Dette er mine erfaringer og det jeg har hørt om madrasser.
Skumgummimadrasser blir anbefalt til nyfødte så der har det ikke noe å si om du kjøper en skumgummimadrass eller ikke. Vi har selv vogge som har ukurante mål, og vi kjøpte ogsåbare en ny skumgummimadrass som vi skjærte til vogga slik som sist. For det stemmer at man ikke skal bruke brukte skumgummimadrasser.
Når snuppa vår ble litt større (ca 3 mnd) og sku ligge i sprinkelsenga, så kjøpte vi den dyreste skumgummimadrassen på ikea, som også er ganske tung, og har veldig tykt og godt trekk utpå, og virker veldig god å ligge på. Denne har vi brukt til storesøster, og den kommer jeg til å bruke igjen til mini, jeg bare snur madrassen, og så har jeg kjøpt ny overmadrass. (nå skal det sies at storeøster aldri gulpet, tisset eller hadde noe som helst uhell på denne madrassen)
Nå har vi nettopp kjøpt junior seng til storesøster, og mens vi leitet etter madrass til denne så forhørte vi oss masse rundt dette. Og da fikk vi en klar beskjed om at fjærmadrasser ikke ble anbefalt til små barn opp til en viss vekt, på grunn av at frem til de veier en viss vekt så har de ikke bruk for fjærene i det hele tatt. De blir bare liggende på toppen av fjærene, og de ekstra pengene du gjerne investerer i en fjærmadrass er bortkastet. SÅ vi endte opp med å igjen kjøpe den dyreste skummadrassen på IKEA.
Vi ønsker også å oppgradere til det "beste" når storesøster har behov for det, men ikke før det er nødvendig.
Det er nok mye forskjellige meninger og undersøkelser rundt dette med hvilke madrasser som skal brukes, men det er iallefall en enighet om at brukte "billige" skumgummimadrasser ikke skal brukes om igjen til nestemann. En god skumgummimadrass til sprinkelsenga er iallefall mer enn nok, og så kan du evt kjøpe fjærmadrass når du flytter over i juniorseng, da han/hun sikkert skal ligge i juniorsengen til de veier en del.
:)