Hvilken rett har far???

gullgutt09

Forelsket i forumet
Når mor plutselig nekter han p ha barna på 12 og 6? De har vært på mekling tidligere og ble da enig i at 12 åringen skulle bu hos far og 6 åringen hos mor. Og 2. Hver helg hos hverandre. Eget ønske fra 12 åring og bu hos far. Far var hos famileiværn kontoret og fikk beskjed om at der var ferie så han måtte skaffe advokat???? Skal han da sitte med advokatutgifter når mor "kidnapper" barna?? Og de mente avtalen bare gjaldt 6 mnd. Stemmer det?

Du bommer totalt når du går ut å påstår at mor kidnapper barna!!Foreldre kidnapper aldri,de bortfører.Det er bare fremede som kidnapper.Hvordan ville du følt det hvis mor her sa at du kidnappet barna?Er det ikke viktig med en god tone de voksne imellom??All ære til far som vil ha samvær med barna.Men dere bør se nærmere på hvordan dere dere tenker om dette syns jegJeg syns dette er trist lesning!
Ellers vil jeg bare si at far har alle rettigheter men ingen plikter....

Dessverre er det veldig lite far kan gjøre når mor saboterer samvær på denne måten, og omvendt.
Dersom 12-åringen skal bo hos far tar jeg for gitt at barnet er bostedsregistrert hos far? I så fall står far mye sterkere, også når barnet selv har valgt å bo hos far.
Er det en ny avtale som ikke er testet ut før nå, eller har den pågått i 6 måneder, men mor først nå holder barnet/-a tilbake?

Med mindre det STÅR i avtalen at den bare er gyldig i 6 mnd, så er den gyldig til de skriver en ny.
Anbefaler at far tar kontakt med politi og barnevern - kan nesten garantere at de ikke kommer til å foreta seg noe, men dersom dette ender opp i retten er det greit å kunne vise til at andre instanser har vært informert om at mor saboterer samvær/bortfører eget barn, og det er mulig at de kan ta en prat med henne og at hun blir så "skremt" at hun skjerper seg.
Det er i hvert fall lov å håpe.
Håper dere snart får orden på situasjonen, og at mor klarer å fokusere på barnas beste. :(

Skye skrev:
Du bommer totalt når du går ut å påstår at mor kidnapper barna!!Foreldre kidnapper aldri,de bortfører.Det er bare fremede som kidnapper.Hvordan ville du følt det hvis mor her sa at du kidnappet barna?Er det ikke viktig med en god tone de voksne imellom??All ære til far som vil ha samvær med barna.Men dere bør se nærmere på hvordan dere dere tenker om dette syns jeg.Det nytter lite med en pissekonkurranse hvor det er om å gjøre å sverte hverandre mest mulig..Jeg syns dette er trist lesning!

Jeg synes du reagerer veldig aggressivt på en historie hvor vi ikke kjenner noe av bakgrunnshistorien.
Slik det STÅR har mor tidligere gått med på at det eldste barnet, etter eget ønske, skal få bo hos far - og nå nekter hun barna å se far?
Det er faktisk veldig alvorlig, og helt klart verdt en "pissing contest".
Og om far nå har hovedomsorgen for eldstemann, så har han også plikter, ikke bare rettigheter.
De "rettighetene" er det forøvrig ikke bare-bare å håndheve - viser til saker hvor mor holder tilbake barna fra rettsbestemt samvær, får dagbøter, og krever (og FÅR!) mer bidrag fra far siden han ikke har samvær - hvilket hun bruker til å betale dagbøtene...
Det er altså mange sider ved slike saker, og vi kan bare forholde oss til det vi blir presentert med i HI.

hvor lenge avtalen gjelder er hva som står på avtalen de har skrevet under på. uansett så oppører ikke avtalen når 6mnd er over, den opphører når ny avtale er inngått.

12åringen skal kunne ha noe å si på dette selv. 6åringen skal også blir hørt. jeg ville ring barnevernet og forhørt meg med de hva en skal gjøre.

Skye skrev:
Du bommer totalt når du går ut å påstår at mor kidnapper barna!!Foreldre kidnapper aldri,de bortfører.Det er bare fremede som kidnapper.Hvordan ville du følt det hvis mor her sa at du kidnappet barna?Er det ikke viktig med en god tone de voksne imellom??All ære til far som vil ha samvær med barna.Men dere bør se nærmere på hvordan dere dere tenker om dette syns jeg.Det nytter lite med en pissekonkurranse hvor det er om å gjøre å sverte hverandre mest mulig..Jeg syns dette er trist lesning!

Hva er dette for en måte å svare på da?? 

Skye skrev:

Har du misforstått innlegget fullstendig?! Håper det er det... Hi: oversjå kommentaren hennes, ho aner ikkje kva ho prater om ;)

Her nektet mor å la barnefar ha sønnen sin hver 2.helg. De brukte advokat, og det ble rettsak. Far fikk tilbake samværshelgene.

kidnappe og bortføre er vel igrunnen to sider av samme sak?

Siden vi var helt ute på viddene her i første svar liksom....

Jeg ville kontaktet barnevern/familiekontor :)

Skye skrev:
Du bommer totalt når du går ut å påstår at mor kidnapper barna!!Foreldre kidnapper aldri,de bortfører.Det er bare fremede som kidnapper.Hvordan ville du følt det hvis mor her sa at du kidnappet barna?Er det ikke viktig med en god tone de voksne imellom??All ære til far som vil ha samvær med barna.Men dere bør se nærmere på hvordan dere dere tenker om dette syns jegJeg syns dette er trist lesning!

FYI: Kidnappe og bortføre er synonymer asså... Definisjonen av ordene har ingenting med foreldre eller fremmede å gjøre....

Back
Topp