Hvilken rekkefølge ville dere gjort ting? Gravid + studie

S

Solsikken90

Guest
Holder på å stresse meg ihjel over dette.. Er over 30 år og må ha IVF. Begynner på høyere utdanning i høst. Går på Aap og har denne de to første studieårene, frem til mai 2025. Vil komme i gang med studiene først, men samtidig kan jeg ikke vente så lenge at termin blir etter mai 2025 fordi da får jeg ikke foreldrepenger av aapen, fordi vedtaket er over. Og samtidig kan man jo ikke planlegge om man en gang blir gravid.. har noen vært i lignende situasjon? ❤️

"For å ha rett til foreldrepenger må du ha jobbet eller fått utbetalinger fra NAV i minst 6 av de 10 siste månedene før du starter å ta ut foreldrepenger"

Foreldrepenger starter 3 uker før termin (eller tidligere, du kan velge ta ut opp til 12 uker før). Og du kan altså trygt ha termin i juni-juli-august; og fremdeles få foreldrepenger basert på AAP. De beregner foreldrepenger etter utbetalingene, det er ikke slik at du får 0,- i foreldrepenger dersom vedtaket går ut dagen før permisjon.

Eneste er at du blir stående uten inntekt litt om du har termin etter juni, og begynner foreldrepenger 3 uker før termin.

"For å ha rett til foreldrepenger må du ha jobbet eller fått utbetalinger fra NAV i minst 6 av de 10 siste månedene før du starter å ta ut foreldrepenger"

Foreldrepenger starter 3 uker før termin (eller tidligere, du kan velge ta ut opp til 12 uker før). Og du kan altså trygt ha termin i juni-juli-august; og fremdeles få foreldrepenger basert på AAP. De beregner foreldrepenger etter utbetalingene, det er ikke slik at du får 0,- i foreldrepenger dersom vedtaket går ut dagen før permisjon.

Eneste er at du blir stående uten inntekt litt om du har termin etter juni, og begynner foreldrepenger 3 uker før termin.
Tusen takk for svar. Blir det riktig at jeg har ca maks 4 måneder på meg fra vedtaket går ut til jeg føder for å kunne få foreldrepenger? Jeg skjønner mye, men ikke dette

Holder på å stresse meg ihjel over dette.. Er over 30 år og må ha IVF. Begynner på høyere utdanning i høst. Går på Aap og har denne de to første studieårene, frem til mai 2025. Vil komme i gang med studiene først, men samtidig kan jeg ikke vente så lenge at termin blir etter mai 2025 fordi da får jeg ikke foreldrepenger av aapen, fordi vedtaket er over. Og samtidig kan man jo ikke planlegge om man en gang blir gravid.. har noen vært i lignende situasjon? ❤️
Nå vet jeg ikke hvilket studie du skal gå (og dermed vanskelighetsgraden på dette) men jeg fikk barn 3.studieåret, og fullfører mastergraden i år. Tok ikke permisjon fra studiet, men det gikk relativt greit da det var nett og samlingsbasert. Personlig er jeg veldig glad for at jeg ikke «satte livet på vent» pga studier. Det har selvsagt vært tøft til tider med mye å gjøre, men jeg angrer ikke et sekund på å ha fått barn ila studietiden. Har hatt mye støtte fra familie osv rundt da, det må nevnes :Heartred

Ville begynt med ivf så raskt som mulig, hvis du er klar for barn nå. Du vet ikke hvor lang tid det kommer til å ta :Heartred Du rekker uansett et eller flere semestre på studiet før babyen kommer. De jeg kjenner som har hatt barn som student, har stort sett vært fornøyde med fleksibiliteten det gir. Så personlig ville jeg ha satt i gang prosessen nå.

Kjør på! Ikke vent. Du vil angre mer på om du venter enn om at du blir gravid tidligere enn det du skulle ønsket.

Tusen takk for svar. Blir det riktig at jeg har ca maks 4 måneder på meg fra vedtaket går ut til jeg føder for å kunne få foreldrepenger? Jeg skjønner mye, men ikke dette

Jeg greier ikke tenke helt, men tror det blir noe slik ja. Kan også kontakte nav foreldrepenger på fb eller skrive med dem på mitt nav for ytterligere informasjon. Man kan også som sagt begynne uttaket av foreldrepenger litt før, dersom det kræsjer helt. F.eks at man starter 5 uker før termin, fremfor 3 uker før.

Back
Topp