Hvilken øyenfarge får barnet?

Bkno2816592

Flørter med forumet
jeg har brune, far har blå

Eldste har brune
Mellomste har knall blå
Minsten har grå grønne

Nå har det seg sånn at jeg har fått meg ny mann, jeg har brune han har grå grønne..
hva vil barnet få tro? Brune?
 
Jeg har barn med 2 fedre, de har begge blå øyne. Jeg har grønne.

Har ett barn med brune øyne og to barn med blå:)

Den tabellen over stemmer ikke da, for ifølge den skal ikke min datter kunne ha brune.
 
jeg har brune, far har blå

Eldste har brune
Mellomste har knall blå
Minsten har grå grønne

Nå har det seg sånn at jeg har fått meg ny mann, jeg har brune han har grå grønne..
hva vil barnet få tro? Brune?
Brune eller grønne/grå er nok det mest sannsynlige, men dersom dere begge har blå øyne i familien (f.eks hos foreldrene dine og hans), er også blå en mulighet :)

Grunnen til at jeg sier det, er at jeg har grønne øyne og mannen har brune (forholdsvis lyse), så på forhånd antok jeg at ungene våre ville få brun øyenfarge siden brunt er dominant, men begge jentene våre har blå øyne :) Det skyldes nok at både mannen og jeg har en forelder hver med blå øyne, og at grønn vel er en form for mellomting mellom blå og brun genetisk sett?
 
Vil tro det mest sannsynlig blir brune eller grønnbrune.
Vi har begge blå øyne (eller sånn blågrå/gråblå) to elste har samme, minsten var veldig grå som liten, nå blir de mer ut i det grønne
 
Jeg har barn med 2 fedre, de har begge blå øyne. Jeg har grønne.

Har ett barn med brune øyne og to barn med blå:)

Den tabellen over stemmer ikke da, for ifølge den skal ikke min datter kunne ha brune.
Brune eller grønne/grå er nok det mest sannsynlige, men dersom dere begge har blå øyne i familien (f.eks hos foreldrene dine og hans), er også blå en mulighet :)

Grunnen til at jeg sier det, er at jeg har grønne øyne og mannen har brune (forholdsvis lyse), så på forhånd antok jeg at ungene våre ville få brun øyenfarge siden brunt er dominant, men begge jentene våre har blå øyne :) Det skyldes nok at både mannen og jeg har en forelder hver med blå øyne, og at grønn vel er en form for mellomting mellom blå og brun genetisk sett?
Slik har jeg lært det: Genestisk sett er alt annet en blå øyne klassifisert som brune. Altså: har du grønne eller grå øyne, har du gen for brune øyne.
Gen for brune øyne er dominant, og gen for blå øyne er recessivt.

Alle har 4 gen for øyenfarge - to fra mor og to fra far. For å få blå øyne må du ha minst 3 blå gen. Har både mor og far knall blå øyne er det fortsatt mulig å få barn med brune øyne, dersom både mor og far har 3 blå og ett brunt gen. Da kan barnet få to brune og to blå, som gir brune øyne.
For å få brune øyne er det nok med to brune gen.

Dette er selvfølgelig veldig forenklet...
 
Slik har jeg lært det: Genestisk sett er alt annet en blå øyne klassifisert som brune. Altså: har du grønne eller grå øyne, har du gen for brune øyne.
Gen for brune øyne er dominant, og gen for blå øyne er recessivt.

Alle har 4 gen for øyenfarge - to fra mor og to fra far. For å få blå øyne må du ha minst 3 blå gen. Har både mor og far knall blå øyne er det fortsatt mulig å få barn med brune øyne, dersom både mor og far har 3 blå og ett brunt gen. Da kan barnet få to brune og to blå, som gir brune øyne.
For å få brune øyne er det nok med to brune gen.

Dette er selvfølgelig veldig forenklet...


Jeg vet at mest sannsynlig grunnen for at min datter har brune, er fordi 3 av 4 av mine besteforeldre har det, og begge mine foreldre har grønne:)

Alle min mor sine søsken har og brune, bare ikke min mor. Min far sine har og brune.

Aner ikke hvilken øyenfarge faren sin familie har, da han er adoptert, men han er lyshåret og blåøyd, så sannsynlig at brunfargen kommer fra min slekt, med 95% brunøyde flere generasjoner bakover:)


Er samme som du skriver, som jeg har lært i naturfagen en gang i tiden:)
 
Jeg har brune, far til de to eldste har lyse blå.
Eldste har grønne og nr 2 har lyse blå.

Samboeren min nå har mørkere blå øyne, så spendt på øyefargen til januarbabyen vår :)
 
Jeg har blå og samboer brune. Jenta vår har nå grønne med blå/grå rundt, men det virker som de endrer seg litt enda så vi får se!
 
Bruk og grønn går under brune.
Så mest sannsynlig brune da brun er mest dominant. Men er også sjanser for blå om det er i familien.
 
Vi har forskjellige blå farger hvor mine er mørke og hans er lyse. Nr 1 og nr 2 har mørke blå. Nr 3 er litt usikker da han har endret endel siden han ble født. De var en periode grønne og en periode brune. Nå er de lyse blå med spetter og mørke blå ring rundt. Jeg har en brun flekk i det blå på det ene øyet.
Det mest sjeldne her at nr 1 har blå da Hu har rødt hår, er både brune og grønne i familien.
 
Den det er utdatert for mange år siden. Er ikke kun foreldre som telles. Hvis ikke hadde min mor og hennes 2 søstre hatt brune øyene.
Støtter deg! Mannen har to blåøyde foreldre og har brune øyne selv. Komplett umulig i følge den guiden. Og ja, han ligner på både faren og moren sin.
 
Støtter deg! Mannen har to blåøyde foreldre og har brune øyne selv. Komplett umulig i følge den guiden. Og ja, han ligner på både faren og moren sin.
Ene naturfaglæreren til mamma påsto at mormor var utro pga øyenfargen. De er i pinsemenigheten så lite sannsynlig. Dessuten er de alle like sine foreldre. Broren min og sønnen hans er veldig lik morfar utenom den brune øyenfarge som morfar ikke har. Ene læreren min på videregående påstod også at sånt ikke var mulig, mistet litt respekten for han når han da sto i 2005 og sa til flere i klassen at enten deres mor, mormor eller farmor hadde vært utro.
 
Back
Topp