Hvilken medisin?

*håperpåklaff*

Elsker forumet
Hvilken allergi medisin kan man spise som gravid?
Spiser vanligvis telfast, men leste på pakkningen at man ikke kan spise det som gravid!

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app
 
God morgen:)

Når man er gravid er det aller beste å unngå det man er allergisk mot, men det er selvfølgelig ikke alltid så lett!
Du kan gjerne forsøke nesespray og/eller øyedråper mot allergi først og se om du får god nok effekt av lokalbehandling. Dersom du vet at dette ikke er tilstrekkelig er neste alternativ allergitabletter.
Førstevalget for gravide som trenger allergitabletter er en medisingruppe som heter "andre generasjons antihistaminer" disse har handelsnavn som for eksempel Zyrtec, Cetirizin, Alzyr, Clarityn, Loratadin, Telfast (som du har brukt før) og Kestine. For Telfast og Kestine så foreligger det imidlertid litt mindre dokumentasjon på bruk under graviditet enn det gjør for de andre midlene. Men de er ansett som trygge å bruke i svangerskapet.

I pakningsvedlegg til noen av allergimedisinene som selges i mindre pakker uten resept kan anbefalingene være mer restriktive enn de jeg referer til. Det er sikkert årsaken til at det står at Telfast ikke skal brukes under graviditet.

Telfast er altså ansett som trygg å bruke når du er gravid, men jeg vil anbefale deg å starte behandling i samråd med lege. Dersom du ikke har forsøkt noen av de allergimedisinene man har enda mer dokumentasjon på til bruk hos gravide kanskje han ønsker at du prøver en av de først for eksempel, pluss at han kjenner deg og har hele historien din og kan gjøre en mye mer helhetlig vurdering:)

Legger ved kilden min hvis du vil lese litt mer utfyllende:
http://www.relis.no/Aktuelt/Arkiv/2013/Trygge_legemidler_til_gravide_og_ammende_med_pollenallergi (RELIS er regionale legemiddelsentere som gir produsentuavhengig legemiddelinformasjon).

Håper dette var til nytte.
Hilsen Åse
 
Polaramin er vel også ok å bruke? Den har jeg fått ved graviditet.

Hei:)
Ja, Polaramin er en gammel allergimedisin som har vært mye brukt ved graviditet. Før var den førstevalget til gravide, men etterhvert som man har fått mer erfaring med nyere allergimedisiner også velger leger også andre allergimedisiner til gravide.

Hilsen Åse
 
Back
Topp