Hvilken matkultur liker du best?

*Labambie

Forumet er livet
Det blir jo utifra egen erfaring, selv om vi alle vet at texmex slik vi kjenner det ikke har noe med Mexico å gjøre. Samme gjelder vel både Indisk og Kinesisk som man får her til lands. 
Så hvilken matkultur smaker best synes du? 
Typisk norsk med kjøttkaker og ertestuing eller kinesisk med masse sprøe grønnsaker og spennende saus? 

Ekte mexicansk mat er nok min absolutte favoritt.. Ingen tacokrydder, salsa på glass eller guacamole på boks, men skikkelig hjemmelagd mexicansk med oppskriftene til min veninnes mexicanske svigermor!

Italiensk, har alltid ønsket meg en stor, støyende italiensk familie som ler, halvsloss og snakker over En stor tallerken braciole eller spagetthi. Også smaker det godt da! Er også glad i det tyrkiske kjøkkenet (ikke så rart etter å ha bodd her en stund) med ulike kebab retter (ikke i pitabrød) og masse grønnsaker.

Jeg er egentlig veldig alt etende, så har ikke noe favritt.

Elsker pinnekjøtt, som er typisk norsk.

Elsker vårruller, som er kinesisk (eller noe sånn)

Elsker wook, kjøttkaker, klipp fisk.... Ja, liker det meste ;)

Jeg er veldig glad i typisk norsk husmannskost, men bosnisk mat er og noe av det beste jeg vet..

Jeg liker alt mulig.
Veldig glad i typisk norsk mat som fiskeboller i hvit saus, men favoritten er taco/fajitas. mmmm
Eller elsker jeg vietnamesiske vårruller.
Er glad i pizza, både tynn og tjukk bunn.
Men polsk mat styrer jeg unna. ;)

Jeg er veldig glad i asiatisk mat, spesielt vietnamesisk. Fått veldig mye godt der.

Jeg er veldig glad i norsk mat, som kjøttkaker, pinnekjøtt, fiskeboller i hvit saus osv.
Også tror jeg muligens at jeg liker fransk mat da jeg er veldig glad i kylling med urter, barnaise, fløtegratinerte poteter med franske urter, hvitløksbaguetter og vin. hehehe! 

Jeg kan ikke fordra italiensk mat etter at mamma var sammen med en italiener og ikke serverte annet enn italiensk mat de månedene de var sammen. Det er flere år siden, men blir dårlig av tanken på sånn mat fremdeles. 

Jeg føler ikke jeg har smakt nok "ekte" mat til å kunne svare, om du skjønner?

Jeg er glad i armensk mat, fikk ofte det servert hos en armensk venninne da jeg var yngre, og fillipinsk mat er knall.. I østeuropa har de også myye spennende!

Har alltid sagt at en gang skal jeg ha en "matreise".. Trenger ikke være alle land samtidig, men småreiser til land for å smake maten og kjenne på kulturen. På lista ligger Hellas, USA, Frankrike, Asia (Jeg vet at Asia ikke er ETT land..:P), og egentlig over alt der de har (for meg) spennende mat

Jeg eeelsker norsk mat, men liker veldig godt å gå på kinesisk resturang, synes det er god mat der.

Men ellers har jeg kun smakt gresk mat (moussaka) når jeg var i tyrkia, samt litt grillet paprika ol, som var tradisjon der, det likte jeg ikke.

Liker faktisk bedre den toro pakken med moussaka enn hva jeg fikk på kreta, hehe:)

Er glad i mye av den norske maten, men lager ganske mye mat med inspirasjon fra andre matkulturer..
Kanskje spesielt med inspirasjon fra Indinsk og Thai 

Elsker norsk mat..nordnorsk mat. 
Fisk i alle varianter og reinkjøtt og vilt.

Men setter også pris på annen og ikke norsk mat.

Men skulle jeg velge hverdagsmat..nordnorsk :)

Det er umulig å velge en, for det finnes jo så mange spennende og gode elementer innenfor de forskjellige. Nr det er sagt er jeg faktisk veldig glad i det tradisjonelle, norske kjøkken (fårikål, hjemmelagede kjøttkaker, kokt torsk). Ekte italiensk mat og kulturen rundt likeså.

Somalisk mat er noe av det beste jeg vet. Uighursk også, de bor i Vest-Kina. Og Balkan generelt. 

Back
Topp