Hvilken årstid syntes du det var best å føde?

Babyverdens redaksjon

Betatt av forumet
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Prøver/prøvde dere å få barn på en bestemt årstid? Når ville du født om det var helt opp til deg? Hva er fordelene og ulempene med de ulike årstidene?

Vi oppdaterer denne artikkelen med noen av svarene som kommer i tråden: Sommerbaby vs vinterbaby – fordeler og ulemper
 
Prøver/prøvde dere å få barn på en bestemt årstid? Når ville du født om det var helt opp til deg? Hva er fordelene og ulempene med de ulike årstidene?

Vi oppdaterer denne artikkelen med noen av svarene som kommer i tråden: Sommerbaby vs vinterbaby – fordeler og ulemper
Vi regnet ut på det og klarte å få barn på den måneden vi ønsket. Vi fikk i september, høsten. Ulempen med september er at de må ha så mye klær på seg, kaldt ute, fryser på bakken, nærme seg vinter. Fordelen er at du har en nyfødt til jul. Men neste gang vil vi nok prøve å få barn til våren
 
Nei! Og før første så mistet vi 2 ganger, så når vi skulle bli gravide for 3. gang og enda ikke hadde barn, var ikke tid på året for fødsel noe fokus.
Og den andre ble unnfanget på prevensjon, så der tok skjebnen ansvar :p
Mine er født i januar og starten av mars. Jeg synes mye er pes med baby uansett. Er det på vinteren så må de pakkes inn så mye, og er det på sommeren og kjempevarmt så må du passe på å være mest mulig i skyggen og egentlig ikke så mobil da heller. Men jeg synes starten av året har vært fint, man er jo gjerne mye inne uansett. Og det er fint å ha 3. trimester på vinteren.
Så er det jo litt upraktisk hvis man vil ha barnehageplass fra rundt ettårsdagen, for det fikk vi først da de var 1,5 år. Men i ettertid er jeg glad for de månedene ekstra vi fikk være sammen med dem, og det er hvertfall ingen ulempe å være født tidlig på året når man starter på skolen.

Skulle vi hatt flere barn nå og jeg kunne ha valgt fritt, så ville jeg fått i april. Hovedsaklig fordi den heftigste virussesongen fra barnehagen er over da. Ville absolutt ikke fått nyfødt i typ nov/des også hatt de heftigste sykdomsmånedene foran oss.
 
Jeg har to augustbarn og termin i august igjen, og det kan ikke anbefales! Det var ikke planlagt, det bare ble slik.

I første halvdel av graviditeten er man gjerne veldig frossen, det passer ikke med at denne delen da blir på vinteren.

Tredje trimester blir på sommeren. Da er man tung og varm, kanskje man får brennende føtter og hender, kanskje man begynner å svette fra nye steder. Man sover allerede dårlig, og det blir ikke lettere å få sovet godt når det er tropenetter.

Når fødselen er over og påfølgende barseltid starter er det fortsatt sommer. Mye svetting av overskuddsvann i kroppen og veldig mye kroppskontakt med baby. Klamt!

Og når de små begynner på skolen kommer bursdagene alltid til å havne i sommerferien, som mange ser på som litt dumt.
 
Last edited:
Vi fikk i november, skulle vært desember. Slik jeg ser det nå var det veldig bra. Vi fikk tid inne da det var mørkt og kaldt og så nyter jeg permisjon og vår nå.
 
Har ei i juli, ei i oktober og ei i november. Neste kommer nok også i juli.

Skulle jeg valgt, ville jeg hatt termin sen mars til tidlig juni helst. Kanskje aller helst rundt april, så man er litt i gjenge til sommeren. Vi har så utrolig lite sommer her, at det føles dumt å "gå glipp" av noe av den. Da er det greit å ha føde og barsel de andre 50 ukene av året... :bag: men men, vanskelig å velge.

Oktober og november er forsåvidt ganske greit, for er ikke sååå trist å være isolert inne noen uker da :p og er jo ellers bare å kle godt på ungen når man skal ut. Varme opp bilen litt i forkant før man drar noe sted.

Juli derimot.. sykehusrommene er ofte dårlig ventilerte, det er sommerstengt på fødeavdelinger, om det er varmt så blir man hoven og ekkel.. men det blir man om man er 25-28 uker også, og har høsttermin..
Neida. Jeg håper på å kanskje kunne prøve på april/mai neste gang.
 
Prøver/prøvde dere å få barn på en bestemt årstid? Når ville du født om det var helt opp til deg? Hva er fordelene og ulempene med de ulike årstidene?

Vi oppdaterer denne artikkelen med noen av svarene som kommer i tråden: Sommerbaby vs vinterbaby – fordeler og ulemper
Jeg ville valgt vinter igjen om jeg kunne velge, og absolutt ikke sommer!

Jeg har født to på vinteren, og et barn i juli. Syntes juli var helt pyton, og det føltes som om jeg mistet hele sommeren. I tillegg synes jeg det er skikkelig upraktisk å ha krabbende baby sommeren etter. Først var jeg høygravid med ulempene det medfører, og kunne ikke gjøre stort. Baby hatet å ligge i vogn og bilstol, så trilleturer og bilturer de første 3mnd. var stressende og kjipe, i tillegg til at jeg ikke fikk lov å gå noe særlig uansett de første 6-12 ukene, fordi fødselen endte i hastekeisersnitt. Når vi endelig kunne gå ut døra så var det blitt kaldt ute, og klart for vinter(oktober). Alt jeg husker fra den sommeren var sykehus og stua hjemme.

Nå som neste sommer er kommet, er baby 10-11mnd., og krabber. Jeg elsker å være ute, men det er mye på bakken og alt av klær blir slitt og flekkete fordi baby ikke rakk å lære å gå. Jeg håper hun kan gå før sommeren er over i det minste!

Mine to første ble født midt på vinteren(desember og januar), og det har vært helt fantastisk. Nyfødttiden var mye innendørs med disse to også, men det var jo vinter og best å være inne uansett. Da sommeren endelig kom, var de rundt 6mnd., og i en perfekt alder til å utforske utendørs, uten at de krabbet rundt. Følte de fikk mange inntrykk i riktig alder, som julibabyen fikk begrenset fordi det var vinter da hun var i samme alder. De var også klare for trilleturer på våren, noe som var helt perfekt. Og deres andre sommer var de da blitt svært så stødige på beina, ettersom de var blitt 18mnd.

Jeg hadde definitivt valgt vinterbaby igjen om jeg kunne valgt selv!
 
Nei ! Vi fikk barn når vi fikk barn, bestemt årstid har jeg uansett aldri brydd meg om, fikk i august og synes det var helt greit. Mye ute på vinteren , ingen hindring at han var liten, han krabbet rundt og koste seg i snøen, til sommeren igjen gikk han.
 
Mine tre var ikke planlagt og har to vår barn og ett høst barn . Utrolig kjip når det kommer til ute bursdager . Kunne tenkt meg mai juni :laughing002 Nå var vi heldig med april 09 for den våren var det sommer , fantastisk vår og fantastisk sommer og himla mye snø vinter . Men ser nå at det er kjipt også. Men ellers greit at det ikke er i desember , sommerferie osv mye lettere med barnevogn og bil når det ikke er så slapsete ute også .
 
Har to i august og en i november. Og kunne jeg velge så er august best.
Høygravid om sommeren = bare å sole og bade seg, barseltiden er best tilbragt inne men det er ikke så kaldt at man må lesse på verken seg selv eller baby masse tøy.
November = et herk å finne både vintersko og -jakker som passer opp mot fødsel. Baby er helt fersk - og verden er iskald. Ikke gøy å sitte inne en hel januar mnd fordi det er fryseboks ute, når alt du vil er å trille tur :arghh:

Men heldigvis kan vi ikke velge - de kommer når de kommer og godt er det :happy:
 
Vi har fått i desember , juni , juli og venter nå i januar/februar :).
Når jeg fikk minste frøkna i juli 21 var det utrolig kjipt at jeg ikke fikk badet med de 2 andre barna mine pga renselsen :/ , men på en annen måte så pleier juni barnet å ha ute bursdag og det kommer nok juli barnet også (deilig å slippe ha hele klassen/avdelingen inne når det er bursdag)
 
Har to barn født i november. Helt ok, men tenker vårbarn må være det beste, så det prøver vi på denne gang.

Ønsker ikke å gå høygravid på sommer, eller ha nyfødt midt på sommeren.

Ønsker ikke nyfødt i de verste vintermnd igjen, med tanke på alt av viruser og sjukdommer ute og går. Spessielt nå som jeg har bhg barn fra før

Så, vårbarn satser vi på er perfekt. Da er de ikke nyfødte når sommeren kommer, litt større når vinteren kommer, og ikke minst passer det med tanke på barnehageplass. Da er det ca 1.5 når de starter i bhg
 
Har et barn født i juni, og et i april.

Juni:
+ Deilig å ha trøttheten og kvalmen i 1.trimester på høsten, hvor man er en del inne uansett. Til julebordsesongen var jeg langt nok til at jeg kunne fortelle om svangerskapet. Da det nærmet seg termin var det deilig å ha på seg lite klær. Trengte ikke strekke ut permisjonen veldig lenge før barnehagestart i august året etter. Synes også 14 mnd var en fin alder for oppstart.
- Sov utrolig dårlig på slutten pga varmen. Fikk faktisk ikke gjort særlig mye annet enn å ligge i sofaen med vifte pga varmen. Var også sykt varmt å føde. Sommeren gikk med til renselse og å sitte innenfor med en varm baby.

April:
+ Ble gravid på slutten av sommeren, så ingen tunge deler av svangerskapet var på sommeren, det var ganske greit. Igjen - alle visste at jeg var gravid til julebordsesongen, så ingen løgner der. Magen min var liten, så hadde ingen problemer med påkledning/ytterjakker som ikke passet. Veldig deilig å føde i april, ikke for varmt. De første ukene med baby hadde fin temperatur, ikke for kaldt og ikke for varmt. Enkelt å kle på seg selv og baby. Før sommeren kommer for fullt nå har vi funnet rutinene våre, og baby har blitt litt større, så kan være litt mer ute.
- Barnehageplass først fra baby er 16 mnd, hvis det er opptak kun 1 x pr år. Føler meg fortsatt ikke helt vel i min post-partum kropp, så frister ikke veldig med bikini enda. Sommeren kom fort etter fødsel.

Neste gang kunne jeg (i en perfekt verden, hvor sånne ting kan planlegges) tenke meg å få en baby i februar.
 
Planla ingenting, men har fått barn i hhv. mars og september. Mars var helt perfekt synes jeg. Det var en mild vår så gikk på mange fine trilleturer den våren. Slapp å stresse med masse lag av klær på babyen. Og i forhold til skolestart har det vært helt topp med de ekstra månedene min har sammenlignet med barn født på slutten av året.

September var på mange måter fint det også. Hadde keisersnitt og var mye inne de første månedene, så da var det veldig greit at det var mørketid uansett. Men så kom den verste sykdomsperioden og babyen hadde bronkiolitt for første gang da hen var seks uker gammel. Så var det omgangssyken, etc. Gikk mye og bekymret meg for at babyen skulle bli syk.

Om jeg noen gang skulle hatt flere tenker jeg at fødsel i mars, april, mai hadde vært ideelt :happy:
 
Har august og februar baby, og foretrekker februar (termin i januar nå).

Jeg syntes det var fint å være gravid på sommeren jeg, ulempen med vinteren er å finne vinterjakke som passer over magen.
Men i forhold til baby var det enklere at den var veldig liten når det var kaldt, og mer mobil og utforskende i varmen.

Men nei, har ikke prøvd å treffe noe tidspunkt.
 
Back
Topp