Hvilken fødestilling?

MinMageboer

Flørter med forumet
...ja, har dere begynt å tenke på hvordan dere vil føde?
Er ganske blyg av meg og kan ikke se for meg en fødsel stående på alle fire, selvom dette skal være en "god" stilling? Som førstegangs vet jeg ikke hva som kan fungere best for meg, så er interessert i å høre om hva dere tenker - og hvilke erfaringer dere har (dere som har født før) :)

Du finner nok fort ut hva som blir naturlig for deg når du er i situasjonen.
Det viktigste tror jeg er at du leser litt opp om de ulike stillingene som finnes, så du vet at det finnes alternativer dersom du prøver en stilling du ikke føler passer for deg.

Jeg var igjennom det meste av stillinger med Alexander. Under åpningsriene likte jeg meg best på alle fire. Prøvde også badekar, men da ble det så vanskelig for meg å komme meg opp på alle fire syntes jeg. Under pressriene satt jeg på krakken, stod på prekestol, lå i senga vekselvis på rygg inntil mannen min og sidelengs (også da med mannen min som støtte bak meg). Helt på slutten mener jeg å huske at jeg lå sidelengs i senga. Var kjempedeilig å ha mannen min med meg hele tiden. De eneste gangene han fikk fred under pressriene var når jeg stod på prekestolen. Ellers var han bak meg og støttet meg hele tiden.

Når jeg kom på sykehuset hadde jeg allerede 9 cm åpning og pressetrang. Så rakk ikke prøve noe. Det var bare å "hive" seg i senga og presse. Lå/satt i senga. Men timene før det hjemme, var det vel litt forskjellige stillinger. Det som føltes mest behagelig.

For meg ble det naturlig når jeg var i situasjonen. Jeg var så sliten og kraftløs at det var bare seng som var aktuelt for meg! Jeg prøvde mye annet under åpningsfasen, men de siste 6 timene var det kun sengen jeg klarte. Alle fødsler er individuelle og jeg hadde en LANG og tung fødsel som var igangsatt på umoden livmortappe!

Denne gangen satser jeg med friskt mot og håper jeg går i fødsel naturlig. Drømmer selvsagt om en kort og grei fødsel, som alle andre. Når det gjelder stillinger så håper jeg å være oppegående så lenge som mulig og hjelpe barnet ned i bekkenet. Jeg ser for meg at selve pressingen er lettere og bedre i en prekestol enn sengen, men som sagt situasjonen må avgjøre hva og hvordan.

Seier som dei andre; prøv deg fram når du er I gang. Første gang had eg store planar om badekar, gå masse, føde på fødekrakk........Då alt var I gang kunne eg ikkje tenke meg badekar, riene gjekk ned I beina, og eg klarte ikkje stå, så eg enda med å føde liggande i senga. Med nr 2 fekk eg epidural, gjekk masse, og fødte kneståande i senga. Tenk på ulike altrnativ, men ikkje lås deg til noko. Å føde er litt sånn ; vegen vert til mens du går. Masse lukke til:)

hadde store planer om fødestillinger sist.
skulle stå og gå masse for å hjelpe barnet ned, ville føde helst på alle fire.hehe da riene mine satte igang var det ikke i mine tanker å bevege meg opp av senga, så der ble jeg:P

fødte på rygg med bena i sånne bøyler og med håntak å holde i, akkurat den stillingen jeg var ganske bestemt på å IKKE bruke. Men den funka greit for meg den, og jeg syntes det var fint å kunne holde fast i noe med henda for å "ta i"

det er sikekr tlurt å lese om ulike fødestillinger, så du vet hva som er mulig, men ikke bestem deg for så mye nå. som de andre sier så finner du nok ut hva som føles greit når det står på. :D

Back
Topp