Hvilken prevensjon er riktig for deg?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Marthe

Guest
Er du ikke klar for familieforøkelse, finnes det mange prevensjonsalternativer. Typen prevensjon som er riktig for deg, kan endre seg gjennom ulike perioder i livet. Det er forskjell på om du nettopp har født, om du ammer, om du har tenkt å bli gravid igjen snart, eller om du har fått de barna du ønsker deg.

– Utvalget av prevensjonsmidler er så bra, at det finnes et alternativ til alle, sier gynekolog Tone Lunde i Aleris. Men hvilken type passer best når i livet? Vi gir deg oversikten her

Jeg er usikker på om jeg byner igjen, ser at dette spørsmålet kanskje er rettet til dem som har født og vil vente litt med neste, jeg venter i mai, men hvis jeg skulle valgt og ingenting har endret seg fysiske, så hadde jeg gått tilbake til Nuva P-ring. De syns jeg var helt fantastisk i bruk, bar ikke i veien under samleie, bar veldig lokalt med hormoner fra den og den står i i 3 uker, trenger ikke tenke på den hver dag. :-) tror også det var lettere å bli gravid etter jeg sluttet på den, for det tokk 3 mnd etter jeg slutta på den, så bar jeg gravid :-)

Så den anbefales :-)

Kobberspiral har funka for meg når jeg har brukt prevensjon de siste 6årene :-)

Egentlig p - piller. Da hud, hormoner og vekta har det best med det. Men siden jeg blir så lett gravid, har jeg satt inn hormonspiral nå.

Blir nok spiral etter baby

Kobberspiral har funka for meg når jeg har brukt prevensjon de siste 6årene :)

Jeg har brukt vanlig spiral, 2 år kanskje, og var kjempefornøyd, men jeg hadde jo ikke mens, noe flere mener er drømmen, men jeg følte meg så lite kvinnelig, og jeg hadde planer om å gå ifra exen også, så jeg fikk tatt den ut :-) og gikk noen år uten, som var deilig ;-)

Har hørt at man kan blø mer og utgjevt med kobberspiral? Har du noe erfaring med dette?

Jeg har brukt vanlig spiral, 2 år kanskje, og var kjempefornøyd, men jeg hadde jo ikke mens, noe flere mener er drømmen, men jeg følte meg så lite kvinnelig, og jeg hadde planer om å gå ifra exen også, så jeg fikk tatt den ut :) og gikk noen år uten, som var deilig ;-)

Har hørt at man kan blø mer og utgjevt med kobberspiral? Har du noe erfaring med dette?
Har aldri blødd ujevnt (utenom når jeg hadde hatt den noen år og tok den da ut), men har blødd litt mer og lenger de første mnd :-) men absolutt verdt det for min del da jeg blir alt for lett gravid og er skikkelig glemsk :-P

Hormonspiralen er prevensjon for meg. Har den for 2.gang nå :) Forrige runde i 4 år. Før jeg tok den ut og ble gravid innen 2 mnd. Nå blir den å sitte til den må byttes ut ;)
Har ingen mensen og ingen plager. Løv it :D

Prøvde p piller og fikk blodpropp innen 3 mnd så :p

Når jeg har født og skal over på prevensjon så må det bli kobberspiral. Jeg skulle egentlig sette den inn men så ble timen utsatt og jeg gravid. Jeg får ikke bruke hormon prevensjon lenger pga negative reaksjoner alt med hormoner som jeg har brukt.

Her fungerer hormonspiral veldig godt for meg :) Jeg kan ikke bruke p-ting, kobberspiral og kondom synes jeg er en uting etter 11 år sammen, så håper hormonspiralen kan følge med resten av tiden jeg trenger prevensjon :)

Kobberspiral funker ikke for meg sist, men nå prøver jeg hormonspiral. Hatt den i 2 mnd og merker foreløpig ikke noe til den :)

Hadde hormonspiral før jeg tok den ut og vi begynte å prøve. Skal absolutt ha det igjen når det er på tide med prevensjon igjen!!:)

Har kun brukt kondomer i mange år siden ingen piller har funket bra med kroppen min. Har vært storfornøyd med de, men kan hende jeg velger en spiral e.l etter dette svangerskapet siden vi ikke kommer til å få fler barn på en stund.

Tror ingen prevansjonsmidler passer for meg. Med p-piller har jeg hatt en haug bivirkninger, hvor depresjon var kjipest, og med kobberspiral fikk jeg veldig kraftige blødninger. Hormonspiral er jeg skeptisk til fordi jeg reagerer så sterkt på hormonene i p-piller. Kondomer har vi brukt endel, men synes det er litt kjipt. Får se om det blir sterilisering på mannen når tredjemann blir født.

Har alltid gått på p-piller. Men når baby er ute, så tenker jeg at jeg vil prøve spiral. Blir hvertfall 3-4 år før vi eventuelt prøver på en nr 3.

Hormonspiral!
Gikk på ppiller, blødde "alltid" og ble mannevond.
Kondom er stress.
Minipillen: ble gravid!

Minipillen er det eneste jeg kan bruke uten å bli dårlig. Så må nok bruke det resten av livet( avbrutt av prøving og graviditet selvfølgelig)

Back
Topp