Hvilken bæresjal/sele vil dere anbefale?

Ra2

Glad i forumet
Ønsker noe som kan brukes fra nyfødt. Har lest og sett en del på nettet, men er jo et hav å velge mellom. Blir egentlig mer usikker jo mer jeg leser .

Har ei venninne som skal selge sin Ergo baby carrier bæresele. Denne kan brukes fra 4 mnd. Noen som har erfaringer med den??

Jeg tenker altså et bæresjal + evt kjøpe denne ergo-en...

jeg vet ikke så mye om det. Jeg har Mei tai.. Den var ikke jenta glad i. En gang hun hadde bukse på seg, lå den i klem bak kneet. Da jeg tok henne opp var hun ild rød/rosa på foten. Stakkar, ikke rart hun ikke likte den..
Hvis du skal begynne å bruke den når barnet er over 4 mnd, så tenker jeg at kanskje babyen er litt tung da.. Du får kanskje ikke brukt den så lenge før det blir tungt for deg..?

den ergo baby  er visst en form for alternativ til bæremeis. Skal visst nok være bedre for baby/barn å sitte i + bedre for voksen å bære. Nå har vi bæremeis, så derfor vet jeg ikke om jeg gidder å kjøpe den.

Når det gjelder den første tida tenker jeg på en form for sjal....men HVILKET er det store spørsmålet ?? :))

sist lånte eg et elsatisk bæresjal "sleppy wrap" og en mai tai. eg brukte det sjalet masse i begynnelsen. når eg bare har lært seg kordan det skal festes er det veldig lettvindt og kan brukes fra fødsel av. såg at det var ei som hadde med seg et sont på barsel som ho bare gutten sin i. eg var kjempe fornøyd med det og brukte det masse.
vevde sjal er son som eg har forstått det for de litt meir viderkommende, da de er hakke emir vanskelige å knytte på..

bilde av det sjalet.

Mai Taien brukte eg når babyen var større.. rundt et halvt år..d a var eg veldig fornøyd med den.

har ikkjje hørt om den bæreselen du snakker om, men har hørt bare positivt om en bæresle som heiter Manduca. den er vist meir ergonomiske riktig både for mor og barn enn Baby bjørn og kan brukes på ryggen når babyen er for stor til magebæring.

eg har bestilt meg ei ringslyge denne gangen.. men har aldri prøvd det før så eg kan ikkje ambefale det.
eineste ulempen eg såg med både sjalet og maitaen er at det er langt (sjaler et 4-5 m) så når en skal ta det på seg ute på en parleringsplass eller på en kafe er det styrete. men til å ta på seg før en går heimefra eller bare gå med heime er det heilt supert!

Ergo er vel ganske lik manduca såvidt jeg husker? Den kan man jo bruke opp til 20 kilo, så den får du bruk for lenge :-) Vi har manduca og mei-tai som vi liker, og kommer nok til å bruke mobywrap elastisk sjal i begynnelsen.

Kan Manduca brukes fra fødsel?  Og Mobywrap elastisk sjal,  er det med knyting også? Vanskelig? Er en jungel av forskjellige bæresjal o.l jo. Blir gal jeg. Jeg har bestemt meg for at jeg skal ha noe fra begynnelsen av. Siden jeg blir alene med babyen pluss 2 barn til så er det greit å kunne ha armene frie ;) jeg hadde Babybjørn bæresæle til hun første, og jeg var IKKE fornøyd. Men de har vel blitt bedre de også ;)

Vi har mobywrap til den første tiden, det er helt supert å bære i. Har enda ikke sett en liten baby som ikke liker å være oppi der. Har også en manduca, som har vært i flittig bruk. Har båret den kommende storebroren i den på ryggen helt til. Nå i høst, da bekkenet mitt ikke tillot mer bæring av 18 kg gutt.. I begynnelsen hadde vi ham foran, og de sitter /hviler veldig godt oppi der...

Vi har MAM eco elastisk sjal (ganske likt mobywrap), og så har vi en ringslynge av et merke jeg ikke husker, og en lommeslynge (som vi egentlig aldri fikk til å funke), en meitai som vi tenker å begynne med sånn kanskje fra 4 mnd tid eller noe, og en Patapum (som jeg tror er litt som Manduca og Ergo) som vi kan bruke senere enn det igjen.

Jeg var skikkelig hekta på bæring, selv om det ble en del mindre av bæringen enn jeg hadde planlagt.

Takk for tips jenter!

Da TROR jeg at jeg har landet på:
Elastisk sjal. Tror det blir moby wrap (virker til å være et greit sjal for en grei penge....er ikke av de dyreste)
Ergo-en fra babyen er 4-6 mnd gammel, -alt etter hvor stor h*n blir.

Håper jeg blir fornøyd med det :))

Vi var fornøyde med Ergo sin bæresele. En kan kjøpe spedbarns innlegg separat ( den kostet ikke mye) selen kan da brukes fra nyfødt. Fra 3 måneder kan en bruke selen uten spedbarns innlegget. Babyen er da på magen, fra 5-6 måneder kan en ha babyen på ryggen, en kan fortsatt bære babyen på magen. Vi brukte ikke spedbarns innlegget mer en et par ganger, babyen var så rolig at han ble lite båret på. Ergo selen er enkel å ta på, passer for både mor og far. En kan kjøpe forlenger belte hvis der er stor forskjell i størrelsen på foreldrene. Både jeg og pappen var komfortable med å ha selen på. Selen er fin å ta med på reiser, tar liten plass. Er også bra når småen blir så stor at de begynner å gå. Er en på tur i marka kan en bare dra opp selen fra tursekken når barnet blir trøtt.

Back
Topp