Hvilken hånd har dere gifteringen på?

Lille_84

Glad i forumet
Ja, da har endelig min kjære fridd!

Men hvilken hånd har man ringen på? Ettersom jeg har forstått er det ingen regel for dette i Norge, men at det er mest vanlig på høyre hånd. Min søster har på venstre hånd fordi hun mener at dette er mest riktig.
Hva syns dere?

Høyre[:D]

Høyre både med forlovelsesring og giftering (ikke samtidig da)

I Norge er det tradisjon å ha den på høyre hånd, men påvirkning fra USA og Europa gjør at stadig flere har den på venstre hånd.

ORIGINAL: Tanketrollet

Men jeg har de på samtidig da[8D]

ORIGINAL: synger julen inn

Er det ikke regel for det???? Trodde høyre var gift, og venstre var enke jeg...men er kanskje bare sprøyt det.

Vi spurte om det på gullsmeden da vi skulle kjøpe gifteringer. Da ble vi fortalt at de reglene var mer og mer visket ut, så hvilken hånd man brukte var helt valgfritt.

For meg er det også mest riktig med venstre, siden det er hjertesiden.

Men den dagen jeg eventuelt gifter meg havner den nok på høyre hånd, siden venstre er opptatt.
Der har jeg gifteringen til mamma [:)] Pappa døde da jeg var 12.

For meg er det riktig med forlovelsesringen på venstre og gifteringen på høyre[:D]
Får man giftering når mannen frir så skal den flyttes over til høyre når man er gift[;)]

ORIGINAL: Tanketrollet

høyre

Vi har gifteringen på venstre hånda! Og grunnen er den at mannen min er tømrer og kjører endel tippbil og graver. Det er mye mindre sjanse for å henge fast i noe og skade seg når ringen er på venstre-hånda. Det er høyre han bruker mest i jobben!

Den hånden man hilser med, høyre for min del iallefall [8D]

ORIGINAL: Buffeluremamma

For meg er det riktig med forlovelsesringen på venstre og gifteringen på høyre[:D]
Får man giftering når mannen frir så skal den flyttes over til høyre når man er gift[;)]

forlovelses ringen er på høyre her...:) bare for d, viste ikke om noen regel :P

Jeg har den på høyre, fordi det er vanligst å gjøre i Norge.
men da vi var på bryllupsreise, var det mange som "reagerte" på dette, fordi høyre hånd er jo den man gjør all "drittjobben" med.. Og at ringen ikke skulle utsettes for det.. [8|]
Jeg har den like fullt på høyre hånd.. På venstre har jeg frierringen, forlovelsesringen og en arvering fra bestemor.

Høyre.

ORIGINAL: mortiljenteoggutt

Venstre hånd, den nærmest til hjertet.Det er vel bare i norge det er vanlig å ha på høyre hånd.

Eg har på høyre hånd[:)]

Back
Topp