Hvilken seng og tilbehør velger dere?

An.

Betatt av forumet
https://www.tv2.no/a/7845876/
Jeg har kjøpt bedside crib og hadde tenkt å bruke babynest oppi første tiden, etterhvert sengekant-beskytter. Men blir usikker når jeg leser artikkelen over.
Noen tanker? (Vet at artikkelen er litt gammel, men likevel)

Last edited:
Jeg har kjøpt bedside crib og hadde tenkt å bruke babynest oppi første tiden, etterhvert sengekant-beskytter. Men blir usikker når jeg leser artikkelen over.

Jeg kjøpte ikke sengekant sist, nettopp pga økt fare for krybbedød. Jeg bruker heller ikke babynest på natt, kun på dagtid når baby er under oppsyn. Har kun teppe på babyen når den sover, ikke noen kosedyr eller lignende i sengen. Det skal sies at vi samsov sist og blir også å gjøre det denne gangen, men vi tar alle forhåndsregler vi kan i denne sammenhengen.

Jeg kjøpte ikke sengekant sist, nettopp pga økt fare for krybbedød. Jeg bruker heller ikke babynest på natt, kun på dagtid når baby er under oppsyn. Har kun teppe på babyen når den sover, ikke noen kosedyr eller lignende i sengen. Det skal sies at vi samsov sist og blir også å gjøre det denne gangen, men vi tar alle forhåndsregler vi kan i denne sammenhengen.
Samme her :) ikke sengekant eller nest. Og har kjøpt sovepose i tillegg til dyne, så håper babyen godtar sovepose. Litt urolig for at hun skal sparke dyna over ansiktet :)

Skal bruke Stokke Sleepi som bedside, uten sengekant eller noe annet i senga enn dyne :) Fikk med sengekant når jeg kjøpte senga brukt, men kommer ikke til å bruke den.

Bruker bare babynest på dagtid når hun er under oppsyn fordi vi har henne i sofaen, på gulvet mens jeg dusjer osv :)

Babynest og sengekantbeskytter er produkter vi tror vi «må» ha fordi de kapitalistiske markedskreftene ønsker å pushe det på oss. Men all forskning viser at et sovemiljø med færrest mulig ting oppi en babyseng er det beste :) :)
(Babynest er helt greit på dagtid da og kan sikkert være veldig praktisk da og inntil man skal sove selv)
Artikkelen er gammel men forskningen den baserer seg på er up to date hos kilden.
Vi har en 3åring som aldri har trengt sengekantbesyktter. En periode stappet han beina inni sprinklene men stoppet fort når han kjente at det var ubehagelig så det har aldri vært et problem :) han har hatt dyne eller nattpose og et par kosedyr i sengen, barnepute fra nærmere 2 år. Kommer til å gjøre det samme denne gangen også.
Vi bruker en IKEA sprinkelseng som bedside og binder den til senga vår med bagasjestropper. Ser jo fint ut med sengekant men jeg skal heller kjøpe et sengetøy jeg synes er fint.

Takk for tilbakemelding. Jeg har brukt sengekant med de to andre,og hørte aldri om dette da..huff. Men det er 6 og 8 år siden så det har vel blitt mer fokus på det i etterkant.
Får gjøre senga koselig på andre måter❤

Skal bruke Stokke Sleepi som bedside, uten sengekant eller noe annet i senga enn dyne :) Fikk med sengekant når jeg kjøpte senga brukt, men kommer ikke til å bruke den.

Bruker bare babynest på dagtid når hun er under oppsyn fordi vi har henne i sofaen, på gulvet mens jeg dusjer osv :)

Du skriver at du bruker babynest,har du født? :wideyed:

Takk for tilbakemelding. Jeg har brukt sengekant med de to andre,og hørte aldri om dette da..huff. Men det er 6 og 8 år siden så det har vel blitt mer fokus på det i etterkant.

Det går jo heldigvis stort sett bra likevel :) og jeg synes jo faktisk butikkene burde tatt mer ansvar og sluttet å selge det. Men de vil jo tjene penger naturligvis så da må jo alle butikker stoppe å selge det på likt, ellers går kunden bare til en annen konkurrent :shy:

Det går jo heldigvis stort sett bra likevel :) og jeg synes jo faktisk butikkene burde tatt mer ansvar og sluttet å selge det. Men de vil jo tjene penger naturligvis så da må jo alle butikker stoppe å selge det på likt, ellers går kunden bare til en annen konkurrent :shy:

Enig. Ser at barnas hus skriver at de ikke anbefaler babynest i senga, men kun under oppsyn (voksi). Men kantbeskytter selger de jo overalt og de har bare ett bruksområde..:bored::bored:

Jeg skal ha sengehimmel over senga tenker jeg, og et søtt dynetrekk! :shy:

Går jo bare og lengter etter babyen og tenker på hvordan det blir sjæl, så er lett å snakke i presens om babyen allerede :hilarious: :hilarious: ❤️❤️❤️

Åh, ja, nå vil jeg egentlig bare at hun skal komme ut, men hun må få bli der hun er litt til :shy:

Vi har en gammel grindseng hvor man kan heve og senke bunnen. Som madrass bruker vi skumgummi, dyne eller pledd til å ha over baby. Vi har ikke sengekant. Med første samsov vi veldig lenge. Denne gangen vil jeg være mer streng med å legge i sengen hennes...

• Liker
Reactions: An.
Har en bedside crib som vi skal bruke de første mnd. Hadde ammemadrass oppi den, men brukte den ikke helt som tenkt. Skal egentlig løfte ammemadrassen med baby over fra et sted til et annet, da de ikke liker å bli lagt ned der det er kaldt etter amming f.eks. Hadde også ammemadrassen litt i senga mellom oss, syns den var kjekk å ta med på nye steder osv.

Sengekant brukte jeg litt da største mista smokker og ting ut av senga, da var han ganske stor. Stappa den langt ned så den bare stakk opp 5 cm og hindret ting å skli ut mellom sprinklene.

• Liker
Reactions: An.
Har en bedside crib som vi skal bruke de første mnd. Hadde ammemadrass oppi den, men brukte den ikke helt som tenkt. Skal egentlig løfte ammemadrassen med baby over fra et sted til et annet, da de ikke liker å bli lagt ned der det er kaldt etter amming f.eks. Hadde også ammemadrassen litt i senga mellom oss, syns den var kjekk å ta med på nye steder osv.

Sengekant brukte jeg litt da største mista smokker og ting ut av senga, da var han ganske stor. Stappa den langt ned så den bare stakk opp 5 cm og hindret ting å skli ut mellom sprinklene.
Det samme gjorde vi. Eller tre et delt pledd eller type tøystykke rundt annenhver spinkel. Kun et par cm høy. Hindrer smokken i falle på gulvet :)

Her blir det bedsidecrib med dyne.
Har fått klips til å feste dynen, og også en sånn pute som er flat i midten.

Litt usikker på den puten, må undersøke litt mer ang den. Venninna mi ga meg den fordi "da får baby finere hodeform", og for meg er ikke det prioritering over fx sikkerhet. Men mulig de også fungerer som hodestøtte, så det blir lavere kvelningsrisiko...?

Vi har kjøpt stokke sleepi mini og kommer til å bruke mest ullpledd i starten. Den har sengehimmel med borrelås som henger den på plass så det ikke er fare for baby. Har kjøpt sengekant som hører til og den er montert på sengen. Den er ikke så høy som vanlige sengekanter og gir god luft. Den er vel rundt 15 cm på det høyeste og 10 på det laveste. Baby kommer til å ligge på lammeskinn også for temperaturregulering.

Back
Topp