Hvilken bilstol er best?

MSR

Flørter med forumet
Jeg er førstegangs og har null peiling på bilstoler :p Har sett på mange forskjellige besafe stoler, og litt på maxi cosi.

Hva anbefaler du?

Ser også at mange skriver om at bilen må ha isofix for å ha isofix sete ellernoe. Hva betyr det?

Last edited:
Isofix er en måte å feste stolen i bilen på. Man fester stolen til bilen med enten isofix eller med bilens vanlige seter. De aller fleste biler av noenlunde nyere dato har isofix - til og med min over 10 år gamle Toyota Yaris har isofix. Se bilder av det her: https://www.google.no/?client=firefox-b#q=isofix&gfe_rd=cr.

Er du usikker på om din bil har det, søk opp bilmodell på nett - eller kjør innom en forhandler og spør.

En av de store fordelene med isofix er at det er nærmest helt umulig å montere feil. Det er større muligheter for å gjøre feil når stolene festes med bilens belter (og feil montering kan være ekstremt farlig hvis man er i en kollisjon)

Hvilke som er best er jo litt vanskelig å si, utover å henvise til forskjellige tester på nett. Du finner masse informasjon og henvisning til ulike tester på forbrukerrådets sider: http://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-barneseteguiden/.

Ellers skal jo stolen passe inn i bilen du har også, både biler og stoler har forskjellig størrelse. Så med mindre du VET at du har en romslig bil er det lurt å prøve stolen i bilen før du kjøper.

• Liker
Reactions: MSR
Jeg har hørt fra flere at Maxi-Cosi er veldig bra i alle fall :) Er liksom det alle jeg kjenner har for tiden også!

Jeg var veldig fornøyd med Besafe, og likte det bedre enn maxi cosi som vi lånte av ei venninne i noen dager.
Som bilsete to har vi Cybex Sirona, og nå har vi kjøpt et Max way da jenta vår er lang og det skal stå i bil nr2. Vi må nok kjøpe et til neste år for da er hun for lang for Sirona :)
Anbefaler å ha et 0-9 kilo, et som går opp til 18 som sete nr2 og så et som går til 25 etter det. Det er for at de skal sitte best mulig rundt kroppen til et barn dersom det skulle være en sidekollisjon.

• Liker
Reactions: MSR
Det er 3 merker som er "store og trygge"

Maxi-cosi, besafe, og cybex.

Sikkerhet, best i test, komfort, vekt og funksjoner er noe av det jeg har vektlagt.

1 sete: Babysete: vi har maxi cosi carbriofix- med isofix base.
Best i test, veldig lett (du kommer til å bære på baby + sete, tenk på totalvekt), smarte funksjoner, fint, komfort ++

2 sete 0-18 kg- BAKOVERVENDT: Jeg har besafe izi combi x4. Igjen best i test, godt solid sete.

Mannen hadde Cybex sirona, han måtte bytte lenge før meg pga dette sete er mye mindre enn besafe sete. (rygg lengde, barnets høyde) vekt er samme 0-18 kg. beltene passet ikke, og derfor ble ikke sikkerheten bra og vi måtte bytte.
Dette sete er også best i test.

3 sete: Pga liten vekt kunne vi ikke velge ett 15+ kg sete, og endte på cybex pallas m fix, som går fra 9 kg til 11 år.
Dette sete har ekstra base og pute forand frem til barnet er stort nok (+15kg)

Alle setene er jeg fornøyd med, ale best i test.

Når du leser testene, ikke fokuser på komfort og montering. Montering leser du deg opp på og får hjelp til i butikk, slik at det ikke blei feil.
Det viktigste er hvordan det er i kollisjoner. Og husk at mange land sitter barna forovervent i disse testene, les resultatene på bakover, da det er normalt å sitte iallfall 4 år bakover i Norge.

Det er 3 merker som er "store og trygge"

Maxi-cosi, besafe, og cybex.

Sikkerhet, best i test, komfort, vekt og funksjoner er noe av det jeg har vektlagt.

1 sete: Babysete: vi har maxi cosi carbriofix- med isofix base.
Best i test, veldig lett (du kommer til å bære på baby + sete, tenk på totalvekt), smarte funksjoner, fint, komfort ++

2 sete 0-18 kg- BAKOVERVENDT: Jeg har besafe izi combi x4. Igjen best i test, godt solid sete.

Mannen hadde Cybex sirona, han måtte bytte lenge før meg pga dette sete er mye mindre enn besafe sete. (rygg lengde, barnets høyde) vekt er samme 0-18 kg. beltene passet ikke, og derfor ble ikke sikkerheten bra og vi måtte bytte.
Dette sete er også best i test.

3 sete: Pga liten vekt kunne vi ikke velge ett 15+ kg sete, og endte på cybex pallas m fix, som går fra 9 kg til 11 år.
Dette sete har ekstra base og pute forand frem til barnet er stort nok (+15kg)

Alle setene er jeg fornøyd med, ale best i test.

Når du leser testene, ikke fokuser på komfort og montering. Montering leser du deg opp på og får hjelp til i butikk, slik at det ikke blei feil.
Det viktigste er hvordan det er i kollisjoner. Og husk at mange land sitter barna forovervent i disse testene, les resultatene på bakover, da det er normalt å sitte iallfall 4 år bakover i Norge.
Vi har ei på 2 år og 13,5 kg nå. Lang frøken med nesten 90 cm.. vi må ha nytt sete og fikk anbefalt Cybex Pallas M-fix til henne fordi at hu er både lang og med litt tyngde.. som hu sa så brukte de puten foran til 18 kg+.. hvor gammel er ditt barn? lengde og vekt? hvordan syntes du setet fungerer?? Anbefaler du det? Jeg er så utrolif usikker da jeg helst vil ha henne bakovervendt, men samtidig blir det så trange bein for henne.. redd vi MÅ bytte igjen kjapt isåfall..

Last edited:
Vi har hatt Besafe og Maxi-Cosi. Jeg syns Besafe sin ble fort ganske trang, så vi solgte den ganske fort. Vi har brukt Maxi-Cosi til begge våre, og har vært veldig fornøyd.

Dennge gangen står det mellom Maxi-Cosi eller Cybex. Men vi har et annet kriterie og, og det er at det skal ta litt liten plass.

Vi har ei på 2 år og 13,5 kg nå. Lang frøken med nesten 90 cm.. vi må ha nytt sete og fikk anbefalt Cybex Pallas M-fix til henne fordi at hu er både lang og med litt tyngde.. som hu sa så brukte de puten foran til 18 kg+.. hvor gammel er ditt barn? lengde og vekt? hvordan syntes du setet fungerer?? Anbefaler du det? Jeg er så utrolif usikker da jeg helst vil ha henne bakovervendt, men samtidig blir det så trange bein for henne.. redd vi MÅ bytte igjen kjapt isåfall..

Mini er nesten 4,5 år, rundt 100 cm og ca 14 kg.
Sitter veldig bra i pallas, men jeg ville nok ikke følt meg så trygg som det jeg er nå pga puta.

Hadde det ikke vært for at faren måtte byte sete (sirona pga lengde) og han kjøpte dette forover, så hadde jeg ikke snudd henne. da hadde jeg hatt henne i besafet mye lengere. Men i og med neste man kommer om ca 6 uker så ville det ikke blitt plass i hans bil med 2 bakovervend, og iogmed hun er over 4 år valgte vi derfor beltestol.

Du har jo besafe izi pluss som er bakovervendt til 25 kg, det er pluss sete og skal holde ganske lenge. Jeg ville nok sjekket det ut iallfall siden hun er så liten :)

http://www.besafe.no/product-no/izi-plus/

Mini er nesten 4,5 år, rundt 100 cm og ca 14 kg.
Sitter veldig bra i pallas, men jeg ville nok ikke følt meg så trygg som det jeg er nå pga puta.

Hadde det ikke vært for at faren måtte byte sete (sirona pga lengde) og han kjøpte dette forover, så hadde jeg ikke snudd henne. da hadde jeg hatt henne i besafet mye lengere. Men i og med neste man kommer om ca 6 uker så ville det ikke blitt plass i hans bil med 2 bakovervend, og iogmed hun er over 4 år valgte vi derfor beltestol.

Du har jo besafe izi pluss som er bakovervendt til 25 kg, det er pluss sete og skal holde ganske lenge. Jeg ville nok sjekket det ut iallfall siden hun er så liten :)

http://www.besafe.no/product-no/izi-plus/
Ja skal sjekke ut! Vil helst IKKE snu henne enda da jeg syntes hu er for lita til det.. takk for tips:)

Det finnes andre seter som går bakover selv om barna er lange. Min eldste satt bakover til han var 4 år han, og godt over meteren lang. Han har alltid vært over gjennomsnittet på lengde.
Britax feks har seter som gir benplass.
Hvilken bil har dere?

Jeg ville ikke gått for fremovervendt og disse setene med puter fordi i noen tester som er vist (jeg klarer ikke finne igjen videoen) slenges barnet ut av setet i en velt. Når bilen lander på taket altså.
Prøv heller forskjellige seter i bilen.

Og bøyde ben er ikke farlig ;-)
Sitter barn noen gang med bena rett? ;-)

Back
Topp