hvilken type madrass velger dere til mini?

evighusbygger

Elsker forumet
Snoket litt på april, og der hadde de en diskusjon om at skumgummimadrasser ikke er bra, hvorfor det? (sikkert dumt spørsmål men jeg lurer!

Vi hadde tenkt å bruke en gammel "skyveseng" i begynnelsen med litt ukurante mål, og blir nok nødt til å velge skum-madrass som vi kan tilpasse til bunnen selv.

Eneste jeg har hørt om skumgummimadrasser er at de ikke bør brukes om igjen. Fordi madrassen blir mykere og mykere jo mer den brukes, og hvis babyen snur seg på magen på en myk skumgummimadrass kan nesa bore seg nedi også kan de kveles.

Annet enn det, så har jeg ikke hørt noe om skumgummimadrasser..

ORIGINAL: Maren Helene

Eneste jeg har hørt om skumgummimadrasser er at de ikke bør brukes om igjen. Fordi madrassen blir mykere og mykere jo mer den brukes, og hvis babyen snur seg på magen på en myk skumgummimadrass kan nesa bore seg nedi også kan de kveles.

Annet enn det, så har jeg ikke hørt noe om skumgummimadrasser..

Ok har jo tenkt å kjøpe helt ny madrass uansett, og syns den senga er så søøøøt, så da blir det nok skum-madrass i begynnelsen! [:)] virket ikke som noen hadde et glupt svar på april-forumet heller, hadde bare hørt "at det ikke var bra", ikke hvorfor... [:-]

ORIGINAL: lucky3

vi har sprinkelseng med springfjær madrass og overmadrass[;)]

takk for svar, hørtes deilig ut da! har en brukt sprinkelseng stående på lur, men syns den ser så kjedelig ut i forhold til den søte gamle senga. huff vet jeg er vanskelig hihi [:)]

Her kjøpte vi madrass på barnashus, og de anbefalte skumgummi på det sterkeste, pga hvis det skal være uhell i senga så kan man faktisk spyle den ren!!!! Vi kjøpte junior seng til lillegutt nå, og da anbefalte de skumgummi madrass ihvertfall til de var bleie tørre.... Når jeg var liten så var det bare skummgummi, jeg har ikke tatt noe skade av det ihvertfall[;)]

Men det går jo ann å ha sånn overmadrass på skummgummi også da [:)] Men det er jo smak og behag dette da [:D]

Er vell det at ei skumgummimaddrass ikke *puster* så gde som andre madrasser tror jeg, og som nemt lengre oppe her, så blir d mjuke etter ei stund, så er enklere for babyen og borre nesen ned i madrassen..
Vi har fiber madrass, den er også VEEEEELDIG kjekk, får viss babyen tisser i gjennom, eller gulper, spyr osv på den, er det bare å ta av trekket å ha den i maskina, og spyle fiberet i dusjen... :)

Foreningen mot krybbedød hevder at skummadrasser som har blitt brukt av andre barn ikke skal brukes om igjen grunnet stoffer som kanskje lages om gammelt gulp osv er i madrassene. Og dermed har disse skummadrassene fått et dårlig rykte om de er brukt vel og merke.

Men nye madrasser skal ikke være noen som helst fare. Vi har selv en slik til kurven for den er også ukurant mål så vi kutter til passende str (kjøper ny av en skumgummibutikk tror jeg, mamma som fikser).

Til sprinkelsenga så har vi en fibermadrass fra sverige med overmadrass til den rette sum av kanskje 300kr, er superfornøyd med den og tenker at de små som veier så lite ikke akkurat trenger springfjærmadrass for de første 2 årene[;)]

Vi har denne fra ikea.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00150184

Har ikke lest noe særlig om madrasser og spedbarn for å være ærlig... Sendt mannen ut med beskjed om å kjøpe en bra madrass til sengen, og han kjøpte den dyreste fra ikea- Håper den er bra [8D]

okei flott for mange fornuftige svar, da blir det skumgummimadrass til den søte gamle senga! [:)]

ORIGINAL: Fly

Vi har denne fra ikea.

Har ikke lest noe særlig om madrasser og spedbarn for å være ærlig... Sendt mannen ut med beskjed om å kjøpe en bra madrass til sengen, og han kjøpte den dyreste fra ikea- Håper den er bra [8D]

Regner da med at mamma og du har samme madrass[;)] Mathias stor koser seg i senga som mamma og pappa har med den madrassen [;)] Så da vet du det. he he

vi kjøpte en sånn fjørmadrass på ikea... var ikke så værst å ligge på egentlig. 

Vi kjøpte også denne fra IKEA.

Dette er mine erfaringer og det jeg har hørt om madrasser.

Skumgummimadrasser blir anbefalt til nyfødte så der har det ikke noe å si om du kjøper en skumgummimadrass eller ikke. Vi har selv vogge som har ukurante mål, og vi kjøpte ogsåbare en ny skumgummimadrass som vi skjærte til vogga slik som sist. For det stemmer at man ikke skal bruke brukte skumgummimadrasser.

Når snuppa vår ble litt større (ca 3 mnd) og sku ligge i sprinkelsenga, så kjøpte vi den dyreste skumgummimadrassen på ikea, som også er ganske tung, og har veldig tykt og godt trekk utpå, og virker veldig god å ligge på. Denne har vi brukt til storesøster, og den kommer jeg til å bruke igjen til mini, jeg bare snur madrassen, og så har jeg kjøpt ny overmadrass. (nå skal det sies at storeøster aldri gulpet, tisset eller hadde noe som helst uhell på denne madrassen)

Nå har vi nettopp kjøpt junior seng til storesøster, og mens vi leitet etter madrass til denne så forhørte vi oss masse rundt dette. Og da fikk vi en klar beskjed om at fjærmadrasser ikke ble anbefalt til små barn opp til en viss vekt, på grunn av at frem til de veier en viss vekt så har de ikke bruk for fjærene i det hele tatt. De blir bare liggende på toppen av fjærene, og de ekstra pengene du gjerne investerer i en fjærmadrass er bortkastet. SÅ vi endte opp med å igjen kjøpe den dyreste skummadrassen på IKEA.

Vi ønsker også å oppgradere til det "beste" når storesøster har behov for det, men ikke før det er nødvendig.

Det er nok mye forskjellige meninger og undersøkelser rundt dette med hvilke madrasser som skal brukes, men det er iallefall en enighet om at brukte "billige" skumgummimadrasser ikke skal brukes om igjen til nestemann. En god skumgummimadrass til sprinkelsenga er iallefall mer enn nok, og så kan du evt kjøpe fjærmadrass når du flytter over i juniorseng, da han/hun sikkert skal ligge i juniorsengen til de veier en del.

:)

Til mini har vi en jensen babymadrass, det er en hullfibermadrass. Også bruker drykid som overmadrass.

Til bebis skal vi kjøpe drykid madrass + overmadrass, selges på barnas hus [:)]

http://dry.no/index.html

vi har skumgummi, men med en overmadrass også, kjøpt på ikea sammen med sprinkelsenga.Jeg skjønner ikke hvorfor skumgummi ikke skal være så bra, og har heller ikke hørt så mye om det. Så vi kjører på som planlagt. Syns uansett det er greit å ha overmadrass til for det er litt mindre pes å vaske den enn å vaske skumgummimadrassen OM man skulle ha behov for det. selv om man bruker tisselaken så kan man være ekstra uheldig

Back
Topp