Hvilken termin går dere etter?

Lykkespiren2017

Blir kjent med forumet
Jeg er litt små forvirret rundt termin! Fastlegen min har regnet termin til 29.07 ut i fra at et svangerskap varer i 283 dager. Han på ultralyden derimot har alltid regnet på at et svangerskap varer i 280 dager og har dermed fått termin til 23.07 (var på TUL i går og ble satt tre dager fram i tillegg, hurra!). Skal ikke på ordinær ul før i slutten av februar og lurer derfor på hvilken dere andre går ut i fra??

Jeg går utfra menstermin til OUL, etter det blir det kun ultralyd datoen. Jeg husker ikke helt når jeg hadde mensen sist, så ganske sikker på at jeg har regnet feil :p

Litt forskjellig hvordan man regner i forskjellige land, på forskjellige maskiner og programmer. Man går gravid 40 uker + 3 dager i Norge.. På TUL ble min termin 27. juli, men han forklarte dette med at man regner forskjellig. Hos legen er terminen 26. juli. Er uansett ikke så nøye da, når det er snakk om få dager.

Går etter eggløsningstermin/tul frem til OUL. Legen regnet en uke kortere.

Last edited:
I de gravid-appene som jeg har på telefonen har jeg beregningen fra den dagen babyen ble lagt, for vi vet akkurat når vi ble gravide, hehe:)))
Mens legen regner bare ut ifra siste mensdato

I de gravid-appene som jeg har på telefonen har jeg beregningen fra den dagen babyen ble lagt, for vi vet akkurat når vi ble gravide, hehe:)))
Mens legen regner bare ut ifra siste mensdato

Vi vet også hvilken dag vi produserte men det er vel vanskelig å vite hvor lang tid befruktning tok og når festing av egg skjedde likevel? Eller? Jeg hadde positiv EL-test samme dag men EL-smerter to dager etter "laging" :P så jeg vet ikke hvilken dag jeg skulle regnet fra. Hmmm

Jeg ville brukt fastlegen sin frem til oul, det er den fra oul du bruker når du søker permisjon og sånt, så hva du har før det er egentlig mer en indikasjon :)

Vi vet også hvilken dag vi produserte men det er vel vanskelig å vite hvor lang tid befruktning tok og når festing av egg skjedde likevel? Eller? Jeg hadde positiv EL-test samme dag men EL-smerter to dager etter "laging" :p så jeg vet ikke hvilken dag jeg skulle regnet fra. Hmmm
Hmmm... jeg føler at uansett hvordan man regner på ting så blir det allikevel ca. beregning! I appen jeg har kunne man velge - the day of conception , så jeg bare valgte å regne på det slik. Men hvis man sammenligner denne beregningen med legen sin, så ligger den bare 3 dager foran, noe som er ikke stor forskjell.
Jeg tenker at på OUL så for man et konkret, mer korrekt dato å forholde seg til. Frem til da, blir det bare å regne på ca. termin :)))

Ja jeg blir også å se på OUL når den tid kommer :-p, men i følge størrelsen på fosteret på ultralyden så er termin 23. Ganske stor forskjell fra legens menstermin på 29.

Har vært på tul som sier 2 uker senere enn menstermin, noe jeg mener sikkert stemmer.
MEN, legen sier at han må gå etter menstermin frem til oul :) så da gjlr jeg det, men har det i bakhodet at jeg selv mener 2 uker mindre :)

Sånn offisielt går jeg etter menstermin, men har EL termin i bakhodet :)

Jeg burde gå etter tul terminen, da det er den terminen vi har fått fra klinikken (fryseforsøk/ prøverør) så de vet nøyaktig hvor gammelt egget var når det ble satt inn. Legen min har også gått ut etter denne, men jeg klarer ikke legge helt fra meg den jeg "rekna" meg frem til før tul. Er bare en-to dagers forskjell - jeg fikk opp 22.eller 23. som termin og har fått 21.juli som termin på tul.

Mannen har bursdag 23. så når noen lurer på når termin er svarer jeg rundt mannen sin bursdag :)

Back
Topp