Hvilken dose ville dere gitt?

Krösa Maja

Forumet er livet
Har ett barn som veier 24 kilo og har høy feber. Delte en Paracet i to og ga da 250 mg klokken 15, så klokken 19 og nå er den tydeligvis ute av kroppen igjen. Feberen stiger høyt og er nå godt over 40. Siden det er natt og jeg får ikke overvåket hele natten så liker jeg å få feberen ned.
På doseringen står det under 25 kilo 250mg over 25 kilo 500mg.
Ville dere gitt 500 eller 250 når vekten er så tett opp mot 25 og 250mg slutter å virke så fort?
Lurer på om vi skulle prøvd 500 mg nå, og håpe den varer litt lenger enn noen få timer.

Og dette innlegget var ikke ment til å få råd om situasjonen min, kun hva ville du gjort med ditt eget barn når de var så tett opp til en annen dosering ;)

Last edited:
Jeg ville gitt 500 mg i ditt tilfelle. Lykke til og god bedring.

Ville også gitt 500 mg

Ville kjøpt Paracet mikstur og dosert den ;) Da kan man jo få mer nøyaktig dosering per kg kroppsvekt!

Jeg fikk et ufrivillig døgn på sykehuset med sønnen for noen år siden på grunn av problem knyttet til vekt og dosering.

Han lå akkurat i grenseland og jeg gav for lite, slik at den lille kroppen ikke fikk den hjelpen den trengte.
Han hadde dobbeltsidig lungebetennelse og var dehydrert og med CRP på 200 (barn skal legges inn ved 160 fikk jeg vite)

Uansett: sykepleier sa til meg at om doseringen ikke virket skulle jeg ringe legevakt for en mer tilpasset doseringsplan. vil anbefale deg å gjøre det samme.

Paracet går fort ut av kroppen uansett dosering, den virker bare 3-4 timer. Så 250mg hver 4.time høres ikke unormalt ut.

Dersom feberen imidlertid ikke går ned på 250mg da må man øke dosen til 500mg.

Ville nok gitt 250 litt oftere. Når eldste her var baby og hadde høy feber så sa legevakta at jeg heller kunne gi mindre dose og oftere slik at han fikk en jevn effekt. Så om den lavere dosen fungerer, så ville jeg gitt den:)
Han her brukte 0-4mnd lenge, fordi den fungerte og jeg kunne gi oftere.

Max 3 ganger i døgnet! Og 250 mg..
Står ganske klart i pakningvedl. Kan være uheldig for kroppen å overdosere! God bedring :)

Paracet 250 mg x 3 pr døgn. Skal ikke overskrides, men i samråd med lege kan det gies inntil 4 ganger i døgnet.
Skal gå minst 6 timer mellom hver dose.

Max 3 ganger i døgnet! Og 250 mg..
Står ganske klart i pakningvedl. Kan være uheldig for kroppen å overdosere! God bedring :)

Ja, det står 25 kilo (7-12 år)500 mg og opptil 25 kilo 250mg barnet ligger da i grenseland og jeg får ikke feberen ordentlig ned med 250 mg. Barnet er 8 år så ligger over der også.
Ble 500 mg i natt og var feberfri til morgen i dag :) Så den varte i langtid :D

Jeg fikk et ufrivillig døgn på sykehuset med sønnen for noen år siden på grunn av problem knyttet til vekt og dosering.

Han lå akkurat i grenseland og jeg gav for lite, slik at den lille kroppen ikke fikk den hjelpen den trengte.
Han hadde dobbeltsidig lungebetennelse og var dehydrert og med CRP på 200 (barn skal legges inn ved 160 fikk jeg vite)

Uansett: sykepleier sa til meg at om doseringen ikke virket skulle jeg ringe legevakt for en mer tilpasset doseringsplan. vil anbefale deg å gjøre det samme.

Får ikke hjelp av legevakten her så de ringer jeg ikke. Føler ikke at det er legevakt ting med feber i 40 heller, må litt mer til :)
Her er det nok bare ett virus :)

Back
Topp