Hvilken termindato er mest nøyaktig?

Bkno5130020

Første møte med forumet
Vi har termindato 20 juli, men etter selvutregnet termin er denne satt til 11 juli. Er ultralydtermin den mest nøyaktige? Vi vet dato for når befruktningen skjedde, og jeg har veldig nøyaktig syklus.

Veldig nysgjerrig på andres erfaringer her :happy:
 
Jeg regnet ut at min var 17 juli i forhold til befruktning, fastlegen mente 18, men jordmor på sykehuset sa på OUL at det var 19 og at det kan ta noen dager fra samleie til befruktning faktisk skjer som gjør at det kan variere noen dager. Og at det er veldig vanskelig å vite nøyaktig dag, men at OUL og målingene de gjør er mer sikkert enn når jeg mente det var.

Hvis du mener den 11 så er jo det ganske langt sprang frem til den 20? Hvordan har du regnet ut selv?
Nå ble jeg nysgjerrig på hvordan man finner ut av dette jeg også :p:p:p
 
Min erfaring er befruktningen ifølge min egen beregning, ikke OUL. Født 1 uke over tiden med mine to forrige.
 
Jeg har termindato fra OUL som tilsier befruktning 4 dager før vi hadde samleie :hilarious: men er jo i det lange løp ikke mange dagene det dreier seg om.
 
Jeg tenker at det er vanskelig å si helt konkret det ene eller det andre. For selv om man vet når befruktning skjedde eller har god kontroll over syklusen så vet en jo ikke hvor mange dager egget har brukt for å feste seg.

Med første var menstermin og oul-termin den samme. Fødte likevel 42+0. Denne gangen hadde jeg ikke en mens å regne meg ut fra, men vet når jeg hadde el. Har dog litt mere tro på tul-termin enn oul-termin da det ikke bare er størrelsen de da ser på, men også hjertefrekvens og den utvikler seg i takt med hvor langt man er på vei.
 
For vesla vår stemte menstermin best. Termin vi hadde regnet ut var 5. november, UL sa 10. november, men hun kom 3. november, akkurat 39+0 :)
Dersom menstermin stemmer best (25. juli), er det nok ikke helt feil med UL-termin, som er 23. juli :happy:
 
Hvis man har veldig fast syklus så er faktisk den du har regnet ut mest korrekt. Jordmor sier at UL i uke 18 er mest korrekt og at alle babyer er like store på det tidspunktet. Dette er feil (har fødselslege i familien), men det er det staten har satt som en standard. Hvis du var på TUL så er datoen du fikk der mye mer nøyaktig, flere land som bruker uke 12 ultralyd som standard. Fikk selv flyttet frem min termindato med 10 dager, og vet at dette ikke stemmer.
 
Med mine barn så er det menstermin og tidlig ultralyd som har stemt best. Dette fordi hodet på mine barn av en eller annen grunn vokser litt senere enn resten av kroppen, som fører til at termin blir satt en del tilbake, alt avhengig av når jeg har oul. Bruker de lårbeinsmål til terminfastsettelse så stemmer det bra med menstermin og når barna blir født.

Ble nesten satt tilbake 2-3 uker med nr 2, men kranglet (fordi jeg visste når vi hadde samleie) og fikk etter mye om og men beholde terminen gitt på tul. Ungen kom 9 dager før (6 dager før menstermin)
 
Back
Topp