Hvilken uke fødte dere i og hvordan gikk det?

Hei
Jeg ble lagt inn med vannavgang i uke 33+2. kl 06.00 onsdags morgen.
Fikk 1 lungemodningssprøyte. Ingen rier ved ankomst sykehuset. kl 11.00 gikk vannet skikkelig og begynte å få små rier. Fikk kun gå på toalettet og riehemmende iv for å stoppe. Kynner/rier kom og gikk og hadde ingen modning så dette såg lovende ut.
Mannen kjørte til og fra sykehuset flere ganger. 30 min å kjøre.
Kl 24.00 ble jeg kjørt inn på fødestuen ettersom fødselen nå vist var i gang. 2 cm åpning. Har 2 fra før som er født til termin og de er født fort.
Fortsatt bare kynnere.
Kl 05.00 begynte det å gjøre vondt. Jordmor sjekket meg og da var det plutselig 6 cm åpning og resten gikk i en kjempe fart.
Kl 06.o5 kom jenta i en fart. Sprellende frisk og fikk bare 10 på skalaen.

Det viste seg at denne jenta hadde hatt det godt med sine 2610g og 46 cm var det ikke mange som trodde denne jenta var prematur og født i uke 33.

Trengte ingen hjelp det føste døgnet og det såg ut som vi skulle få reise hjem etter noen dager. Men så ble hun gradvis trettere og fikk problemer med å spise. Fikk også refluks og pulsfall. Men ingen hjelp. Klarte altid å komme seg opp i puls igjen selv. Gulsott og 2 lysbehandlinger. (begge de 2 andre barna vår har også hatt gulsott)

Etter 1,5 uke med sonde fikk jenta endelig til å suge litt og da gikk det gradvis bedre for hver dag.

Var 2,5 uke på sykehuset. Nå er hun 7 mnd og 7 kg. Vært noe plaga med refluks og litt tilbake i utvikling men ellers helt topp...
 
Her blei vetla Ronja født i uke 27+0.
Da heila starta med at eg fekk beskjed om at babyen i magen va alt for liten. Ei veka seinare kjente eg ikkje liv, og ankom KK i Bergen kl.22.00. Jordmor kunne ikkje finna hjerterytmen, og blei sendt vidare på UL, der alt såg fint ut.
Blei lagt til observasjon og 23-23.30 kom mannen min og. Da blei ein ny UL og vidare observering av den lille i magen. Ca.kl.24 blei det gitt K-vitamin sprøyte og lungemodningssprøte.
Plutselig begynne pleiarane og legen å stressa veldig, og får beskjed om at no måtte ho ut!
Ronja blei tatt med haste KS, og va ute 01.28. Ho blei tatt rett ut på bakrommet og lagt i respirator, og tatt vidare til barneklinikken umiddelbart.
Etter 12 tima bekk eg sjå den vetle skatten min, 610g og 31cm. Ho låg på respirator og i kuvøse.
Blei liggande på på respirator i 4 døgn, og så over på c-pap. Kuvøså trengte ho i 5,5 veka, og gjekk øve på nesekateter ette 2 mnd. Ho hadde ein liten hjerneblødning fyssta vekå, men den va så liten at den ikkje gjorde nåken skade, heldigvis. Ho hadde og ein infeksjon når ho va ca 2 mnd, men blei fort fin når ho fekk antibiotika.
2 daga ette termin fekk me reisa heim med oksygen, men ette 4 veke kunne me heldigvis pakka da vekk, kunne starta da nya året uten hjelpemiddel! 

I dag e Ronja ei frisk og rask jenta på 18,5mnd, og for 3 veke si begynte ho å gå <3

Har ikkje merka så møkje til prematuriteten ette me kom heim frå sjukehuset, og ho utvikle seg heilt perfekt ette termin 
 
Fødte en vakker liten jente nå i påsken. Var i uke 35+4. Vet ikke hvorfor vannet gikk, men ut kom en frisk flott jente på 2628gr og 46cm. Litt pusteproblemer i det hun kom ut, men ellers frisk og rask.
 
jente 2006 34+, Hade farlig svangerskapskløe, pga faren for mitt og barne sitt liv pga høye lever verdier så ble jeg satt igang. gikk egentlig utrolig bra siden ho var ganske "stor" til å være født såpass tidlig. 1890g og 40cm. Fikk lov å dra hjem kort tid etter siden ho hadde fin vektkurve enneste var at vi måtte påå hs for veien annenhver dag
Ho har astma og alergi, astma sa legen var vanlig blandt premature, i tilleg har ho epelepsi. Brukte lang tid på å lære å gå, gikk ikke før ved 19mnd alder. Ellers så er ho som alle andre i hennes alder. Siden ho ble født så seint i des så har vi fått innvilget at ho venter et år med skolestarten
 
Fødte i uke 34+4 pga svangerskapsforgiftning. Gutten var 2197g og 45,5 cm lang. Han lå med CPAP første døgnet, og sonde og pusteovervåkning i ca en uke. Han fikk også gulsott og lå i lys to ganger, et døgn hver gang. Vi var på sykehuset i 12 dager, kom hjem i går! :)  Idag er han 36 uker. Det er bare 10 dager siden han ble født, så vet ikke mye om  hvordan utviklingen hans er enda!
 
Jeg fødte helt plutselig i uke 23+3. Fikk en lungemodningssprøyte, men den rakk dessverre ikke å virke.
Hun levde i nesten to døgn, men så fikk hun lungeblødning og hjerneblødning grad 3 på begge sider så de klarte ikke redde henne. :(
 
Heisann.. jeg fikk en sønn i uke 25+5 og han var da 745gram. Ble lagt inn på sykehuset i uke 23 men da fikk de stoppet det... I dag er han 3,5 år, og tross den tøffe starten han hadde er han en frisk og rask gutt. Han har overrasket legene også med hvor bra det går :)
 
Uke 30, gutt på 46 cm og 2150 gram.. trengte ingen form for pustehjelp og vi var på sykehuset 3,5 uke :) var veldig heldig!
 
Sistemann ble født med hastesnitt i uke 35 pga morkakeløsning.. 2585 gram og 44 cm.
Vet ennå ikke hvordan det vil gå med ham, men han virker frisk og rask! Er straks 9 måneder..:)
 
31+6 pga SF og hellp syndrom. Ble ei lita jente på 1335 g og 38 cm lang, trengte ikke puste hjelp men lå ei uke i kuvøse med kun varmr. Utskrevet etter 5 uker på sykehuset nå er hun 2 måneder og 3 kg
 
Minste jenta måtte ut i uke 35 pga ICP/svangerskapskløe. 48 cm og 2800 g. Hadde en uke på nyfødtintensiven med C-pap første døgnet eller så og lå en natt i lys pga gulsott. Har igrunn ikke tenkt så mye på at hun er prematur. Hun har utviklet seg fint, men er litt under i høyde. Tendenser til forkjølelsesastma og er ofte forkjølet, men så er hun jo også nr to og fikk jo alle baselsuker som søsteren hadde med hjem fra barnehagen. Nå er hun 3 år og aldri i ro før hun kortslutter i senga ved leggetid... :D
 
Ble født i uke 35+1, antagelig pga. asymptomatisk UVI. Hadde litt pustevansker i starten, og lå med CPAP et par dager før hun klarte å puste helt selv. Hun fikk også mat gjennom sonde de første dagene, før vi gikk over til å mate henne med sprøyter. Hun hadde gulsott, så var veldig slapp, og vanskelig for å få i seg mat de første ukene. Var totalt på sykehuset i 6 dager. Veide 3024 gram og var 48 cm lang når hun ble født, så var absolutt ikke liten :)
 
Jenta vår ble født i uke 27+4, 415g og 28cm <3 fikk 1 lungemodningssprøyte, skulle få dose 2 dagen etter, men da var lille allerede reist videre
:( kom stille til verden etter mange uker med alvorlig morkakesvikt og uoppdaget svangerskapsforgiftning :(


<3 Himmelskatten 19.09.13 <3
<3 Hjerteplaster juli/august 14 <3
 
Heia! Jeg fødte en sønn i uke 32+3, han veide 1860g å var 43cm lang. Lå så vidt ett døgn me cpap, rakk å få to lungemodningssprøyter, den siste fikk virke i 3 timer før han kom. Pusta veldig bra sjøl, men har stått på koffeinsitrat for å hjelpe til litt. Nå er han 34+3, uten koffeinsitrat, vi skal se hvordan d går, å snart blir monitoren for puls å O2 metning fjernet. D skal bli deilig å fjerne den siste ledningen, men samtidig skremmende ;) Han veier idag 1846g, sakte men sikkert opp mot fødselsvekta :) Å han har begynt å tatt puppen så smått, men usikkert hvor mye han får i seg, men kjempebra at han viser interesse! :) Håper han blir stor å sterk fort, fordi d hadde vært fint å feire jul hjemme ;) men må bare ta d som d kommer :)
Flere som har historier fra premature? :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg fødte med akutt keisersnitt i uke 35+0 pga bicorn uterus og seteleie. Veide 2290 gram og 46 cm. Eneste problemet vi hadde var lav temp. Lå i åpen kuvøse i 1 uke. :) har vært mitt av og på sykehuset mtp oppkast og stagnert vektoppgang, men idag er han 3 mnd, 5 kg og frisk som en fisk :)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app
 

Vedlegg

  • 1385716208010.jpg
    1385716208010.jpg
    71,2 KB · Visninger: 77
Så fin han e! :)
Ble akutt ks her å, var 9cm åpning å d stoppa der, å lillegutt fikk lav puls. Æ ane ikke koffor æ fødte for tidlig, tru ikke dæm har nå svar på :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Så vakker :)
Er ikke så god på dette med uker men eldste kom 12 dager over ul termin.. Etter flere mislykkede forsøk på presse han ut selv, ble det flere mislykkede forsøk på både tang og sugekopp og det endte til slutt med HS, for han var stjernekikker og satt fast i bekkenet mitt. Han var 3530 g og 51 cm. I dag er han 10 år..Han er 140 cm og veier 27 kg ca.
Minstemann kom 3 dager før ul termin og han ble født vaginalt, den var kort, og det gikk nesten litt for fort for fra jeg hadde full åpning og vannet gikk tok det bare 42 min. Han var 2890 g og 47 cm, nå er han 4,5 år og har blitt en stor og fin gutt på 110 cm og 19 kg :)
 
Så fin han e! :)
Ble akutt ks her å, var 9cm åpning å d stoppa der, å lillegutt fikk lav puls. Æ ane ikke koffor æ fødte for tidlig, tru ikke dæm har nå svar på :)


Sent from my iPhone using BV Forum
Nei, som regel vet man det vel ikke. Viktigste e vel at dæm bli frisk å rask!:D kossn går det no da? Går han opp i vekt?:)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app
 
Jada, nådde fødselvekta idag! Feiring! 1896g idag!! :D


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp