Hvilken bilstol?? (3 år...)

sillevilla

Elsker forumet
♡ Maibarna ♡
Etter mye krangling med mannen som i to år har kjørt bil med haka i knærne, har jeg nå gått med på å bytte ut cybex sirona bilstolen med en som tar mindre plass. (Ja, vi vet at det går an å snu den framovervendt, men vi er ikke så veldig fan av den store puta som skal brukes da....)
Så derfor lurer jeg på, hvis dere skulle valgt en framovervendt bilstol til ei på 2 år og 11 mnd, 13,5 kg og 98cm høy, hva ville dere valgt, og hvorfor?? (Vi har biler med isofix)

Hun er for liten til å sitte i beltestol, og da er det jo ikke mange mulighetene igjen.

Finnes vel andre bakovervendte som ikke tar så stor plass?
Og hvorfor må hun sitte bak fører? Kan hun ikke sitte bak deg?

Hadde ikke snudd bare pga ukomfort, sikkerheten kommer først.
Må stolen være plassert ham da?

Så lenge barnet er under fire år og 15 kilo hadde jeg aldri snudd barnet!
Men kjøpt ett bakovervendt sete som tar mindre plass, som britax maxway f.eks.
Siden barnet ditt er kun 13,5 kilo så må du bruke fempunkt og det er livsfarlig for små barn!

Ville tatt en prat med mannen slik at han hadde innsett hva hans ønsker kan bety for ungen deres. Kanskje han endrer mening?

Hun er for liten til å sitte i beltestol, og da er det jo ikke mange mulighetene igjen.

Finnes vel andre bakovervendte som ikke tar så stor plass?
Og hvorfor må hun sitte bak fører? Kan hun ikke sitte bak deg?
Maxi cosi på base (lillesøster) tar jo like stor plass... :(
Hvilke bakovervendte stoler kan fortsatt brukes en stund til da, OG tar mindre plass enn sirona? (Selv om mannen synes hun skal få sitte framovervendt som "normale" barn :p)

Hadde ikke snudd bare pga ukomfort, sikkerheten kommer først.
Må stolen være plassert ham da?
Så lenge barnet er under fire år og 15 kilo hadde jeg aldri snudd barnet!
Men kjøpt ett bakovervendt sete som tar mindre plass, som britax maxway f.eks.
Siden barnet ditt er kun 13,5 kilo så må du bruke fempunkt og det er livsfarlig for små barn!
Ville tatt en prat med mannen slik at han hadde innsett hva hans ønsker kan bety for ungen deres. Kanskje han endrer mening?
Han mener det er større risiko for å krasje hvis han ikke sitter bra i førersetet. (Høres teit ut, men det er faktisk snakk om nesten 20 cm for trang plass). Dessuten tar jo Maco cosi på base like stor plass, så høyre eller venstre side av bilen har ikke så mye å si...
Dere synes sikkert han er egoistisk, og ja, jeg har kranglet med han lenge om det. Greia er at vi bor ikke i Skandinavia, og dermed er ikke denne tanken om bakovervendte stoler helt inngrodd enda. :(
Mulig jeg får overtalt han til et annet bakovervendte sete, men hvor lenge kan hun bruke det da i så fall?

Maxi cosi på base (lillesøster) tar jo like stor plass... :(
Hvilke bakovervendte stoler kan fortsatt brukes en stund til da, OG tar mindre plass enn sirona? (Selv om mannen synes hun skal få sitte framovervendt som "normale" barn :p)

Jeg kjøpte britax maxway til toåringen her i hus. Den er enkel å montere, god og sitte i, og tar ikke så mye plass. Vi hadde besafe izi, men måtte bytte ut pga alder og en del som ble ødelagt.. Men det koster jo penger da, og dere må vel gjerne bytte igjen når hun er fire og skal snus? Jeg kjøpte min på tilbud, og satser på at han får brukt det i 2 år.

Han mener det er større risiko for å krasje hvis han ikke sitter bra i førersetet. (Høres teit ut, men det er faktisk snakk om nesten 20 cm for trang plass). Dessuten tar jo Maco cosi på base like stor plass, så høyre eller venstre side av bilen har ikke så mye å si...
Dere synes sikkert han er egoistisk, og ja, jeg har kranglet med han lenge om det. Greia er at vi bor ikke i Skandinavia, og dermed er ikke denne tanken om bakovervendte stoler helt inngrodd enda. :(
Mulig jeg får overtalt han til et annet bakovervendte sete, men hvor lenge kan hun bruke det da i så fall?
Jeg skjønner det, men det er faktisk ikke bare han som kjører. Man passerer tusenvis av idioter som er beruset, røyker, taster på mobilen og andre idiotiske ting som gjør at de kan kjøre i dere. Be ham tenke på den lille, skjøre kroppen med det digre hodet, hva som skjer med det hvis det kastes framover i en kollisjon.
I Norge er det anbefalt å sitte bakovervent til de er 4 år, jeg forholder meg til det. Sikkerheten over alt, når det gjelder det mest verdifulle vi har.

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/

Jeg skjønner det, men det er faktisk ikke bare han som kjører. Man passerer tusenvis av idioter som er beruset, røyker, taster på mobilen og andre idiotiske ting som gjør at de kan kjøre i dere. Be ham tenke på den lille, skjøre kroppen med det digre hodet, hva som skjer med det hvis det kastes framover i en kollisjon.
I Norge er det anbefalt å sitte bakovervent til de er 4 år, jeg forholder meg til det. Sikkerheten over alt, når det gjelder det mest verdifulle vi har.

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/
Jeg er så enig med deg....

Har selv sirona og det tar jo kjempeliten plass. Står helt inntil seteryggen i baksetet. Har v50 som er liten inni.

Jeg blir stadig forbløffet over at så mange kjøper så trange biler at de ikke klarer å sikre barna sine rett...
Britax maxway og axkid minikid tar ganske liten plass i bilen. Om de tar mindre plass enn sirona vet jeg ikke, men du kan i alle fall prøve.

Jeg blir stadig forbløffet over at så mange kjøper så trange biler at de ikke klarer å sikre barna sine rett...
Britax maxway og axkid minikid tar ganske liten plass i bilen. Om de tar mindre plass enn sirona vet jeg ikke, men du kan i alle fall prøve.
Synes ikke at den nye mercedes V er så liten akkurat.....

Signerer denne. Dette er viktig.

Jeg har ikke fått med meg helt hvorfor ikke barnestolen kan stå bak passasjersetet? Da vil d ikke påvirke kjøringen hans?

Jeg satt 4 år med dårlig benplass, hatt to år med god benplass og nå er d påån igjen.

Uansett om du bor i Norge eller ikke, dersom du snur ungen og d skjer noe, så kommer du til å slite med samvittigheten fremover.

Etter mye krangling med mannen som i to år har kjørt bil med haka i knærne, har jeg nå gått med på å bytte ut cybex sirona bilstolen med en som tar mindre plass. (Ja, vi vet at det går an å snu den framovervendt, men vi er ikke så veldig fan av den store puta som skal brukes da....)
Så derfor lurer jeg på, hvis dere skulle valgt en framovervendt bilstol til ei på 2 år og 11 mnd, 13,5 kg og 98cm høy, hva ville dere valgt, og hvorfor?? (Vi har biler med isofix)

Av fremover vendte stoler ville jeg ha valgt britax trifix. Scorer høyt i europeiske sikkerhets tester.

Det finnes vel flere bakovervendte som du kan fest med belte som er opp til 25 kilo ( uten isofix). Noen må vel være mindre:P

Back
Topp