samtidig ikke er kollegaer ;)

Nei det er i en annen kommune og hun vil da på sikt ikke ha venner i nærområde eller begynne på samme skole. Har hatt sønnen min både i samme bhg og i annen og vil heller ha henne i en annen bhg. Er så sårt hvis hun plutselig ser meg og så må vi skilles igjen. Husker eldste ble så frustrert da ha så meg ute på ettermiddagen og ikke skjønte at vi ikke skulle dra hjem. Og så er det mye lettere å ta opp ting med personalet når de samtidig ikke er kollegaer ;)

Helt enig med deg. Er derfor jeg håper mini kommer inn i bhg som ligger i gaten her.. Bhg jeg jobber i er ikke så stor, så vi er sammen på begynnelsen og slutten av dagen:/ Samtidig vil jeg være pedagog på jobb og ikke mamma :)

Korleis gjekk det i dag?

Korleis gjekk det i dag?
Mye mindre forhold. De har samme greia ang måltid da :( Men de virket mer bevisst ift å la barna være i aktiviteter og ikke ha helt fri flyt. Gammel slitt barnehage da. Men bedre inntrykk her ja. Litt "kråkeslott" i rominndelingen, den har blitt bygd om inne... Så det blir nok denne på førstevalget.

Back
Topp