Hvilken uke man er i...??

Oktoberstorken

Elsker forumet
Oktoberlykke2020❤
Det skjønner jeg fortsatt ikke helt.. Er 27+1 i dag vil det da si at jeg egentlig er i uke 28?? At 27 uker er fullgåtte eller er jeg helt ute på jordet nå?

Jeg sier jeg er i eller begynt på uke 28. Men på jordmor kontrollene så skriver hun uke 27, fordiom jeg er 27+6. Da blir jeg litt fortvilet:p er jo komt myyye lengre enn 27+0 som jeg føler hun skriver:p :D

29+0 starter imorgen:)

Tenk at da du ble gravid så var den første dagen 0+1. Uke null, men likevel den første uken. 1+0 var første fullgåtte uke og begynnelsen på uke nr. 2.
Det hjalp i hvert fall for meg å tenke sånn for å skjønne greia. :)

Jeg sier jeg er i eller begynt på uke 28. Men på jordmor kontrollene så skriver hun uke 27, fordiom jeg er 27+6. Da blir jeg litt fortvilet:p er jo komt myyye lengre enn 27+0 som jeg føler hun skriver:p :D

Jeg pleier også å si at jeg er i uke 28.. :)

Men sorry.. over til spørsmålet ditt :p Ja, du er da helt ferdig med 27 uker og har begynt på din 28 uke :) Så ja, du er da i uke 28 :)

Takk jenter ;) ble LITT klokere på det nå.. blir så forvirra for legen og jordmor sier forskjellig...

Her bruker heldigvis lege, jordmor og sykehus samme uke. Sier uken pluss dag jeg er kommet til, 28+4 (og d føres opp på helsekortet også slik).

Her bruker heldigvis lege, jordmor og sykehus samme uke. Sier uken pluss dag jeg er kommet til, 28+4 (og d føres opp på helsekortet også slik).
Samme her :) så om man sier "jeg er 29 uker på vei" så blir det jo bare feil spesielt for en sjøl, når alle andre bruker den "korrekte" måten :)

Jeg ble veldig usikker på dette ista. Jeg satt og skulle fylle ut søknad på foreldrepenger og så at det sto at man måtte ha dokumentasjon fra lege om at man var i svangerskapsuke 27. Av en eller annen grunn har jeg tenkt at jeg skal sende den inn rett etter at jeg har passert 26+0. Fikk bekreftelse på termin fra legen, han sa ingenting om at det var 27.
Sånn som jeg skjønte det så kan jeg sende inn søknad etter 27+0, og må derfor få ny bekreftelse på termin, blir helt surrete :(
Tar jeg feil?

Samme her...
Nå er jeg 24+5 i min 25 svangerskaps uke..
:-)

Jeg ble veldig usikker på dette ista. Jeg satt og skulle fylle ut søknad på foreldrepenger og så at det sto at man måtte ha dokumentasjon fra lege om at man var i svangerskapsuke 27. Av en eller annen grunn har jeg tenkt at jeg skal sende den inn rett etter at jeg har passert 26+0. Fikk bekreftelse på termin fra legen, han sa ingenting om at det var 27.
Sånn som jeg skjønte det så kan jeg sende inn søknad etter 27+0, og må derfor få ny bekreftelse på termin, blir helt surrete :(
Tar jeg feil?
26 fullgåtte uker, du er i uke 27 og kan sende den inn..

Jeg synes det er lettest å si at jeg er i uke 26 nå som jeg er 26+4.
Da særlig når man nærmer seg slutten. Folk ble så forvirret hvis jeg sa at jeg var i uke 39 men at det fortsatt var 2 uker til termin hehe.

Men hvis en tenker på mnd så sier man jo at man er i februar når man er midt i februar. Ikke at man er i januar + 14 dager :p

Kan oh hjelpe å tenke forskjellen i ordenstall... Jeg er 29+0, altså 29 fullgåtte og har startet min 30. Uke (trettiende) samme som årstall... 1920 er i 20. Århundre...:P

Eg er 25 + 4 dager :)

Back
Topp