Hvilken sykkelstørrelse til 6 åring?

Masemamma 2009/2011

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Januarskatter 2015
VIP
Jenta mi blir 6 år om 2 uker, skal kjøpe sykkel til henne.
Hun har 12 tommer fra før av som er alt for liten, men er redd 20 blir for stort?
Hun er ca 112 cm og 17 kilo.
Hva tror dere?
Hun kan sykle litt, men ingen reser

Kanskje ikke helt riktig spm for "baby"verden, men satser på at andre her har barn i samme alder også

Femåringen her er 115 cm og bruker 16". Den er akkurat passe til henne, hun syklet litt på den ifjor men da var den stor. Er litt usikker på om vi neste år skal heve setet eller kjøpe 20". Jeg tror vel sykkelen vil passe da også, på den annen side hadde det kanskje vært kjekt for henne med gir.. Vet ikke om du ble noe klokere av dette da:p

Siden hun ikke er så høy ville jeg valgt 16 eller 18, men kjøper du sykler til barn må du regne med å bytte ofte. De vokser fort og en altfor liten eller altfor stor sykkel er ikke lette å sykle på. Kjøp en som passer og viktig at hun prøver først :)

Siden hun ikke er så høy ville jeg valgt 16 eller 18, men kjøper du sykler til barn må du regne med å bytte ofte. De vokser fort og en altfor liten eller altfor stor sykkel er ikke lette å sykle på. Kjøp en som passer og viktig at hun prøver først :)

Jeg hadde valgt 16" evt se om du finner lav 20. Det er stor forskjell på sykler. Husk å tenke vekt også

Vår gutt på ca samme størrelse fikk 16". Han blir 7 i sommer så jeg vet han må ha ny muligens allerede neste år, eller i alle fall året etter. Han kunne ikke sykle (uten støttehjul) så han kunne ikke få større i år.

Lillesøster arver etterhvert

Min på 6,5 år har 16". Lenge siden vi målte han, men han er i alle fall godt over 120 cm nå.

Her har 6 åringen 20" og hun er bare 113 cm, har syklet på den siden i våres og broren fikk ny større sykkel. Hun er ganske flink til å sykle da og har syklet på 2 hjul i 3 år alt :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg ville valgt 18 eller 20. 18 er det ikke mange som selger men tror biltema har ;-) Jenta vår fikk 20 når hun var 5 år og ca 115 cm lang, det gikk akkurat i forhold til barnet. Hun er kjempefornøyd og det er en helgt annen verden og sykle på girsyklel kontra en uten gir. Ta med barnet og prøv, husk at du kan ta av den nederste refleksen :-)

Vi vil ha lettvektsykkel, og det er somregel en annen vektklasse (og lavere pris) på biltema enn en sportsbutikk med godt utvalg av sykler i annen kvalitet. Vekt betyr mye for en som ikke er god på å sykle (ja, og de andre også)

Jeg ville gått for 16" jeg. Min 5-åring på 116 cm har det og det var denne han lærte seg å sykle uten støttehjul på. Passer ham perfekt. Greit at sykkelen ikke er for stor heller før de har blitt helt trygge på sykkelen, tenker jeg... :-)

Spørst litt på hva målet med sykkelen er, tenker jeg. Er det stort sett for å lære seg å sykle i gata, eller ønsker dere litt lengre turer når hun blir flinkere å sykle?

Jeg kjøpte 16" til jenta mi i fjor. Da var hun 5,5.. Jeg angrer på at jeg ikke bare kjøpte 20" i fjor, for i år var sykkelen allerede for liten. I tillegg er de lite praktisk for dem som sykler bra pga at de er så tunge. Hun klarer ikke sykle når det er oppover, så då må jeg hjelpe til å dytte, ellers må hun gå av og trille.

Men nå er jo hun ca 128 cm da, så jenta di er jo en del mindre. Hva med å reise i butikken og prøve? :)

Back
Topp