Hvilken hund passer for meg?

Jeanne84

Flørter med forumet
Vår lille familie ønsker seg en hund! Har du erfaring med noen hundetyper spesielt?

Selv har vi hatt Shar Pei i en årrekke hos mamma og pappa, og syns det e flotte hunder det, men har lyst å prøve noe annet.

Bor i en mindre leilighet, så en type Grand Dane er ikke aktuelt. Heller ikke type Collie, Buhund, Elghund, osb. som trenger et stort uteområde

Kom gjerne med et forslag, og en liten beskivelse [:)]

Takk for hjelpen!

Jack Russell Terrier. Søteste hunden[:D] Snilleste. Orker lange fjellturer. Men klarer seg fint med småturer også[:)]
Kan være litt gnellete.. Som alle små hunder[;)]

Jeg liker ikke hunder og har aldri hatt hund.

MEN besteforeldrene til samboern min, som er naboen vår har 4 shettland sheepdogs.
De er kjempeflotte, snille og gode.

Skulle jeg hatt hund så tror jeg det måtte blitt den typen.

ORIGINAL: GitteLen

Jack Russell Terrier. Søteste hunden[:D] Snilleste. Orker lange fjellturer. Men klarer seg fint med småturer også[:)]

Ja [:D] Har sett på de og de virker bare så gollegode [:)]

Vi bor også i en leilighet, og har en nydelig tibbetansk spaniel. Jeg hadde det når jeg var liten, og når jeg flyttet hjemmenfra så var det det første jeg gjorde- og kjøpte meg en ny sjarmør[;)]

Han er nå 7 år, men de blir gamle ( 14-20år ) så du har en god venn lenge. Er storfornøyd med småturer, men er også med på fjell og fjøre turer[:)] Ellers så er det en kosegutt som liker og ligge mellom oss i sofaen eller ute på verandaen og se på "livet"[;)]

Så jeg kunne aldri tenkt meg noe annen hund[;)]

Mamma har også blitt smittet av basillen, hun har ikke mindre enn to tibetanske spanieler[;)]

ORIGINAL: Jeanne84

Ja, dei er herlige[:D] Vår er fornøyd bare han får være med oss[:)] Har hatt noen ting vi har jobba med for å rette på han[;)] Og han er allergisk mot støv, midd og pollen.. Så er litt mer jobb med han[:)] Men det kan skje alle hunder[:)]

ORIGINAL: snartmamma_88

Vi bor også i en leilighet, og har en nydelig tibbetansk spaniel. Jeg hadde det når jeg var liten, og når jeg flyttet hjemmenfra så var det det første jeg gjorde- og kjøpte meg en ny sjarmør[;)]

Han er nå 7 år, men de blir gamle ( 14-20år ) så du har en god venn lenge. Er storfornøyd med småturer, men er også med på fjell og fjøre turer[:)] Ellers så er det en kosegutt som liker og ligge mellom oss i sofaen eller ute på verandaen og se på "livet"[;)]

Så jeg kunne aldri tenkt meg noe annen hund[;)]

Mamma har også blitt smittet av basillen, hun har ikke mindre enn to tibetanske spanieler[;)]

Takk for tipset [:)] Var inne på finn.no og kikket, de var kjempesøte!

ORIGINAL: Bouncing Buttplug

Mamma og de har nettopp fått seg en Bichon Frise!

Den er kjempesøt, allergivennlig, ikke så storkrevende, og fantastisk med ungene! (Carina kunne LIGGE oppå ham idag uten at han reagerte med annet enn å slikke henne i ansiktet[8D] Vi tok henne naturligvis vekk siden hun er "litt" tyngre enn stakkars vovven..[:D])

Eneste er at den krever en del pelsstell, men den hårer (visstnok) ikke!

Lille Swifferen..[:D]

TNÅÅÅÅ [:D]

Nå skal det nå være sagt at terriere kan være noen av de mest hissigste hundene der ute. Originalt er de avlet for å jakte på og ta liv av små dyr. Bare sånn lite obs.

ORIGINAL: Vilnus

Nå skal det nå være sagt at terriere kan være noen av de mest hissigste hundene der ute. Originalt er de avlet for å jakte på og ta liv av små dyr. Bare sånn lite obs.

Ja. Og Golden ligger på toppen som den hunden som biter mest...
Collier kan jakte på barn/biler osv..

Hunden som er avla til å være vakthunder KAN drepe.. BLA BLA BLA[;)]

Ja, det er klart, vi mennesker har lett for å glemme at hunder faktisk er rovdyr.

Jeg vil også anbefale tibetansk spaniel [:)] har ei lita tispe på 2 år som er verdens herligste! fornøyd uansett om vi er ute  i mange timer eller bare rett på utsiden en tur !
venninda mi har broren til den jeg har, å ho bodde i 11 etg med han uten noe problemer[:D]
kjempe kosete snille hunder![:)]

ORIGINAL: Jeanne84

Ja, dei er herlige[:D] Vår er fornøyd bare han får være med oss[:)] Har hatt noen ting vi har jobba med for å rette på han[;)] Og han er allergisk mot støv, midd og pollen.. Så er litt mer jobb med han[:)] Men det kan skje alle hunder[:)]

Vet du ellers om de røyter mye? Er dette nervøsne hunder, eller er de glad i folk? Hvordan klarer de seg alene, feks i løpet av en arbeidsdag?

Ikke sånn ment... Er bare mange får problemer med visse raser fordi de ikke tar forhåndsreglene for den rasen. Vet man om slike trekk, kan man unngå at de blir et problem. For all del, der finnes positive og negative trekk med omtrent alle rasehunder (og en god del blandings hunder), så verken terrier eller de andre nevnt står i noen særstilling. Det viktigste er at man undersøker rasen godt før man skaffer seg den, så går det somregel greit.

Ikke sånn ment... Er bare mange får problemer med visse raser fordi de ikke tar forhåndsreglene for den rasen. Vet man om slike trekk, kan man unngå at de blir et problem. For all del, der finnes positive og negative trekk med omtrent alle rasehunder (og en god del blandings hunder), så verken terrier eller de andre nevnt står i noen særstilling. Det viktigste er at man undersøker rasen godt før man skaffer seg den, så går det somregel greit.

Ja, men vil ikke si at terrier er den mest hissige... Golden hunden til svigers er mye mer masete og urolig enn vår terrier[;)] Kommer mye ann på eieren...

Dachsen så vidt jeg vet kan ha endel ryggproblemer. De er også avlet for jakt på smådyr.

Og igjen, der finnes flere hunder som oppfører seg eksemplarisk fra raser som har et dårlig rykte eller mindre ettertraktet egenskap. Ta pittbullen for eksempel. Er ofte en veldig fin familiehund (spesielt tispene), hvis de havner hos riktig eier, men har fått et dårlig rykte på seg fordi at folk har trent de på en dårlig måte.

skriver under på denne[;)] Fantastisk liten hund! (min er i avataren[:D])

ORIGINAL: AB

skriver under på denne[;)] Fantastisk liten hund! (min er i avataren[:D])

Så fiiin [:)]

Back
Topp