Hvilken ribbetype er best?

hissigproppen

Gift med forumet
Tynnribbe, familieribbe eller hva det heter alt sammen.
Skal lage ribbe for første gang i år, og har ikke så mye peiling. ??

Er vel ikke noe smaksforskjell på de, men dette er hva jeg fant ut:

Tynnribbe
Dette er ribbe uten kotelettkammen, dvs den delen nærmest ryggen. Er jevn i fasongen og kjøtt/flesk ligger greit i lag. Har kortere steketid.
Midtribbe 
Dette er ribbe med kotelettkammen og deler av ryggbeinet. Er mer ujevn i størrelsen og trenger lenger steketid. Man kan kutte av den øverste delen og dette heter da svinekam.
Familieribbe
Det samme som midtribbe men uten ryggbein, men med kotelettkam. Er enklere å steke og trenger litt lenger tid enn tynnribbe. Her får en ofte mest kjøtt for pengene.

Jadasåneidaså skrev:
Er vel ikke noe smaksforskjell på de, men dette er hva jeg fant ut:

Tynnribbe
Dette er ribbe uten kotelettkammen, dvs den delen nærmest ryggen. Er jevn i fasongen og kjøtt/flesk ligger greit i lag. Har kortere steketid.
Midtribbe 
Dette er ribbe med kotelettkammen og deler av ryggbeinet. Er mer ujevn i størrelsen og trenger lenger steketid. Man kan kutte av den øverste delen og dette heter da svinekam.
Familieribbe
Det samme som midtribbe men uten ryggbein, men med kotelettkam. Er enklere å steke og trenger litt lenger tid enn tynnribbe. Her får en ofte mest kjøtt for pengene.

Takk takk! ? Blir sikkert familieribbe, hehe. En mellomting, hehe.

Slike navn er det vel kun på de du kjøper frossen i butikken?
Jeg handler alltid ribbe hos slakteren, og da får jeg den som typen som passer best for anledningen og passe stor til antall personer.. :) 
Jeg synes det er veldig greit å få hjelp til slikt! ;P Der kan de også gi deg ca steketid etter tykkelse osv.

Vipsis skrev:
Slike navn er det vel kun på de du kjøper frossen i butikken?
Jeg handler alltid ribbe hos slakteren, og da får jeg den som typen som passer best for anledningen og passe stor til antall personer.. :) 
Jeg synes det er veldig greit å få hjelp til slikt! ;P Der kan de også gi deg ca steketid etter tykkelse osv.

Blir nok butikk-ribbe ja ?? og Hellstrøm sin oppskrift.

Tynnribbe og Hellstrøm sin oppskrift :D

Vi pleier å kjøpe familieribbe for å sikre oss mest mulig kjøtt.. tror den er noe tykkere enn de andre :p

Har kjøpt tynnribbe 3 år på rad nå i Meny sin ferskvaredisk. Og den har vært kjempe god og ikke tørr. Så det blir det i år også.

Back
Topp