Hvilken smertelindring hjalp deg best under fødselen?

Ville ha lystgass men det hadde de ikke på KK.. møkkasykehus :p Så hadde ingen smertelindring utenom vann siste timen med pressriene i badekar :)
 
Puddendalblokade hjalp best. Hadde lystgass og epidural til ingen nytte.
 
Lystgassen hjalp en stund, men det som hadde best effekt var vel de det "vepsestikkene" i ryggen?! Men det var ingenting som var noe jeg ville skryte av akkurat.
Var bare spinalbedøvelsen før keisersnittet som virkelig var god :)
 
Hadde ingen smertelindring, men det fødselsforberedende kurset før førstemann var til hjelp i bakhodet denne gangen også.

- Tenke at det er positive smerter som tar meg nærmere å møte den lille.
- Ta i mot hver rie, og jobbe MED kroppen, ikke i mot.
- Slapp godt av mellom hver rie (lettere sagt enn gjort siden det ble styrtfødsel) :p
- Fokuser på pusten.
- Visualisere et "styrkedyr" ;)
 
Fikk lystgass første gangen, men synes ikke det hjalp noe. Andre gangen rakk jeg ikke å få noe.. Lystgass hadde ikke lenger heller
 
Jeg har ikke hatt noen smertelindring i noen av fødslene (med unntak av narkose med nr 2 da det endte i hastekeisersnitt rett før pressriene).
Men det som hjalp meg og som gjorde nr 4 og 5 så mye bedre, raskere og mindre vondt enn nr 1, 2 og 3 var at jeg klarte slappe av under riene. Ikke stramme en muskel, men bare ligge helt i ro og puste rolig.
 
Med nr 1 og 2 epidural. Nr 3 litt lystgass på slutten :)

Nr 4 narkose :p ble katastrofe (haste) snitt.
 
Det varme vannet i badekaret var fantastisk og fikk meg til å slappe av og jobbe med riene :)
Hadde også to akupunkturnåler i ryggen.
 
Fikk kunn lystgass.. rakk ikke noe annet heller men den lindra :)
 
Risposer var godt i begynnelsen. Etter ca 8 cm åpning brukte jeg lystgass frem til pressriene. Gull verdt :)
 
Føler meg nesten litt pinglete nå :eek: opplevde 3-4 skikkelige rier, så var epiduralen satt. hadde bare mens murringer frem til pressriene. Jeg er superfornøyd med epidural:)
 
Back
Topp