Hvilken alder er det greit å få nettbrett?

Lykkeliten

Glad i forumet
Hei, våres eldste barn er skolebarn neste år, der har jo de innført nettbrett som undervisning å tatt bort alle bøker =((
Jeg har nevnt for far at kanskje vi skal kjøpe henne nettbrett i julegave slik hun blir litt kjent med å bruke det. ( vet at de får et på skolen) men virker jo ut som alle i hennes alder har sitt eget, vil ikke hun skal henge etter. Mann er helt uenig å vil ikke det skal skje før hun er 10 år!

Hvilken alder har dere planer for å anskaffe nettbrett? Må de da evt spare seg opp til det selv?

Hva er grunnen ril at din mann ikke vil kjøpe før hun er 10?

Min var vel 5 da han fikk i gave

Mine største har begge to, hu minste er 2,5. Lurt å ha et før skolestart, de får jo ikke med seg nettbrettet hjem når de begynner (antar jeg) og det kan jo være greit å ha et til litt morro etter skolen også[emoji5]

Vi kjøpte til vår gutt når han var 3,5 år. Ikke sånn at han måtte ha og det er vi som legger til nye apper og bestemmer hva han får se på og bruke. Men samtidig så synes vi det var greit at han fikk da. Vi har vårt eget også, hvor vi har en del apper ol, så han kunne jo brukt det sånn sett.
Vi ser absolutt at det har gitt han mye. Han har lese og regne spill både på norsk og engelsk og har lært mye. Snakker mye engelsk, mye pga spillet, men vi har bygget videre på det.
Vi synes dette var riktig alder for vårt barn, hva som passer for andre, får være opp til dem.

Men jeg tenker absolutt det kam være lurt å bli kjent med der før skolestart, selv om mange tar det veldig fort.

Hei, våres eldste barn er skolebarn neste år, der har jo de innført nettbrett som undervisning å tatt bort alle bøker =((
Jeg har nevnt for far at kanskje vi skal kjøpe henne nettbrett i julegave slik hun blir litt kjent med å bruke det. ( vet at de får et på skolen) men virker jo ut som alle i hennes alder har sitt eget, vil ikke hun skal henge etter. Mann er helt uenig å vil ikke det skal skje før hun er 10 år!

Hvilken alder har dere planer for å anskaffe nettbrett? Må de da evt spare seg opp til det selv?
Fordi han mener det er lett å skal ha grenser med bare en halvtime pr dag men at det lett sklir ut. Å han vil våres barn skal være mer kreativ og være ute å leke med venner i stedenfor.
Han har en gutt på sin side som foreldrene kanskje ikke såg problemet før det var forsent å nå vil han kun være inne, kuttet ut alle venner og sitter på nettbrett langt på natt. ( han er 12 år, men startet som 6 åring. )

Jeg mener det går bra for han kan bare sette sperring på ip-adressa slik det er bare den tiden hun får. Men er på en annen måte enig med han. Vil bare ikke at hun skal henge etter.

Fordi han mener det er lett å skal ha grenser med bare en halvtime pr dag men at det lett sklir ut. Å han vil våres barn skal være mer kreativ og være ute å leke med venner i stedenfor.
Han har en gutt på sin side som foreldrene kanskje ikke såg problemet før det var forsent å nå vil han kun være inne, kuttet ut alle venner og sitter på nettbrett langt på natt. ( han er 12 år, men startet som 6 åring. )

Jeg mener det går bra for han kan bare sette sperring på ip-adressa slik det er bare den tiden hun får. Men er på en annen måte enig med han. Vil bare ikke at hun skal henge etter.
Man kan gjøre begge deler , det ene utelukker ikke det andre

Her har de et som er familien sitt som de får bruke. Eget får de når de blir eldre slik at de har noe å glede seg til.

Er du sikker på at de har kuttet ut alt av bøker på skolen?

Vår yngste starta på skolen nå, og de bruker begge deler. Her er også læringsbrettet som de kaller det, med frem og tilbake hver dag. Men det er skolen og kommunen som bestemmer hvilke apper som ligger inne. Brettet overvåkes av ikt i kommunen.

Her har våre barn lånt våre nettbrett. Eldste sparte penger og kjøpte seg sin første når han var 7.5. Yngste kjøpte seg eget i sommer, for det hun brukte begynte å synge på siste verset.

Jeg skjønner hva din mann mener, og jeg ser det på noen av vennene til 9-åringen her. Men det behøver absolutt ikke bli sånn hos dere.

Jeg tenker at 10 år er for sent, det er mye barnet vil gå glipp av ifht det sosiale og det å håndtere nettbrett.

Her var de 3-4 år mener jeg å huske. Her bruker de både bøker og nettbrett på skolen, eldste får ta med hjem skolen sitt innimellom. Mine er mye ute og leker med andre barn selv om de har nettbrett. Noen barn regulerer slikt fint selv mens andre trenger strengere grenser, og det er opp til foreldrene å avgjøre hvor lenge de får sitte tenker jeg. Hadde mine sluttet med alt annet hadde jeg kuttet ned på tiden de fikk bruke det, men siden de gjør masse annet også og er aktive er ikke det nødvendig.

Vår mellomste har ipad på skolen, eldste får over jul. De har bøker i tillegg og ark men en del lekser på pad.

Nettbrett fikk de to eldste til jul i fjor, de har jo grenser for h or mye de får bruke det likevel. Og det skaper en del frustrasjon at yngste på nesten tre ikke har.... Hos henne og hos dem hun tar fra....

Er du sikker på at de har kuttet ut alt av bøker på skolen?

Vår yngste starta på skolen nå, og de bruker begge deler. Her er også læringsbrettet som de kaller det, med frem og tilbake hver dag. Men det er skolen og kommunen som bestemmer hvilke apper som ligger inne. Brettet overvåkes av ikt i kommunen.

Her har våre barn lånt våre nettbrett. Eldste sparte penger og kjøpte seg sin første når han var 7.5. Yngste kjøpte seg eget i sommer, for det hun brukte begynte å synge på siste verset.

Jeg skjønner hva din mann mener, og jeg ser det på noen av vennene til 9-åringen her. Men det behøver absolutt ikke bli sånn hos dere.

Jeg tenker at 10 år er for sent, det er mye barnet vil gå glipp av ifht det sosiale og det å håndtere nettbrett.
Ja, her har de ikke bøker utenom lesebok og kopi ark.
Hm, er ikke lett det der når vi har et ulikt syn på det. Men vi får vell bare møtest på midten.
Jeg tenkte vi skulle kjøpe det i julegave :P

Skal kjøpe et nettbrett til lillegutt på 15 mnd. Men kun til bruk på fly osv. Bor i Storbritannia og familie i Norge, så det blir noen flyturer i løpet av året. Hjemme så får han nok ikke bruke det før han begynner på skole

Låner vår vil ikke han skal vite han eier et før om lenge... lettere å styre synes jeg om det er vårt;)

Jeg er enig med mannen din der. Men hva med at familien har et nettbrett som hun kan få bruke? Hun må jo ikke ha sitt eget :)

Ville nok at hun skulle vært litt trygg på å bruke nettbrett før hun skal bruke det på skolen. Men godt tips at det er familien/foreldrene sitt, da er det sikkert lettere å begrense bruken :)

Back
Topp