hvilken ordning har dere, søvn?

Bøllefrø*

Elsker forumet
jeg står opp hver eneste dag. mini våkner på hverdagene før klokka ringer 06.15! hvem står opp, jo jeg!
i helgene, hver eneste helg samme styret, jeg står opp!

nå er jeg sliten, lei og forbanna!
sambo sa han skulle stå opp i dag fordi jeg ba om det, men han prøver å få mini til å ligge i senga etter han har våknet.. det går ikke med en 3 åring!!

så da må jeg opp, alt styret med medisiner, så frokost, ørten do turer, og negativ stemmning fordi han gjør alt han ikke får lov til!
føler at jeg bare kjefter hele tida, det er ikke gøy for han eller meg!
jeg hater å ikke få nok søvn, jeg er heller ikke kravstor.. men jeg trenger 4 timer sammenhengende søvn for å kunne fungere og når jeg da får 2 timer søvn før mini starter tullet på natta samt at han er mye våken på natten og jeg får forstyrret søvn så henger jeg ikke sammen!!

i morgen er det ny uke og jeg må som vanlig opp og gjøre mini klar for bhg, mat med og ordne meg selv før jobb. og neste helg jobber jeg dag lørdag og søndag. ser virkelig frem til uken som kommer[:'(]

Her deler vi på det,hadde nektet å ha det sånn som dere hadde sparket samboer på hove ut av sengen.

Her deler vi på det 50/50. Det gjelder alt. Legger ham hver vår kveld, skifter av og til til og med bæsjebleie hver vår gang!![:D][:-][:D]

Feks har jeg skiftet tidligere kan jeg si til ham "nå får du ta den".. ikke alltid vi har det slikt da, men det går an uten at den andre mukker.

I helgene er det en selvfølge at vi velger ut hver vår sove-ut -dag. Han bruker å ta søndagen, jeg lørdagen.
Kjøper jeg klær til småen, er han ute og kjøper sko noen dager etter om vi har snakka om det osv.

Så her er det VELDIG likestilt. Er noen som har sagt de synes vi har en veldig fin ordning. Og det synes vi også. Hadde klikka i vinkel hadde det vært MIN sove-ut-dag og han hadde sagt at han var trøtt&eller ikke orka likevel. Men det hadde aldri skjedd.

MEN- det skal sies at vi mødre kanskje gjør litt ekstra uansett...han er ikke like var på feks hosting om natten som jeg er- da kan han sove mens jeg våkner med det samme.
Og skiftetøy i barnehagen og masse annet slikt,er det jeg som tar meg av da han ofte finner frem upraktiske ting.
Ellers må jeg si han er verdens beste pappa!
Nei sånt kan du ikke ha det. Det skal være likt, etter min mening, så langt som det lar seg gjøre. Og om folk ønsker det. Er jo de som liker å ha hele kontrollen og så sitter mannen på sidelinja og er fornøyd med det.

Leste litt grundigere og synes skikkelig synd på deg! Du må snakke med samboen din- om mulig vise ham dette...for det skal ikke være slik at du sliter deg totalt ut og han får bare være i fred.
Ønsker deg lykke til og at det forandres fra slik det er nå..

Hva om du sier "i morgen står du opp med ham, steller og tar ham i barnehagen, jeg er totalt utkjørt!"..?

er sånn ornding jeg vil ha også.
vi er 2 om mini, og nå etter snart 3 år med ikke sammenhengende søvn en hel natt er jeg fryktelig fæl å ha med å gjøre.

prata med han istad og sa at nå er det nok! han får se å stå opp med mini en av dagene i helgen! sånn er det å ha unge.
han løfter ikke en finger ellers hjemme, jeg gjør alt inne, han tar seg av bil og det ute.. så det er greit sånn sett!
Men jeg forventer at han rydder opp SITT rot og legger ting på plass, så nå er det nok! jeg kommer heretter og kaste alt som ikke ligger der det skal, da blir han sur, men det får da være måte på!

Det går jo ikke an at du skal holde på sånn, det er jo like mye mannens ansvar som ditt! Her gjør vi det som passer best hver enkelte dag, når sambo har jobbuke er det jo kun jeg som er hjemme på morgenkvisten[8D] Når han har friuke står jeg opp med TB dersom jeg har tid til å levere han i barnehagen før jeg må kjøre på skolen, hvis jeg starter tidlig på jobb/skole så får sambo ta seg av det. Det er en ren selvfølge!

vi deler alt 50-50, skulle bare mangle[>:]

Prøver å holde alt 50/50, men er perioder hvor jeg gjør mer - f.eks så våkner jeg fortere om natta og det er mindre strevsomt for meg å gå inn roe og så legge meg igjen enn å først vekke ham og så høre på skrik frem til det blir rolig og han får lagt seg igjen... Jeg klarer sjelden å sovne igjen før alt er rolig[8|]

Nå har vi jo to, så da blir det ofte at man tar hver sin - f.eks i legging eller stå opp. Ligger jeg og ammer så er det han som må stå opp med vesla i helgene eller før han drar på jobb.

Stort sett drar han på jobb før vesla våkner, så da blir det jeg som tar morgenstell på begge, leverer i barnehage og ofte henter jeg i barnehage før vi plukker opp mannen på toget.

Minimum bør mannen ta morgnene i helgene, synes jeg. Kanskje du burde ta deg en husmorferie? Om ikke annet så overnatte hos en venninne eller familie? Mennene får ofte gjort "mer" når de er alene, for når vi er i hus så ordner jo vi opp til slutt. (Nå skal ikke jeg snakke så veldig høyt, for jeg er heldig som har en mann som stiller opp 100% og ofte tar mer enn meg av generelt husarbeid)

Vi lagde forøvrig en arbeidsplan for alle oppgavene da vi flyttet sammen, rett og slett for å få inn arbeidsfordeling og rutiner med en gang før det ble et problem i forholdet. Vi har ikke en plan nå, men har likevel en fordeling som stammer derifra og som er videreutviklet ut i fra hva som funket og hva som er ens styrker. Kanskje det kan være noe å prøve?

Vi deler også 50/50. Nå har vi jo to stykker så han tar SOfie hver morgen i ukedagene og helgene og jeg sover så lenge jeg kan med Vetle siden han er oppe om natten flere ganger.
Det skulle bare mangle. Vi er to som har ansvar for barna og to som "jobber" så selvfølgelig skal alt deles på.

Da vi bare hadde Sofie så var jeg oftest den som stod opp både ukedager og helger, men nå deler vi likt på alt [:D]

Du må bare kreve å få hjelp, det hører ingensteder hjemme sånn som dere har det nå. Og jeg skjønner veldig godt at det ikke funker å skulle få han til å sove i senga igjen, det har aldri virket her heller. Og kjenner like godt til det at de skal finne på noe F...hele tiden. Forferdelig slitsomt og man trenger virkelig avlastning av hverandre for å ikke gå løs på dem noenganger. (ja helt sant!!)

ORIGINAL: Eternal*

Her deler vi på det 50/50. Det gjelder alt. Legger ham hver vår kveld, skifter av og til til og med bæsjebleie hver vår gang!![:D][:-][:D]

Feks har jeg skiftet tidligere kan jeg si til ham "nå får du ta den".. ikke alltid vi har det slikt da, men det går an uten at den andre mukker.

I helgene er det en selvfølge at vi velger ut hver vår sove-ut -dag. Han bruker å ta søndagen, jeg lørdagen.
Kjøper jeg klær til småen, er han ute og kjøper sko noen dager etter om vi har snakka om det osv.

Så her er det VELDIG likestilt. Er noen som har sagt de synes vi har en veldig fin ordning. Og det synes vi også. Hadde klikka i vinkel hadde det vært MIN sove-ut-dag og han hadde sagt at han var trøtt&eller ikke orka likevel. Men det hadde aldri skjedd.

MEN- det skal sies at vi mødre kanskje gjør litt ekstra uansett...han er ikke like var på feks hosting om natten som jeg er- da kan han sove mens jeg våkner med det samme.
Og skiftetøy i barnehagen og masse annet slikt,er det jeg som tar meg av da han ofte finner frem upraktiske ting.
Ellers må jeg si han er verdens beste pappa!
Nei sånt kan du ikke ha det. Det skal være likt, etter min mening, så langt som det lar seg gjøre. Og om folk ønsker det. Er jo de som liker å ha hele kontrollen og så sitter mannen på sidelinja og er fornøyd med det.

Har det ganske likt her[:)]

Back
Topp