Hvilken fast føde synes du metter mest?

Mamma 22.08.18 <3

Elsker forumet
Sommerfuglene
Og med det mener jeg; Hvilken kveldsmat synes du gjør at babyen har lengst sovestrekk før den blir sulten igjen? Det er en liten stund til smaksprøver og fullt kveldsmåltid her, men jeg tenker å prøve å lage litt babymat selv, og da er det greit å ha noe backup i fryseren. Om så backupen bare er ferdig kuttet frukt klar til mosing, eller fryse hele mosen.
 
Begge mine har spist grøt til kvelds det første året. Min erfaring er hjemmelaget metter aller best. Av kjøpegrøt ville jeg gått for fullkorn og minst mulig sukker/fruktsukker for å holde blodsukkeret stabilt lengst mulig.
 
Her var det minimal forskjell, våknet ikke fordi han var sulten. Fikk stort sett enten brødskive, omelett, eller vi hadde middagen til kvelds :)
 
Takk for tips! Grøt er vel ikke så hensiktsmessig å fryse? Men det tar vel ikke lang tid å koke en liten porsjon. Kan man evt koke en større og ha i kjøleskapet en stund? Syns å huske slike matvarer ikke holder seg godt over flere dager.
 
Takk for tips! Grøt er vel ikke så hensiktsmessig å fryse? Men det tar vel ikke lang tid å koke en liten porsjon. Kan man evt koke en større og ha i kjøleskapet en stund? Syns å huske slike matvarer ikke holder seg godt over flere dager.

Jeg kokte en stor posjon og hadde i kjøleskapet i flere dager. Det går helt fint :)
 
Vi har også alltid grøt til kvelds.
Mini fikk tenner fra 4mnd. Så måtte starte med tannpuss tidlig, og da utgikk pupp/melk fort :(
 
Havregrøt.


Med havremel, eller ferdig grøtpulver fra butikken, så er det kjempeenkelt å lage grøt. Og tar ca 2 minutt. Bland grøtpulver og passe varmt vann til ok konsistens (greit å følge oppskriften bak på pakka til du har det på øyemål). Og voila. Så ville aldri ha fryst grøt, eller lagd opp stor porsjon.
 
Havregrøt.


Med havremel, eller ferdig grøtpulver fra butikken, så er det kjempeenkelt å lage grøt. Og tar ca 2 minutt. Bland grøtpulver og passe varmt vann til ok konsistens (greit å følge oppskriften bak på pakka til du har det på øyemål). Og voila. Så ville aldri ha fryst grøt, eller lagd opp stor porsjon.
Nei, det hørtes jo veldig enkelt ut. :) Har du nedi svisker eller noe sånt? Vet ikke når man eventuelt begynner med det.
 
Nei, det hørtes jo veldig enkelt ut. :) Har du nedi svisker eller noe sånt? Vet ikke når man eventuelt begynner med det.

Jeg har oppi finmost aprikos lagd av tørka aprikoser. (Vanner dem ut, koker dem, stavmikser dem og fryser dem i isterningbrett med lokk. )
 
Havregrøt.


Med havremel, eller ferdig grøtpulver fra butikken, så er det kjempeenkelt å lage grøt. Og tar ca 2 minutt. Bland grøtpulver og passe varmt vann til ok konsistens (greit å følge oppskriften bak på pakka til du har det på øyemål). Og voila. Så ville aldri ha fryst grøt, eller lagd opp stor porsjon.

Når man begynner med grøt og man vil lage grøt selv, ikke grøt pulver, er et tips å bløtlegge mel/korn/frø over natten før man koker det. Da blir det mer magevennlig. Hirse er forøvrig det mest magevennlige. :)
 
Må lære litt mer om korn og frø, ser jeg. :D

Er ikke så vanskelig. Man tar bare det man vil av korn og frø (jeg måler ikke) og legger det i godt med vann (det sveller) over natten og deretter koker opp. Så kan man tilsette fett i form av olje, eggeplomme o.l hvis man ønsker det. Hvis du ønsker en helt fin grøt uten biter er det bare å bruke stavmikser :)
 
Jeg synes nattagrøt/fullkornsgrøt fungerer veldig godt og det har fungert på førstemann også andremann som er 1 år som forsatt får nattagrøt. Grøt har vært en stor innertier og begge har elsket det og har eldstemann begynt å spise grøt igjen fordi minstejenta gjør det.
 
Det går en god stund fra man begynner med så smaksprøver til barnet skal være oppe i et fullt måltid, men det kan være lurt å fryse ned litt så man har ja. :)
Her spilte det ingen rolle hva barna spiste, de våknet for pupp på natten maaange ganger uansett, så det var det bare for meieriet (meg) å rette med inn etter. :p
 
Har hørt at avokado i grøten skal gjøre underverker for nattesøvnen. Funket ikke hos oss, men kjenner ei det funket veldig bra hos ;)
 
Back
Topp