Hvilken størrelse på dyne til sprinkelseng?

Februar-mamma2017

Flørter med forumet
Siden kid kjøre tilbud på alle baby varer nå så tenkte jeg å handle dyner til den lille nå:) skal ha en liten for å ha I kurv på stuen men så lurer jeg på hvilken størrelse jeg skal kjøpe på den til sengen. Er det smart og kjøpe den som er 100×140cm eller bør jeg gå for den som er hakket mindre? Barna vokser jo fort og jeg kan jo bruke den minste dynen den første tiden etter barnet er født :) sparer jo en del penger på å slippe å kjøpe 3 forskjellige dynestørrelser :)

Hva er deres mening?

Pga sikkerhet (barnet skal kunne dytte dynen vekk fra ansiktet) anbefales 65×noe de første månedene, 80×100 til sprinkelseng og 100×140 til jrseng (dvs om mange år). Så gå for den minste du. Start med 1 og se om du har behov for flere etterhvert.

Pga sikkerhet (barnet skal kunne dytte dynen vekk fra ansiktet) anbefales 65×noe de første månedene, 80×100 til sprinkelseng og 100×140 til jrseng (dvs om mange år). Så gå for den minste du. Start med 1 og se om du har behov for flere etterhvert.
Ja jeg skal uansett kjøpe den minste for å ha I kurven oppe på stua :) kan fint flytte denne ned på soverom på kvelden :) mulig jeg starter med å bare kjøpe den minste I første omgang :) så kan vi evt ønske oss den som er større til jul av oldeforeldre f.eks :)

Ja jeg skal uansett kjøpe den minste for å ha I kurven oppe på stua :) kan fint flytte denne ned på soverom på kvelden :) mulig jeg starter med å bare kjøpe den minste I første omgang :) så kan vi evt ønske oss den som er større til jul av oldeforeldre f.eks :)

Jeg har en lang gutt på 2 1/2 år og har ennå ikke begynt med 100x140, så det ville jeg ventet med ☺ Ville også startet med én liten og se det an. Vi hadde det i starten (i dun), og den var veldig lett og luftig å ha over babyen i starten.

Var innom Kid i dag etter jobb og kjøpte dyne i 65x80-størrelse :)

Den minste dyna syns vi var håpløs. Nå var jo jenta vår litt stor da (4,5 kg og 54 cm ved fødsel), men jeg følte dyna lå mer "oppå" henne enn rundt, at det ikke ble lunt og at hun lå innpakket og varmt, siden vi hadde det veldig kaldt på soverommet. Vi begynte ganske snart å bruke voksiposen i senga, slik at jeg kunne gjøre et forsøk på å flytte henne i egen seng etter at hun sovnet i vår ved nattamming og sånt, og så lå hun mer stødig og trygt hvis jeg sovnet med henne i senga (noe jeg ofte gjorde). Så hun brukte mye pose de første mnd, føltes mye lunere enn den dumme lille dyna uansett. Den ble mest brukt til meg, jeg pleide å legge den på den armen som jeg ble liggende med oppover puta mens jeg ammet liggende.

Jeg kjøpte 80x100 til førstemann i sprinkelsengen. Syns hverken den var for stor eller liten. Og han bruker den enda og er snart 2 år. Men det er ikke anbefalt med større str til nyfødt pga kvelningsfare/krybbedød :)

Vi kjøpte først 80x100, men skal kjøpe en 65x80 også til å ha i starten :)

Vi fikk ei juniordyne av oldemor som hun hadde kjøpt til babyen siden hun ønsket så sterkt å kjøpe dyne til babyen, i tillegg fikk vi en pengegave - som jeg kjøpte str 65x80 og 80x100 - så har hun i teorien kjøpt alle dynene til baby :) så bruker vi etterhvert som vi finner ut det passer :)

Siden kid kjøre tilbud på alle baby varer nå så tenkte jeg å handle dyner til den lille nå:) skal ha en liten for å ha I kurv på stuen men så lurer jeg på hvilken størrelse jeg skal kjøpe på den til sengen. Er det smart og kjøpe den som er 100×140cm eller bør jeg gå for den som er hakket mindre? Barna vokser jo fort og jeg kan jo bruke den minste dynen den første tiden etter barnet er født :) sparer jo en del penger på å slippe å kjøpe 3 forskjellige dynestørrelser :)

Hva er deres mening?
Jeg kjøpte også på Kid i går. Kjøpte 80×100 til sprinkelseng. Det er den dyna vi har til storesøster på 1.5 år også (hatt den fra hun var nyfødt og det funket fint da og fint nå). Og siden vi ikke har vugge og ikke bruker dyne i vogn (vognpose) så kjøpte jeg det samme størrelsen nå. Synes ikke den var for svær i starten heller.

Vi har valgt 80*100 så får vi se hvor det går.
Var det vi fikk anbefalt. :)

Bruk alltid så liten som mulig. (Og ikke pute eller sprinkelbeskytter.) :)

80x100cm er det som er normalt til sprinkelseng, jenta mi brukte den størrelsen helt til hun var nesten 2 år. Og i vuggen brukte vi 65x80cm samme som vognen

Back
Topp