Hvilken uke kan jeg levere inn søknadsskjema på engangsstønad?

x1x*Ammeliten*

Gift med forumet
Noen som vet?Vil levere den tidligst mulig slik at nav har lengst mulig tid for å klare å overholde fristen sin[8D]

Ej leverte den inn i forrige veke! [:)]

Tror man kan gjøre det etter man har vært på ultralyd, for må vel ha med noe papirer derfra med i søknaden [8|] er ikke sikker assa

Den kan du levere med en gang. Mange NAV kontor har misforstått og mener at du ikke kan levere før uke 26, men det eneste som står i reglene deres, er at du ikke kan få den utbetalt før tidligst uke 26. Det er en viss forskjell. Jeg har levert så og si med en gang jeg ble gravid begge gangene og fått den på konto når jeg bikket uke 26 akkurat. [:)]

ok,da gjør jeg det idag[:D]takk for svar!!!

og med tanke på behandlingstiden dems, så får du den vel utbetalt etter at ungen er født [8D]

Med nr 1 leverte jeg ganske tidlig .. rundt uke 21-22 tenker jeg.
Men med nr 2 så fikk jeg fint beskjed om å vente til jeg hadde bevis på helsekortet mitt at jeg hadde vært hos lege/JM på kontroll etter påbegynt uke 26.
Fikk jo pengene relativt raskt da, tror det tok kanskje to uker jeg

ORIGINAL: September Mammaen

Men med nr 2 så fikk jeg fint beskjed om å vente til jeg hadde bevis på helsekortet mitt at jeg hadde vært hos lege/JM på kontroll etter påbegynt uke 26.

Jeg kan ikke skjønne hvor de har fått den praksisen fra.. Hvis man skal vente til uke 26 med å levere søknaden risikerer man jo å ikke få pengene før ungen er født, jo..

Det står ingenting i NAV's egne regler om det heller..

ORIGINAL: Julibaby og meg

Uke 26 sa de til meg, så jeg venta til uke 26.
Fikk pengene veldig fort etterpå også.. par uker ca.

I uke 26 kan de behandle den, om du leverer før blir den langt bort til den tid.... dvs mulig den aldri dukker opp igjen[:-][8|]

Ikke her jeg bor. Er bare å gjøre som jeg har måttet gjøre et par ganger, let frem reglementet selv, print ut og smell i bordet til dem. [8D]
Da blir det fart i sakene og liv i leiren. [8D]

ORIGINAL: Slafselarve

Jeg kan ikke skjønne hvor de har fått den praksisen fra.. Hvis man skal vente til uke 26 med å levere søknaden risikerer man jo å ikke få pengene før ungen er født, jo..

Jeg vet ikke hvor de har fått det fra, men er likegreit da så ikke den søknaden ligger å slenger hos NAV med fare for at den blir rotet bort i flere uker da. De behandler jo ikke søknaden før uke 26 uansett. Og som sagt tok det kanskje 2 uker fra jeg leverte søknaden til jeg fikk pengene.

Det står ikke at man ikke kan levere den før uke 26, men det står dette:
Når blir pengene utbetalt?       
Engangsstønad utbetales vanligvis i forbindelse med fødselen/adopsjonen. Ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker.
http://www.nav.no/page?id=330

I tillegg står dette:
§ 14-17 Første ledd - Rett til engangsstønad
Morens rett til engangsstønad
Ved fødsel eller adopsjon av barn under 15 år kan det utbetales engangsstønad til moren dersom hun ikke har rett til fødselspenger. Adopsjon av ektefellens barn gir ikke rett til engangsstønad.
Når et svangerskap har vart i 26 uker, regnes forløsning etter dette tidspunkt som en fødsel. Engangsstønaden kan da utbetales, selv om det ennå ikke er skjedd noen fødsel. Vi viser til [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-5#L19970228-19_P14-5]§ 14?5[/link] første ledd med merknader.
For å ha rett til engangsstønad etter paragrafen her, må moren være medlem av trygden på fødselstidspunktet eller på tidspunktet for omsorgsovertakelsen, jf. [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-2#L19970228-19_P14-2]§ 14?2[/link] . Er det tvil om dette, kan engangsstønaden ikke utbetales før fødselen eller omsorgsovertakelsen.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147867.cms

Det står altså ingenting om at man ikke kan søke før uke 26..

ORIGINAL: Slafselarve

Jeg vet ikke hvor de har fått det fra, men er likegreit da så ikke den søknaden ligger å slenger hos NAV med fare for at den blir rotet bort i flere uker da. De behandler jo ikke søknaden før uke 26 uansett. Og som sagt tok det kanskje 2 uker fra jeg leverte søknaden til jeg fikk pengene.

Jeg mener å vente med å behandle den til da også. De har ingen holdepunkter for den praksisen i sitt eget reglement.  Den kan utbetales fra uke 26.

Back
Topp