Hvilken bleiepakke kjøper dere inn

Shanii

Blir kjent med forumet
Hei. Venter mitt første barn om noen uker, tenkte meg ut å handle bleier til den lille. Men hva anbefaler dere, er det en spesifikk merke eller type som er bedre en andre.
det samme kanskje med stelle produkter som, salve, sjampo, olje osv
 
Trenger ikke mye stelleprodukter. Anbefales å bruke vann stort sett.
Disse nyfødte har så delikat hud og trenger ikke påvirkning fra alskens remedier.
personlig har det stort sett vært inotyol for såre stumper og enten apotekets badeolje eller kokoso til bading vi har hatt i hus. Og Paracet stikkpiller.


Bleier varierer hvilken type man liker og som passer barnets hud og fasong og det kan fort endre seg underveis.
Har som regel foretrukket libero newborn i starten, men er forskjellig hva som passer.
Pleier være litt ulike prøver i disse gratispakkene så da kan man prøve seg litt frem
 
Pleier å bruke libero newborn helt i starten, men har siden gått over til Rema sine bleier fra str 2/3 og oppover, billige og bra bleier som vi har gode erfaringer med fra de to eldste.

Vi sverger også til inotyol som bleiekrem ved sår stump, men syns den er så klissete at vi også bruker sebamed sin bleiekrem innimellom når bleieområdet ikke er sårt. Har ellers babyolje og tørre engangskluter i huset, syns det er greit å ha litt olje i badevannet når de blir litt større (i starten bader vi babyen kun i rent vann) og bruker også olje på klut helt i starten til å få bort bæsjen (spesielt meconium kan sitte veldig godt mener jeg å huske fra de forrige gangene). Har også bomullspinner og pyrisept i huset ved behov for stell av navlen (pleier heldigvis ikke å trenge å gjøre stort med den, bare la den være i fred, så leger navlestumpen seg av seg selv). Bruker ellers bare vann og rene, myke kluter.

Til meg selv har jeg brulidine sårsalve i tilfelle sår på brystvortene (kan brukes inntil tre ganger per dag så lenge man er nøye med å vaske det bort før amming) og Medela brystvortekrem. Ellers er ammeinnlegg i ull essensielt for å forebygge brystbetennelse for min del! Bruker ammeinnlegg av papir innerst og ull utenpå.
 
Last edited:
Ikke kjøp store mengder før ungen kommer (på min største startet vi rett på str 2 ved fødsel)
Her har det gått i bepathen til rumpe og purelan til puppene.
Paracet er greit å ha i hus
 
Dobbel
 
Vi har som regel alltid begynt med libero newborn 1 og Newborn 2. Kjøper du hos kiwi så er hver 4. Pakke gratis. Bleiene har våt indikatorer så man ser om babyen har tisset, så man slipper å bytte en tørr bleie. Ellers har vi gått over på billig merker etterhvert som babyen vokser
 
Enig med andre her, libero newborn er kjekke i starten.
Q-tips er fine til navelstell.

Jeg sverger til tørrservietter hjemme (fukter med lunkent vann før rumpevask.
Små frottekluter er gode eller til kroppen, kan kokvaskes.

Potetmel er gull til pudding av valker og hudfolder (lår, hals, armhuler) hvor baby fort kan bli sår. Har fylt opp en gammel karribøsse til det her for å kunne strø det på, men funker også å ha det i en liten boks og bare gni det på med fingrene.

Til de sjeldne gangene man trenger såpe i starten syns jeg det går helt fint med rema1000 sin skum såpe. Får den i gratispakken deres.

Purelan og multimam kompresser + natusan sine ammeinnlegg om du vil amme.
 
Last edited:
Til første kjøpte vi Libero str 1, men viste seg at Pampers passer bedre til han. Til andre brukte vi Libero Touch 1 rett og slett fordi jeg likte de best da de er så myke, og at han har eksem så ville tilrettelegge mest mulig for at han skal ha det behagelig.
 
Hente man ut gratispakken fra kiwi, rema og apotek 1, så har man 4 forskjellige typer bleier å prøve seg frem med:)

ellers er det vel greit å unngå å bruke unødvendig med stelleprodukter pga babyens sarte hud.. jeg har handlet inn bepanthen salve, babyolje, sinksalve og pudder (alt er parfymefritt, litt dyrere, men sponser heller apoteket med de kronene kontra produkter fra dagligvare).
 
Vi har vært mest fornøyde med Libero til storesøster. Brukte libero touch og libero newborn den første tiden og deretter libero comfort og up&go. Rema1000 sine synes vi også er helt greie. Pampers har vi dårlig erfaring med, fikk masse bleieutslett. :)
I forhold til stelleprodukter ville jeg ikke brukt mer enn man trenger. Greit med en god babyolje uten parfyme og en salve for sår rumpe. Vi har brukt inotyol. :)
 
Libero newborn var vi fornøyde med i starten. Så brukt lillego og tøybleier.

Vil bare nevne at noen reagerer veldig på forskjellige merker så lurt å ikke hamstre før man har fått prøvd ihvertfall ❤️ Vi fikk en haug med pampers bleier fra en bleiekake, og de måtte jeg bare gi videre da lille fikk store åpne sår etter kun 1/2timers bruk. Prøvde flere ganger over de første ukene og hver gang det var pampers så fikk hun en reaksjon.
 
Kommer til å bruke libero touch i starten, de er utrolig myke og gode, og storesøster med eksemhud bruker fortsatt kun libero touch om natten når bleiene er på lenge. På dagtid bruker vi lillego eller rema 1000 til henne, og har gjort fra ca 4 mnd alder. Ang stelleprodukter bruker vi lite siden hun har eksem. Bruker kun tørre stellekluter med rent vann til bleieskift. Lager egne "våtservietter" av disse ved å legge kluter i en pose med litt vann om vi skal noe sted. Tror vi har prøvd det som finnes av vanlige våtservietter i butikk og apotek, og hun blir forferdelig sår etter kun én gangs bruk. og Tåler ikke såpe el parfyme, så vi bruker NAF sin badeolje (apotek), inotyol på sår stump, og coop änglamark sin parfymefrie babyshampo.
 
Vi har brukt Libero touch, og tørrkluter med vann på de andre. Og kommer til å gjøre dette med denne også :happy:
 
Libero newborn var vi fornøyde med i starten. Så brukt lillego og tøybleier.

Vil bare nevne at noen reagerer veldig på forskjellige merker så lurt å ikke hamstre før man har fått prøvd ihvertfall ❤️ Vi fikk en haug med pampers bleier fra en bleiekake, og de måtte jeg bare gi videre da lille fikk store åpne sår etter kun 1/2timers bruk. Prøvde flere ganger over de første ukene og hver gang det var pampers så fikk hun en reaksjon.
Enig i den, vet tantebarnet mitt reagerte på samme måte på pampers, mens gutten min fikk mye mindre rødhet av samme bleie.
Lurt å teste litt forskjellig.
 
Libero newborn var vi fornøyde med i starten. Så brukt lillego og tøybleier.

Vil bare nevne at noen reagerer veldig på forskjellige merker så lurt å ikke hamstre før man har fått prøvd ihvertfall ❤️ Vi fikk en haug med pampers bleier fra en bleiekake, og de måtte jeg bare gi videre da lille fikk store åpne sår etter kun 1/2timers bruk. Prøvde flere ganger over de første ukene og hver gang det var pampers så fikk hun en reaksjon.
Helt enig i det med reaksjoner! Her kunne jentungen kun bruke Libero touch og det var leeeeng, hun reagerte på alle andre merker, prøvde flere ganger over lengre perioder, men det gikk bare ikke..
 
Har kjøpt Libero touch. Brukte samme på førstemann. En del dyrere, men de er så små når de kommer og har aldri brukt bleie før, så føler touch er mykest. Anbefaler multi-mam for såre bryst. Inotyol for sår babyrumpe. Ellers tørre kluter som kun fuktes med vann.
 
Back
Topp