Hvilken dato bruker du for å beregne termin?

• Første dag i siste menstruasjon

Votes: 40 71,4%
  • Dato for eggløsning med eggløsningstest

Votes: 6 10,7%
  • Dagen etter eggløsning med test

Votes: 5 8,9%
  • Dagen for eggløsning uten test

Votes: 4 7,1%
  • Samleie?

Votes: 1 1,8%

• Antall som har svart
    56

Junibaby1687

Betatt av forumet
Gresskarfrøene2023
Er det med eggløsningstester å eggløsning, eller uten tester å beregnet eggløsning, eller første dag i siste mens evt. dato for samleie?

Her er ELtestene. Hvilken CD ville dere tenkt at unnfangelse var? CD 15 var negativ.

Vedlegg

• 20230117_085518.jpg
    20230117_085518.jpg
    630,5 KB · Visninger: 32
Velger menstermin, fordi det er den di offentlige følger den første tiden. Hadde EL vært mange dager i forskjell, så hadde jeg nok fulgt EL testene og sagt dagen etter positiv test

Jeg sliter litt med å være nøyaktig, i og med at jeg ble gravid rett etter SA. Men jeg har tatt utgangspunkt i at aborten var som mensen den måneden, og jeg vet når jeg hadde El-slim, så jeg skal vel være et sted mellom 4 uker og 4+2 :)

Jeg har stabil 28 dagers syklus, så både mens og eggløsning er samme termin for meg

Dette har jeg også lurt på! Hadde positiv eggløsningstest 16 dager etter første mensdag, pleier som regel å være 14 dager, og er da lettere å regne mtp termin. Hvis jeg regner ut i fra sist mens er jeg 5+2 i dag, regner jeg fra positiv eggløsningstest 5+0, og dagen etter (tidspunkt for befruktning?) er jeg bare 4+6, så er jo litt forskjell!

Regner jeg fra antatt befruktningsdato med Eltestene er jeg 5+2. Regner jeg fra menstermin fant jeg ut av graviditeten 6 dager etter befruktning. Og det er litt rart.

Jeg føler det har vært "sikrere" på en måte å gå ut i fra positiv eggløsningstest da testene var litt trege i starten med å få skikkelig farge på seg og trengte litt selvtrøst Har TUL 7+6 så blir jo interessant å høre hva slags tidsomfang de konkluderer med ‍

Gleder meg også til TUL. Jeg lurer på om å si til legen at siste mens første dag var 3 jan og ikke 6. Som den egentlig var siden jeg vet når jeg ble gravid. Litt tidlig å få så klar positiv test 5DPO. Jeg er sikker på at jeg var 8 DPO når testen ble pos.

Ja, det høres jo litt tidlig ut. Jeg ville også på bakgrunn av det gått ut ifra befruktningsdato, 5 dpo er jo i overkant tidlig å få positivt på!
Gruer meg, mer enn jeg gleder meg til TUL! Har hatt så mange kjemiske og sa nå, og ingen barn fra før, så det ville vært nesten litt for godt for å være sant hvis TUL går fint!

Ja, det høres jo litt tidlig ut. Jeg ville også på bakgrunn av det gått ut ifra befruktningsdato, 5 dpo er jo i overkant tidlig å få positivt på!
Gruer meg, mer enn jeg gleder meg til TUL! Har hatt så mange kjemiske og sa nå, og ingen barn fra før, så det ville vært nesten litt for godt for å være sant hvis TUL går fint!
Denne spiren skal sitte den :Heartpink

Regner jeg fra antatt befruktningsdato med Eltestene er jeg 5+2. Regner jeg fra menstermin fant jeg ut av graviditeten 6 dager etter befruktning. Og det er litt rart.
Sånn er det her å, jeg hadde min peak på eggløsningstest natt til dag 11 etter første dag med blødning den syklusen. Så hvis jeg skal regne menstermin som sier eggløsning dag 14, så vil det jo si at jeg fant ut om graviditeten 5-6 dager etter eggløsning. Og da er jeg og en del kortere på vei nå. Synes det skulle være veldig vanskelig å forholde meg til..

Her er ELtestene. Hvilken CD ville dere tenkt at unnfangelse var? CD 15 var negativ.

Sniker; men eggløsning skal regnes som dagen etter positiv test. Eggløsningstester er ikke veldig nøyaktige, de er en indikasjon.. man kan ha EL samme dag, eller opp til to døgn etter. Og egget kan befruktes i 1-2 døgn etter eggløsning..

Så med mindre eggløsning avviker veldig fra ordinær menstermin, så er det like greit å gå etter den. Par-tre dagers avvik er ikke så ille.. og jordmor/lege spør alltid etter dato for siste mens, frem til UL termin fremligger..

Personlig har nr3&4 vært ivf, så mine datoer er nøyaktig fastsatt mtp alderen på egget. Med nr2, så var eggløsning ca en uke etter "normalen", så da nektet jeg oppgi mensdato :p jeg sa "eggløsning var xxx, så da blir *beregnet* mensdato yyy (to uker før). Da ble det ganske nøyaktig.
Jeg tempet forøvrig i tillegg til testing, så visste når eggløsningen var. Og, jeg ble fremskyndet 1 dag på oul, bare. :P

Vi satt Ovitrelle, så regnet etter dette for å være mer sikker :) Men det ble helt feil uansett for det egget som ble befruktet, slapp sent viste det seg:laughing002

Vel, vi hadde sex bare én gang i januar… så tror jeg er ganske sikker på når unnfangelse fant sted :hilarious: Men går ut fra første dag i siste menstruasjon.

Litt usikker faktisk. Hadde fryseforsøk nå og ved blodprøvetaking igår sa klinikken jeg var 4+2 hvis det ble positivt svar. Bruker jeg siste mens skulle jeg vært 4+6.

Ved ferskforsøk fikk jeg beskjed om å bruke første dag i siste menstruasjon.

På appene mine går jeg ut i fra mensdato, men når vi prøvde å bli gravide brukte vi ClearBlue fertilitetsmonitor og den slo ut på max 4 dager etter at «kalenderen» sier jeg hadde eggløsning, så jeg regner med jeg ligger litt etter menstermin.

Back
Topp