Hvilken forklaring på sykemelding

Lille.meg

Forelsket i forumet
Tilgangsansvarlig
JuniJubel2021
Oktoberbarna 2021♡
Junibollene 2023
Hvilken forklaring gir dere til arbeidsgiver for hvorfor dere er sykemeldt? Tenker mest på dere som ikke vil informere om graviditeten.. føler virkelig jeg trenger litt sykemelding grunnet ekstremt trøtt å slapp og er i dorlig form frem til lunch (ikke direkte kvalm, men skikkelig uggen og svimmel). Har en jobb med mye og gjøre på, og som kan være hard (ekkel med tanke på noen lukter og syn) hvis man er dorlig..
Har meget lite lyst å informere sjefen om svangerskapet da han gikk og fortalte det vidre sist gang, etter han spesifikt fikk beskjed om at det var hemmelig..
Er også redd for smitte nå når det har eksplodert med smitte i alle nabo-byene.. jobber i helsevesenet.

Vet ikke helt hvordan det fungerer hos dere, hvor stor/profesjonell organisasjonen er. Min sykemelding ble "sladdet", og jobber nå 50%. Ingen som skal spørre, men man føler jo gjerne et press selv på å si noe om årsak eller hvor langvarig dette blir. Jeg valgte å si det til nærmeste leder, men det er jo opp til hver enkelt.

Ta kontakt med tillitsvalgte på arbeidsplassen ev. verneombud om du synes det er enklere å snakke med de enn sjefen. Han skal ikke spørre om du er gravid, så da kan det være fint å ha en fagforeningsrepresentant som vitne hvis han ikke er sitt ansvar bevisst.

Arbeidsgiver kan ikke kreve å få vite hvorfor du er sykemeldt, bare om det er forhold på arbeidsplassen som er grunnen og hva de ev. kan gjøre for å tilpasse forholdene for å få deg tilbake og holde deg frisk.

On sjefen allerede har brutt taushetsplikten før skjønner jeg at du ikke vil si noe, så jeg hadde bare levert sykemelding og ikke gitt noe info. Om han spør direkte kan du svare at du ikke ønsker å oppgi grunn da det er personlig :)

Som skrevet over her, har ikke arbeidsgiver krav på å få vite hvorfor du er sykemeldt.. Helt opp til deg om du velger å fortelle hvorfor..

Vet at han ikke har krav på å vite noe, men vi er en veldig liten bedrift (4 årsverk fordelt på 5 stillinger), så di er gsnske avhengig av meg, å vet det blir dorlig stemning hvis jeg ikke svarer på spm om hva som feiler meg..
Tenker jeg kansje skal si (hvis jeg blir sykemeldt), at det er personlige årsaker, å jeg håper å være tilbake til den å den datoen.. å at jeg ikke vil snakke om det..

Vet at han ikke har krav på å vite noe, men vi er en veldig liten bedrift (4 årsverk fordelt på 5 stillinger), så di er gsnske avhengig av meg, å vet det blir dorlig stemning hvis jeg ikke svarer på spm om hva som feiler meg..
Tenker jeg kansje skal si (hvis jeg blir sykemeldt), at det er personlige årsaker, å jeg håper å være tilbake til den å den datoen.. å at jeg ikke vil snakke om det..

Alltid litt vanskelig å bli sykemeldt på små arbeidsplasser. Kjenner til den. :confused:

Høres jo ut som planen din med å si det er personlige årsaker og at du ikke vil snakke om det er god. Det burde i hvertfall alle arbeidsgivere respektere :happy:

Hvilken forklaring gir dere til arbeidsgiver for hvorfor dere er sykemeldt? Tenker mest på dere som ikke vil informere om graviditeten.. føler virkelig jeg trenger litt sykemelding grunnet ekstremt trøtt å slapp og er i dorlig form frem til lunch (ikke direkte kvalm, men skikkelig uggen og svimmel). Har en jobb med mye og gjøre på, og som kan være hard (ekkel med tanke på noen lukter og syn) hvis man er dorlig..
Har meget lite lyst å informere sjefen om svangerskapet da han gikk og fortalte det vidre sist gang, etter han spesifikt fikk beskjed om at det var hemmelig..
Er også redd for smitte nå når det har eksplodert med smitte i alle nabo-byene.. jobber i helsevesenet.

Sjefen din har ingen rett til å vite hvorfor du er sykemeldt. Dette sier du når du selv ønsker det.
Personlig fortalte jeg det til min sjef relativt tidlig etter at jeg ble SM i første omgang, mest fordi det ante meg at jeg vil være borte en stund, og fordi sjefen må omrokkere meg inn på en annen avd grunnet stor fare for vold der jeg jobber i dag.
Ønsker å spille på lag slik at hun får tid til å forberede seg å finne god løsninger, for meg. :)

Kjenner meg veldig igjen i din beskrivelse av din leder. Min leder har også fortalt andre i avdelingen private ting tidligere - hun tenker seg ikke om rett og slett.
Denne gangen har hun «presset» meg flere ganger, men jeg har sagt det er personlig, og det er legen som har bestemt at jeg er sykemeldt - og at jeg forholder meg til det. Prøver å la henne føle seg informert uten at hun får vite, om du skjønner...?

Håper du finner ut av det, og at du slipper å gå med en stor klump i magen ❤️

Back
Topp