Hvilken grøt til 2 åring

Lille lys

Forelsket i forumet
Julistrålene 2025 ♡
Oktoberfruene 2018
Vi gir nestle 1-3 år grøt til vår 2 åring til frokost og kvelds hver dag. Han ELSKER denne grøten, men vi lurer på om det er andre rimeligere alternativer der ute.

- Hvordan grøt gir dere? evt gir dere noe annet enn grøt, hva isåfall?

Jeg har følt meg veldig trygg på den grøten da helsesøster har påpekt at den inneholder alle de viktigste næringsstoffer som kan være fint for han da har kan være en litt "fussy eater"...

Jeg er dermed bekymret for at han ikke skal få i seg alle næringsstoffer om vi går over til typ vanlig havregrøt.
Men for ordens skyld følger han vektkurve helt fint og han er en "kraftig" og sterk gutt (så er ikke noe fare ved å bytte til noe annet sånn sett)

- Noen som er gode på ernæring her som kan gi noen tips rundt dette eller informasjon jeg bør vite om?

Jeg er som dere kanskje skjønner førstegangsmamma og kjenner nesten ingen med barn... føler meg litt lost i alt jeg burde vite men ikke vet hehe, så setter veldig stor pris på gode råd og tips.
Tusen takk!

Det var vel i den alderen min eldste begynte å spise havregrøt til kveldsmat. (resten av døgnet spiste han skiver og middag som oss) da hadde han hatt en periode med biola eller joghurt med havregryn.

Havregrøt er næringsrik og mettende mat, den dag i dag spiser han det til frokost alle hverdager (han er 12 år gammel)

Jada, babygrøt inneholder en god sammensetning av næringsstoffer, men en toåring, selv en kresen en, som jo er ganske vanlig for alderen, vil likevel spise såpass variert at hvilken grøt du velger ikke er avgjørende. Han spiser vel ikke grøt hver måltid?

Med forbehold om enkelte som er mer kresen enn andre og diagnoser og sånn, selv kresne toåringer spiser stort sett litt av hvert.

(jeg brukte her min 12 år gamle sønn som utgangspunkt for jeg kan slett ikke huske når jeg sluttet å gi de yngre søstrene babygrøt. De er ikke så gira på havregrøt heller. Jeg er rimelig sikker på at i alle fall mellomste ikke spiste særlig mye grøt når hun var to, yngste likte den "god natt grøten", men jeg husker ikke hvor lenge hun holdt på)

Jeg hadde kjørt på med havregrynsgrøt kokt på melk med bær som tilsetning :)

Jeg hadde kjørt på med havregrynsgrøt kokt på melk med bær som tilsetning :)
Dette gir vi til vår toåring, og han elsker det. Blander inn i frosne blåbær og kanskje noen bringebær, så kjøler det ned grøten kjapt :)

Hjemmelaget grøt er like næringsrik som nestle sin. Det eneste er at det ikke er sikkert at han vil ha hjemmelaget for kjøpe grøt er mye søtere enn hjemmelaget. Det går helt fint med melk og melkeprodukter til barn over 1 år og siden din er 2 år er det ikke noe problem. Selv

Min toåring får hqvregrynsgrøt kokt på melk og vann, med smør og kanel for smak. Og hun får yoghurt blandet med grøtpulveret fra Nestlé innimellom.
Utenom dette får hun brødskiver til frokost og kvelds, og spise/smaker på det samme som vi voksne spiser til middag :)

Det høres jo veldig godt ut! men er det ikke dumt med melk til dette da melk hemmer jernopptaket?

Det tenkte jeg gjaldt før babyen var 10 måneder gammel og ikke skal ha meieriprodukter :)

vi har aldri brukt ferdiggrøt og det har også gått fint. Lager havregrøt, varierer hva som er på av kanel og smør, hjemmelaget eplesyltetøy, banan osv
Lager det med melk eller Havremelk. Brukte vann pg sviskemos da han var liten.

Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger! da skal vi teste havregrøt :D

Hvis havregrøt på gryn blir for "kraftig" i konsistensen så kan en blanding av havregryn og havremel fungere :happy:

Vi har gitt hirse- og havregrøt siden vi startet med grøt, rundt 8mnd, og har erfart at det trengs mer væske enn man først tror :wtf:;)
Bland gjerne inn smør, kanel, bær, syltetøy eller fruktmos for ekstra fett og smak.

Det høres jo veldig godt ut! men er det ikke dumt med melk til dette da melk hemmer jernopptaket?

det er alt for avansert for meg til å kunne svare på. Så mye har jeg ikke tenkt på det siden de skal ha melk etter fylte 1 år for skjelettet og hjernens utvikling. Melk er bra, også for barn. Næringsstoffene du får i havregrynsgrøt er bra.
Jeg pleier å koke opp grøten med vann først, så tilsetter jeg melk for ny oppkok. Så har jeg oppi banan, eple, blåbær, kanel osv for smak, pg av og til, så får han jaggu meg sukker også. Tenker at et variert kosthold er bra! :) du sparer deg nok mye penger om du lager hjemmelagd grøt, som sies å være Line sunn.

Dette gir vi til vår toåring, og han elsker det. Blander inn i frosne blåbær og kanskje noen bringebær, så kjøler det ned grøten kjapt :)

jeg lagde det fra 6 mnd jeg, bare bløtla gryna kvelden i forveien. Aldri brukt særlig mye ferdiggrøt da ungene foretrakk hjemmelagd :)
I barnehagen får de havregrynsgrøt fra de starter på småbarn, alle sluker den visstnok :)

jeg lagde det fra 6 mnd jeg, bare bløtla gryna kvelden i forveien. Aldri brukt særlig mye ferdiggrøt da ungene foretrakk hjemmelagd :)
I barnehagen får de havregrynsgrøt fra de starter på småbarn, alle sluker den visstnok :)

Hvilke havregryn bruker du?
Bløtlegger du det med vann eller melk?
Koker du det opp igjen dagen etter?

Hvilke havregryn bruker du?
Bløtlegger du det med vann eller melk?
Koker du det opp igjen dagen etter?

Bruker lettkokt havregryn fra møllerens. Bløtlegger i vann kvelden før inn i kjøleskapet, koker opp på melk etter 10 mnd alder.

Jeg har aldri gitt kjøpegrøt til min, bare fordi jeg synes det er unødvendig dyrt. Har laget havregrynsgrøt til han. Når han var under 1 år brukte jeg havremelk uten kalsium, havregryn og chiafrø. Satt det i kjøleskapet over natten, da grøten blir mykere og lettere og fordøye da. Koker opp ønsket mengde, har i usaltet smør, ceylon-kanel og banan eller annen frukt. Nå som har er over året, bruker jeg h-melk. Om jeg ikke får brukt opp all kjøpeskapgrøten, bruker jeg restene til å lage bananlapper. Da tilsetter jeg bare egg og en mosa banan og steker de i masse usalta smør. Det er en storfavoritt som han aldri blir lei. Jeg synes også de er gode. Fin å ta med på besøk/tur om man vin ha noe godt til den lille som ikke er søte vaffler/kaker. Syns det er skikkelig synd at helsesøster anbefaler kjøpegrøt istedenfor hjemmelaga. Koster jo 10 kr for 1 kilo havregryn.
Kan anbefale å google ‘bare bra barnemat’ masse gode tilps til mat og hvordan lage hjemmelaga grøt/middag/kaker til de små! :)

i betaler mer enn to kr for en kilo havregryn, men veldig dyrt er det ikke, og særlig ikke smmenlighet med kjøpegrøt til småunger. Jeg har ikke så små unger at det er aktuelt med kjøpegrøt uansett, yngste er 5,

Men vi er storfrobrukere av økologisk havregryn fra axa (Børns lettkokte haregryn, de i grønn pakke siden de er økologisk) Vi kjøper vanlig om burikken ikke har økologisk , og de er like greit det altså, jeg bre kjøper det økologiske om de har. Det går MYE havregryn hjemme hos oss, både som grøt og med melk, særlig eldstemann på 12 spiser mye av det. siden mine er så tore så trenger det ikke være like lettfordøyelig, så jeg bløtlegger ikke, koker i mikro med lett eller helmek ettersom hva vi har mest av i kjøleskapet.

Back
Topp