Hvilken temperatur har dere i stua?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Dere som ikke har baby da kanskje, for de må jo gjerne ha det litt varmere kanskje?

Høstværet har kommet inn over landet med regn og kjøligere luft. Da synker temperaturen i huset, og mange er vi jo restriktive med å sette på varme i huset (her i huset er det enn så lenge bare varmekabler på badet som er på), gitt strømprisene mm.

Så, hvordan er det rundtomkring?

Jeg vet jeg er en frostpist. Jeg har tatt på meg en ull - jakke og da er livet ok, bortsett fra at jeg fryser på tærne. Jeg har tynne ullsokker på meg, men lurer på om jeg burde hatt noe innesko/tøfler. For jeg kan ikke gjemme meg under pleddet hele dagen.

Gradestokken borti hjørnet sier 20.9 grader. Jeg skal fiske den frem derfra og sette den på bordet for å se om det er noe forskjell. Jeg vet det trekker fra vinduene (de skal byttes før høsten blir for kald, prosessen er igang, må bre få vinduene i hus (bestillingsvare i ukurante mål) og snekkeren til å komme og gjøre jobben)

Jeg er spent på hvor stor effekt den jobben vil ha på opplevd temperatur i stua i høst og vinter. Men det er nok desverre fort oktober før jeg vet det...

Fra nå av og hele vinteren er jeg avhengig av hjemmestrikkede raggsokker (må lære meg å strikke det). Vi har et eldre hus, opprinnelig godt isolert, men fant noen steder som slipper inn litt kulde i vinter. Vi har bare ikke hatt tid til å gjøre noe med det i sommer :p
Inne er det nå 21 grader i stua, og jeg går med fleece for å ikke fryse :p
Var inne på tanken om å fyre opp, vi er nå midt i første høststormen her (meldt 50-65mm regn ila 12timer og farevarsel for sterk vind).

Vi har ikke hatt på varmepumpe på flere mnd da vi har hatt endel sol og det blir et drivhus med våre store vinduer i stua. Var inne på tanken om å fyre opp nå, koselig med litt fyr i ovnen når det blåser og herjer ute :Heartred

Vi slo også av varmepumpen i vår en gang og senest før helgen eller var vel i helgen, luftet vi på stua for det ble for varmt. Men nå har været snudd, og det merkes.

Enn så lenge klarer jeg meg. Strikkede ullsokker og tovede tøfler har jeg egentlig "forbud" mot å bruke inne fordi jeg mer enn en gang har sklidd i trappa....

Men ja, jeg gikk fast med det i fjor vinter og de kan jeg finne frem igjen i år ja.

Vi kommer nok ikke til å fyre opp med det første, så kaldt er det ikke og veden sparer vi til det trengs. Burde fått tak i mer til vinteren også.

Men hovedkilden til oppvarming her i huset er strøm. Varmepumpe (desverre idiotisk plassert), varmekabler og panelovner. Ja, og en vifteovn jeg setter på mens jeg lager frokost på vinteren for da er huset kaldt så ungene får litt varme fra den mens vi spiser, for varmer ikke opp huset før vi er hjemme på ettermiddagen.

Vi har termostaten på 22 grader, men jeg synes det er litt varmt :p Vil helst ha ca. 19 grader :)

Vi pleier å ha rundt 20 vinterstid også heller kle på oss. Skrur på vifteovn sporadisk ved behov når barna leker for å få det litt varmere nede ved gulvet. Men de også har på klær inne. Vi vendee oss alltid til det og koker over når vi besøker folk som har det mye varmere :hilarious:

Varmepumpa står på 18 grader nå og det går fint. Tar på litt mer tøy + teppe når jeg sitter i sofaen. På vinteren står den
på 20 grader også fyrer vi på vinteren.

Vi har vannbåren varme og den står på 14 grader som i praksis er «av». Lufttemperatur er ca 18-19 grader på morgenen og det er for kaldt for meg, så da fyrer jeg litt. Skal ha det over 20 for å ha det greit.
Fyrer bare litt da, ikke hele dagen. Ennå. Og kommer nok til å skru opp gulvvarmen etterhvert men foreløpig holder det.

Vi tok på varmepumpa først i dag. Den står på 21 grader og gir en enorm varme rundt i hele etasjen. Ingen som liker å fryse her, så her går gutta rundt i shorts og mini kan løpe rundt i bleie. Ny daikin varmepumpe som funker gull, og tror ikke det er den som trekker mest strøm i huset, så den skal få dure og gå i hele vinter :-)

Bare tanken på å komme hjem fra jobb i et iskaldt hus og vente i timesvis på å få varme fra peis.. det klarer jeg ikke!

Jeg stussa veldig da jeg i morges så at det var 22 grader i stua. TIl jeg kom opp og innså at enten min mann eller min yngste datter har slått på en varmeovn, en sånn oljeovn på hjul, som står i stua.

Jeg slo den av, for 22 grader er da vitterlig varmt nok, og vi skulle alle dra. Der er fortsatt 21,6 så der er neppe iskaldt år vi kommer hjem heller.

Baby eller ikke; tror det er sikkert 23-24 grader.. :p
Sitter gjerne med pledd i tillegg :p

At vi hadde varmere med baby kan kanskje ha sammenheng med de trekkfulle vinduene, og babyens lekeplass på gulvet innenfor... da måtte vi ha varme så babyen ikke ble kald. og vår eldste var som spedbarn sånn at strak en fot kom ut fr teppet hans, så begynte han å hikke. Han er født i august, en meget varm august, så det ar ikke KALDT uansett akkurat...

Jeg elsker forøvrig pledd og sitter gjerne med det året rundt, men det går jo ikke helt når man lager /spiser middag, bretter klær og rydder av bordet da. Så jeg elsker også ullklær, og gode ulljakker.

Liker å ha det på 21-22 grader. Er det under 20 så fryser eg

Baby eller ikke; tror det er sikkert 23-24 grader.. :p
Sitter gjerne med pledd i tillegg :p
Da er vi ganske like! Har 24-25 grader, og sitter med teppe, har ullsokker og ullgenser på.

Jeg trives ikke med å ha det kaldt, da orker jeg ikke å gjøre noe og går bare å fryser. Så den regningen som kommer må jeg bare ta..

Da er vi ganske like! Har 24-25 grader, og sitter med teppe, har ullsokker og ullgenser på.

Jeg trives ikke med å ha det kaldt, da orker jeg ikke å gjøre noe og går bare å fryser. Så den regningen som kommer må jeg bare ta..

Haha.. her er det nesten 24 ved vinduet, så jeg før i dag.. Jeg sitter likevel med en sånn pledd-hoodie, pledd OG varme drikker. :P

Har heldigvis låst strømmen på en fin pris (nordnorge), så regningen blir forhåpentligvis som normalt. (:
Liker ikke å fryse jeg heller. Også er det ganske gulvkaldt (pga kald kjeller), så.. da er det greit at luften er varm..

Holder stua på ca 22. Er ganske varme av oss, så 22 er egentlig shorts og t-skjorte-temperatur. Har en stue til, der er panelovnen stort sett på 19, men den stua er mindre i bruk og har også peis som vi fyrer i for kos og om det er skikkelig kaldt.

Har en del smarthusfunksjoner (selv om selve huset er fra 80-tallet), så huset setter ned temperaturen noen grader på panelovner og varmekabler de timene i døgnet med dyrest strøm, også spretter de tilbake til normal temperatur når strømprisen er mer edruelig.

Back
Topp