Hvilken barnevogn skal man velge?

Lutta

Andre møte med forumet
Hei!

Det er tidlig å begynne og snakke om barnevogn før man er blitt gravid, men jeg er overrasket over utvalget! Da jeg fikk minsten var det stort sett Brio, Emmaljunga eller Simo vi kunne velge mellom. I dag finnes det en hel haug av merker. Og prisene: Fra litt over 2000 til over 8000! Hva velger dere, og hvorfor?
 
Vi skal ha i oktober, og har funnet ut at en kan aldri begynne å tenke tidlig nok, tiden går fort, og det er masse som skal kjøpes. Vi har valgt oss ut en Simo kombivogn rett å slett fordi jeg syntes den var utrolig fin i tillegg til at mange av dagens vogner ser veldig fancy ut,men virker veldig upraktiske. I vognen vi har valgt er det god plass og fin og ha til det bruket vi trenger den til.
 
Jeg er gravid i sjuende mnd og valg av vogn var veldig viktig for meg. Siden jeg føder på sommeren, fant jeg ut at det var best med en duo-vogn, da disse har større bag enn kombivognene. Syns at babyen er for liten til å skifte til sportsvogn når vintersesongen setter inn (tenker på at det skal være plass til pose, en voksende unge med mye klær osv), så derfor var det viktig for meg å ha en vogn hvor hun kunne ligge i bagen til vinteren var over.
Jeg var i alle byens butikker hvor de solgte vogner. Fikk høre at Basson sine vogner var ganske rimelige, men hvis det skulle skje noe med vognen, så var det ikke sikkert at de hadde inn reservedeler. Dette på grunn av at vogna er produsert i østen, og det kom en kontainer to til tre ganger i året med vogner og utstyr (nå vet ikke jeg hvordan det er andre plasser i Norge, men det var dette svaret jeg fikk av fagfolk i Trondheim).
Tautonia sin vogn syns jeg rett og slett ikke var noe spesielt fin...
Simo sine vogner var egentlig helt greie, men syns det manglet en del finesser på de.
Brio sine kombivogner likte jeg heller ikke... men jeg regner med at smaken er som baken; delt i to! [;)]
Men Emmaljunga sine vogner likte jeg kjempegodt! Syns de hadde en del gode finesser som jeg tror jeg kommer til å få god bruk for; Støtte i ryggen i bagen, slik at når babyen begynner å bli interessert i omgivelsene og liker å se seg rundt kan man sette opp ryggen uten å måtte skifte til sportsvogn. Det er myggnetting sydd fast i kallersjen (?), jeg er da ganske distre av meg, og har en tendens til å rote bort løse ting.... Det er luftesystem i bunnen på bagvognen, slik at om sommeren slipper det å bli så tett nede i vognen. Dessuten består bunnen av isopor (det er mer enn bare isopor i bunnen altså. Vanskelig å forklare hvordan det ser ut [:)] ) , som både isolerer og regulerer bunnen. Jeg kunne ha ramset opp en hel masse mer, men den største fordelen syns jeg er at vogna er produsert i Svergie, og de får varer derfra hver 14'ende dag. Dessuten hadde de inn reservedeler hele tiden.
Dette er en ganske dyr vogn, den kom seg på 7000kr, og da er det ikke inkludert stelleveske.

Lykke til i valget av vogn!

Klem fra JannickeHelen
 
Hei!
Jeg har også sett på Emmaljunga sin duovogn, heter visst Edge Duo Combi. Denne finnes i 18 farger, så fargevalget var helt topp. Jeg så denne vognen sammen med ei venninne som skal ha snart, og tenkte at denne må det kanskje bli for oss også... Men jeg er ikke gravid ennå, så det kan vente ei stund.

Nå har det seg slik at vi bor svært nært Sverige, og at nærmeste svenske forhandler kun er 10 mil unna. Dette gjør at jeg skal sjekke de svenske prisene. Det kan jo være at vi sparer noen hundre på det?
 
Jeg vet om noen som dro over til Svergie for å handle vogn, de sparte bortimot 2000kr!
Men har villet hørt etter om dere må betale toll på vogna.
Jeg har også den Edge Duo Combi. Fargen vi har valgt heter Platina. Det er en ganske nøytral farge, men vi ville ha det med tanke på hvis vi får en gutt en dag. [:)] Det er jo tross alt ei vogn til 7000kr, så det er ikke aktuelt å selge vogna etter nr 1 er ferdig med den. Vet om flere som har hatt den samme Emmaljungavogna til flere barn. Men da gjelder det vel sikkert å ta godt vare på den.
 
Hallo,

på dette området tror jeg det er litt smak og behag.

Vi valgte en simo kombivogn fordi vi har mulighet til å bruke den som sportsvogn senere dersom vi skulle ønske dette. Denne er veldig god å gynge med, i motsetning til emmaljunga (som er knallstiv!). Har ingen erfaring med brio. Så et tv-program om at duo-vogn(er) tidligere ikke hadde vært sikkerhetsmessig forsvarlige, så turde ikke vurdere disse engang. Men antageligvis er nok disse de aller tryggeste nå. Vanlig dypvogn har litt større bag enn kombivogn, men kan ikke gjøres om til sportsvogn.
Vår vogn er marinefarget, fikk råd av barnevognforretningen at marine og svarte vogner var lettest å selge igjen, om dette skulle ønskes.
Men noe som er veldig viktig å tenke på, er hvordan vognen passer inn i bilen (dersom dere ikke har stasjonsvogn). Om hjul må tas av, om det er plass til selve bagen i bagasjerommet eller om dere må ha den i baksetet (tenker da spesielt på om dere har flere barn i baksetet)...? Slike ting. Og om den er lettvind å putte inn og ut av bil når man kun er én person, som samtidig må ta seg av barnet.

Lykke til!

Hilsen fornøyd førstegangsmamma
 
Hei igjen.
Det med gynging har jeg ikke tenkt på...Jeg gynget mye med de tre første, og jeg har hatt Simo og Brio før. Hvis Emmaljunga ikke har gyng, så blir det uaktuelt... :-)
 
Hei.

Vi har kjøpt en Brio kombivogn, den er i nøytral farge: sort og lys grå. Vi har termin 3 mai, så vi har ikke fått brukt den enda, men vi er godt fornøyd så langt. Kjøpte den på Svinesund og sparte ca 2000 kr, dette inkluderer ekstrautsryr så må kjøpes utenom som feks insektsnett, regntrekk, stelleveske mm. Vi synes at denne vognen er stilig samtidig som den er veldig praktisk. Lykke til med vognkjøp!
 
En Emmaljunga vogna jeg har, den gynger den.
Måtte prøve siden jeg leste noen mente at den ikke gynget.
Min gynger no iallefall. *Puh*
 
Hei
For dem som tenker ¨på å bruke bagvogn vinteren over, er det smart å velge en ren bag/dypvogn, både duo og kombi vokses ut av veldig fort, jeg kjanner mange som har måttet bytte til sportsdelen når barnet er ca 3-4 mnd! VOksiposer og sånt tar mye plass, nemlig!

(jeg har brukt dypvogn på begge mine, og de vokser sannelgi fort noek ut av den også, hehe)

Eldste mi var født i oktober, og vi brukte dypvogna til henne fram til juni!
 
Vi kjøpte Emmaljunga Duo-Edge Sport kombivogn og det kunne ikke falt meg inn å kjøpe noe annet idag! Den er så praktisk, solid og lett å ha med å gjøre! Myggnett i kalesjen, teleskop-håndtak, stor bag! Jeg er så fornøyd! Anbefaler virkelig denne vogna!
 
Noen som vet hvor store bagger de forskjellige vognene har?

Venter andremann i august og må vel regne med å få plass til voksiposen oppi der når det blir kaldt i været. Har ikke lyst å la h*n ligge helt fastklemt nedi der i vinter og synes det er litt tidlig å bruke sportsvogn når h*n bare er noen måneder gammel. Vet jo ikke hvor stor ungen kommer til å bli, men storesøster var en ganske kraftig liten plugg [:D]
 
Vi kjøpte rett og slett en brukt Simo bagvogn, som vi brukte i 6 mnd (over vinteren). Så gikk vi over til sportsvogn, og valget falt på Teutonia Y2K (4 hjul, men de to fremste står tett sammen og ser ut som en trehjulsvogn). Jeg har vært veldig godt fornøyd med den, fantastisk god å trille både i terreng og på vei. Bagvognen er forsatt like fin, sportsvognen fra Teutonia likeså.

Grunnen til at vi valgte å kjøpe bagvogn og sportsvogn, var fordi vi brukte voksi-pose, og den tar veldig stor plass.

Utrolig morsom tid, forresten, å rusle rundt i utstyrs butikker og finne ut hva man trenger, når man trenger det og hvilken modell/farge som er finest! Med nr. 2 på vei, er det meste av utstyret på plass... Men noen nye babyklær blir det jo alltids kjøpt inn:-)

[:D]
 
hei!

jeg fikk en gutt i november 04, vi valgte en bassonbaby kombivogn.
den kostet 3990,- og er svart utenpå og hvit inni.
Vi er veldig fornøyd med denne vogna, den har brede hjul, noe som kom godt med da det var masse sne ute.
den er også kåret til "best i test" av tv2 hjelper deg.
Vognbagen er stor nok til pose, og en voksende baby.
Vi bruker ikke voksipose, men en saueskinnspose som er god og varm.
Vogna er lett å styre, slå sammen og montere, hjulene kan tas av, handtaket justeres etter høyde, og vognbagen "klikkes" forsvarlig i lås.
 
Da jeg ikke har trillet ute ennå, er jeg kanskje ikke den rette til å svare. Svarer likevel.
Nybyegynnere som vi er, søkte og lette vi oss frem på nettet valgte oss ut en vogn vi mente passet oss. Vi har ikke bil, barnet blir født i juni, er rundt 180 cm begge to (ungen lang også?), bor midt mellom atten bratte og lange bakker (vognen må være lett), bor i blokk etc. etc. Masse å tenke på. Da vi kom for å se på vogna på Barneverden i Oslo ble vi rådet av en hyggelig og flink selger å se på en vogn som var en del billigere enn den vi først hadde tenkt oss. Det ser jeg absolutt som et kvalitetsstempel både for selger, butikk og ikke minst vognen. Vi kjøpte denne litt billigere vogna - en Jane Slalom kombi - og tror absolutt vi er fornøyde.

Jungelen er stor, men man finner noe utfra behov. De er tross alt forskjellige. Så er du 180 cm og bor i blokk i bakker er Jane Slalom vognen.
 
har testa ut et par vogner..Kombi fungrer greit,men baggen blir fort liten!
Tenkte de ngangen her at vi skulle prøve oss på duo vogn,den er fin og romslig..
Kanskje den passer litt lenger i baby stadiet![;)]
 
Vi kjøpte Troll Duo vogn før snuppa ble født, og det var desidert det dårligste kjøpet vi har kjøpt. Vogna knirka noe ekstremt, og den rusta etter vi var på tur i regnet. Vi solgte den, og har nå Teutonia y2k system. Den er veldig bra. Lett og god å trille, tar liten plass i bilen og har stor liggelengde. Har aldri brukt softbag i den da, vi bruker kun sportsvogn nå, men har hørt fra andre at softbageb er veldig bra også.
Lykke til med vognkjøp [:)]
 
hei!
Vi kjøpte en Maksi Cosi til vår datter som ble født i januar. De kan du bruke opp til barnet ikke har behov for vogn lenger. Den er trefunksjonell, first så er det vanlig bag i han(kanskje ikke så stor som ellers men du kan nok bruke den til barnet er 6 måneder, ville jeg tro), for det andre så kan det gjøres om til sportsvogn når barnet kan sitte, og for det tredje så kan du plassere bilsetet på han når man, for eksempel, er på handletur og sånt. Han har tre hjul og forhjulen går 360 grader noe som gjør det veldig lett å svinge rundt(bra for ryggen:-). Fargen er svart og lyse grått(greit å bruke når nesteman kommer)

Vi bor i Belgia for tiden og det var her vi kjøpte han. De anbefalte det veldig her nede. Prisen for alt sammen gikk opp til rundt 5000-6000(jeg husker ikke helt:)
 
Back
Topp