Hvilken uke fødte dere i og hvordan gikk det?

x1x¤mamma`s gull¤

Andre møte med forumet
Hvilken uke fødte dere i og hvordan gikk det?

Fødte i 2008 en gutt i uke 33, helt uventet men alt gikk fint..han var frisk og måtte bare ha litt pustehjelp etter fødsel og cpap det første døgnet..innlagt på nyfødt intensiv i 3 uker:)
Er nå gravid igjen, komt til uke 24 og nå har de nettopp oppdaget at livmorhalsen bare er 2 cm, så blir lungemodningssprøyte ved neste kontroll viss den har minket mer.. Så er jo litt nyskjerrig på andres erfaring, leser jo mye rart på nettet så blir mer og mer nervøs og redd for at fødselen plutselig skal starte.. Men krysser fingrene for at det ikkje minker noe mer på en stund:)
 
Jeg fikk en liten gutt i uke 27+1 pga svangerskapsforgiftning. Han var liten i forhold til svangerskapslengde og veide bare 620g. Han lå på respirator 1 døgn og klarte seg med cpap nesten uten ekstra oksygen resten[:)] Han hadde en liten infeksjon første uka, men den gikk fort tilbake. Oppdaget også en cyste på hjernen like før utskrivelse, men denne har ikke gjort noen skade så langt[:D] 
Han ble skrevet ut fra sykehuset 17 dager før termin[:)] Han har slitt litt med tung pust i vinter, så vi har prøvd flutide og ventolin med god effekt. Ellers er han en frisk og aktiv gutt på snart 1 år!!
 
Masse lykke til videre i svangerskapet, håper den lille får være i magen en god stund til[:)]
 
Jeg fødte en gutt i uke 25.Jeg rakk 2 lungmodningssprøyter da jeg lå i 2døgn med rier de ikke fikk stoppet. Han har vært gjennom 7 operasjoner, lungeblødning, infeksjoner++. Men til tross for alt dette er han i dag en kjempeflott gutt på 21 mnd[:)] Han er kjempetøff! og vi har vært utrolig heldige! 
  Vi ble utskrevet etter 12 uker på sykehus. Men, var litt til og fra etter det. så ialt ca 4 mnd på sykehus.
 
Takk for fine svar:)
Ja håper det går noen uker til, men er betryggende at de er klar over det denne gangen så fødselen evt kan stoppes så langt det er mulig:)
 
Fødte i uke 25 og uke 25+4. Han som kom først (fødselsvekt 770 gram, 33 cm) har det gått over all forventning med. Ingen komplikasjoner, trengte nesten ikke oksygen, ingen problemer med hørsel, syn eller lunger[:)] Han er nå en stor fin gutt på 6 mnd, 5770 gram og 57,5 cm[:)]
Tvilling to fikk en værre start, men det er pga at jeg fikk infeksjon i livmoren etter første fødsel. Lille engelen min fikk derfor en stor hjerneblødning og en tarm som ikke fungerte. Han døde 5 uker gammel[:(]

krysser fingrene for at det går lang tid før du føder[:)] Lykke til
 
Det er jo utrolig så bra det gikk så tidlig, sikkert en flott gutt:D
Trist med den andre tvillingen:(
Ja håper uken flyger avgårde, men er betryggende at det KAN gå bra om noe starter nå..
 
Født i uke 34 pga av SF, hadde sluttet å vokse lenge før så hadde vekstavvik på -35%. Veide 1980 gram og var 43 cm.

Var på sykehuset i 15 dager så han lærte å spise, pluss litt gulsot...

Er kjempefrisk nå[:)]
 
Jeg fødte i uke 31+2 pga svf.. David var 1520 g og 38 cm.. Jeg husker ikke så mye av det som skjedde de to første dagene fordi jeg lå på intensiven i morfinrus[&:], men jeg tror han kun trengte cpap det første døgnet før han pustet helt fint selv. Fikk lungemodningssprøyter 7 og 5 dager før han ble født, så det hjalp nok en del.. Etterpå var vi på sykehuset i 3,5 uker før vi fikk reise hjem da var han rett i overkant av 2 kg, var deretter på 2 kontroller på sykehuset før vi ble skrevet ut for godt 19.mai 2009[:)] 
 
Nå er han en stor gutt på 13 mnd uten tegn til prematuritet. Og tiden har flydd så utrolig fort!!
 
fødte i uke 23+3. har gått bra men har vært mye og...
alvorlige lungeproblemer, spiseproblemer, henger etetr utvikling og språkmessig men det har gått bra stort sett...
er nå 2år. begynne ri barenhage til høsten
 
Fødte i uke 35, med en "stor" på 2440g og en mindre på 1930g. Fikk gulsott begge to, hun minste måtte i lysbehandling og lå litt i varmeseng om natten. Hun hadde en del ekstra problemer den første uken, men det hadde nok ikke noe med når hun ble født.
 
Jeg fødte i uke 33, i 2008. En liten gutt på 1920g og 43cm. Hastekeisersnitt, fikk en lungemodningssprøyte bare et par timer før så derfor rakk den ikke virke.
Han var ganske umoden for alderen og måtte bagges, og lå på respirator i 2 døgn, så flere døgn med cpap etter det. Fikk en blodoverføring da han ble født, og lå i lys for gulsott.
Han er verdens skjønneste, tapreste lille gutt men han sliter en del motorisk. Blir 2år i august, men går ikke enda. Han klarte ikke å holde hodet stødig selv før han var over 1år, måtte støttes. Fortsatt slipper han litt opp når han blir sliten, og derfor har han heller ikke så god balanse sånn at han klarer ikke gå noe uten å holde seg i noe enda.
Men han får oppfølging da. Vært utredet for CP, det har han heldigvis ikke. [:)]
Språklig er han heller ikke akkurat tidlig ute, har få ord. Men han har god språkforståelse og er en kvikk sjarmør som smelter hjertene til stort sett alle som får hilse på han [:D]

Det er veldig stor forskjell altså, han min var jo ikke ekstrem prematur, men han har hatt problemer som mange ekstrempremature allerede fra han kom til verden.

Masse lykke til iallfall!
 
Jeg fødte 2 små jenter i uke 31+3. Hun ene var 1415gr og hun andre 1665gr. Fikk lungemodningsprøyter 14dager før, så jentene mine trengte ikke noe pustehjelp og lå i vanlig seng fra dag1. Var på sykehuset 5uker etter de kom til verden!
Idag er de 4 mnd og veier 5,5 og nesten 6kg! Lider ingen nød på matfronten [:D]
Ifølge fysioterapeaut og helsesøster har de ingen premature tegn igjen [:D][:D][:D]
Liker å dele min glad historie[:D]
 
Jeg fødte en gutt i uke 30 3, april 2008, pga alvorlig sf med utvikling av HELLP. Han var 1265 g og 39 cm. Lå på CPAP første halvannet døgnet før det ble for slitsomt for han og han måtte på respirator. Han ekstuberte seg selv etter et halvt døgn og lå noen uker på CPAP etter det. Ble utskrevet nøyaktig 20 dager før termin, hadde noen kontroller til øyelege, men ingen ellers på sykehuset. Han er en frisk og aktiv gutt på 2 år nå, ikke hatt noen problemer som følge av sin tidlige start, løper rundt som en virvelvind og prater høl i hue på oss[:D] Og han gleder seg til å bli storebror i august. Jeg er nå 30 5, ny rekord i lengde på svangerskap [:D]
 
Fødte i uke 32+6, på grunn av svangerskaps forgiftning. Ble innlagt på sykehuset mandag, og tirsdag ble det keisersnitt. fikk begge lungemodningssprøytene, men siste ble satt før den egentlig skulle fordi det ble veldig dårlig tid. på grunn av vekstavik veide han 1603 g og var 44 cm lang. Var på nyfødt int i 14 dager, han er nå litt over 4 måneder nå og en kjempe sprek gutt som veier litt over 6 kg, og rundt 60 cm lang! :D
 
Fikk i uke 31 +4 etter ti uker på sykehus pga svangerskapsforgiftning. Fikk lungemodningsprøyte men de hadde ingen effekt. Jenta mi lå 18 dager i repirator slett med blodtrykke og diverse. Vårt opphold på sykehuse varte i litt over to mnd. I dag er hun en aktiv 2,5åring. Hun er forsatt noe lungesyk men ellers frisk [:)]
 
Jeg fødte en jente i uke 26.2 for over to år siden. (Vannet gikk i uke 20) Hun var 32 cm og 687 g. Hun lå på sykehuset i 2 mnd.

Det har gått fint med henne. Hun begynte i barnehagen 20 mnd gammel. Hadde korte dager i starten. De siste mnd har hun hatt full dag i bhg. Trives og det går bra med henne.
Var på 2 års korrigert kontroll på Riksen for en liten stund siden. Det er ikke noe ved henne.

Er ¨å gravid igjem og håper og tror at det ikke skal skje igjen. Legene sier at det ikke er noe som tyder på at det skal skj igjen.
 
Jeg fødte i uke 35+4...
De tror at grunnen til at fostervannet gikk var morkaken. Den satt bom fast. Det er da vanlig med for tidlig fødsel og lav fødselsvekt...
Lillegutt var 1990 gram og 30 cm fra hode til stump. (+ ca 13 cm lange føtter [8D])
Han lå i ca en uke med cpap og i åpen kuvøse. Før en uke med vanlig seng uten pustehjelp.
Marius er nå en pjokk på fire kg og noen og 50 cm. To mnd etter fødsel [:D]
 
Fikk 6uker for tidlig, husker ikkje helt ka uke eg var i [&o], men skulle komt 12.juli-09 men kom 28.Mai-09, han var 44cm og 2071g. Rkner enn fra termin dato og bak? eller 42uker?
 
Lillejenta er født i uke 27+0. Hun veide 525 gr ved fødsel, lengden ble aldri målt. Vi tilbrakte 7 mnd på sykehus. Hun lå i respirator i ca en måned, så en del måneder med cpap. Vi kom hjem med oksygentank og kontinuerlig oksygenbehov. I dag er hun litt over to år, og er ei glup lita jenta[:)]. Alt i hodet ser ut til å fungere som det skal[:D]. Hun trenger forsatt litt oksygen noen netter og nekter å spise, men så lenge hodet er i orden, så er jeg fornøyd[:D].
 
Back
Topp