Hvilke vitamintilskudd bruker dere?

Lamalama

Betatt av forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Aprilspirene 2024❤️
Hittil i graviditeten har jeg tatt folsyre og omega 3 kapsler. Legen min sier at jeg bør kjøpe en sånn pakke som er tilpasset graviditet og bruke det Igjennom svangerskapet. Spurte legen om hun kunne ta blodprøve av meg og sjekke d-vitamin(når jeg allikevel tok noen andre blodprøver), men fikk til svar at det gjorde de vanligvis ikke, men anbefalte alle å ta d-vitamintilskudd i vinterhalvåret. Så nå vurderer jeg å kjøpe de gravid vitaminene, selv om de er ganske dyre(og jeg har igjen masse av de andre vitaminene).

Hva bruker dere av vitaminer og sånn? Er det ikke vanlig å sjekke vitaminlager i kroppen før man tar tilskudd? Det kan jo bli for mye av de ulike vitaminene også?

Jeg har til nå brukt GraVitamin kjøpt på billigetester.no, men nå er jeg tom så skal kjøpe lifeline tror jeg de heter, eller en annen, vi får se hva jeg finner på apoteket, men nycoplus gravid blir det ikke, den gjorde meg kjempekvalm sist :depressed:.
Legen min tok prøver av div vitaminer siden jeg hadde mangel sist, og skal ta ekstra resept tilskudd på noe.

Bruker en sånn pakke som er tilpasset gravide, husker ikke hva den heter men kjøper på apoteket.

Jeg tar Oveg mamma , den er spesielt tilpasset for de som spiser plantebasert og er gravid/ammer :) og opti3 (omega 3).

Last edited:
Jeg tar nycoplus multivitamin, og omega 3:)
De fleste vitaminer er vannløselige, dvs at det du ikke har behov for tisser du ut igjen:p
A, d, e og k vitamin er fettløselige.

Jeg måler vitamin langrene mine 1gang i året hele tiden, under svangerskap 2 ganger. Rundt uke 12 (tok de 11+4 denne gangen) og skal ta igjen i uke 24:) dette fordi jeg tidligere har hatt mangel på vitamin d, jern, folat, og b vitamin. har ett variert og sunt kosthold, men det har alikevell ikke vært nok for meg.
Bor i finnmark, så må ha dobbel dose d vitamin hver vinter pga mørketid. Ellers får jeg d vitamin mangel:p

Sniker fra april..
Har tatt sånne gravid vitamin pakker frem til nå, og kommer til å fullføre det siste brettet jeg har igjen. Syntes de er alt for store og jeg brekker meg nesten hver gang jeg skal svelge en :eek: Så spurte jordmor sist jeg var der, og da sa hun at med et norskt kosthold skal vi kunne få det aller meste igjennom kostholdet. Det eneste hun anbefalte meg var omega 3 hvis jeg ikke spiser noe særlig fisk. Selvfølgelig skal man også ta folat/folsyre i første trimester. Har bestemt meg for at jeg nå blir å ta multivitaminer og omega 3 kapsler hver dag. Både billigere og mye mindre tabletter :hilarious:
Du gjør det som er best for deg selv, men spesielt av en lege å anbefale deg å ta sånne pakker dedikert til gravide uten å i det hele tatt sjekke om du har noen mangler o_O

Nycoplus multivitamin (denne inneholder anbefalt mengde folsyre), omega3 kapsler og ekstra d-vitamin :)

Jeg har kjøpt en pakke med gravidvitaminer, men har hittil (uke 12) ikke rørt dem. Jeg blir kvalm av å SE på brettet med gigantiske piller og kapsler, som jeg liksom skal ta FIRE av hver dag. Det skjer ikke. For egen del tar jeg heller en sånn bitteliten folsyretablett og tran. Ikke at jeg har tatt tran heller hittil, men bør vel kanskje begynne med en form for omega 3 :p Har egentlig vært dårlig på folsyre og, når jeg tenker meg om, men det skyldes i hvert fall forglemmelse og ikke at jeg brekker meg av tablettene :)

Har tatt gravidvitaminene til nå, men neste gang det er tomt går jeg over til vitaminbjørner og barnetran - har kjempet mot brekningene hele veien og er fortsatt kvalm nå 15+3, så nå tenker jeg vi sier det er greit.

Sniker fra april..
Har tatt sånne gravid vitamin pakker frem til nå, og kommer til å fullføre det siste brettet jeg har igjen. Syntes de er alt for store og jeg brekker meg nesten hver gang jeg skal svelge en :eek: Så spurte jordmor sist jeg var der, og da sa hun at med et norskt kosthold skal vi kunne få det aller meste igjennom kostholdet. Det eneste hun anbefalte meg var omega 3 hvis jeg ikke spiser noe særlig fisk. Selvfølgelig skal man også ta folat/folsyre i første trimester. Har bestemt meg for at jeg nå blir å ta multivitaminer og omega 3 kapsler hver dag. Både billigere og mye mindre tabletter :hilarious:
Du gjør det som er best for deg selv, men spesielt av en lege å anbefale deg å ta sånne pakker dedikert til gravide uten å i det hele tatt sjekke om du har noen mangler o_O

Jeg har også sånn pakke, tablettene er jo gigastore. Tenker jeg skal gjøre som deg, fullføre den siste pakken å heller gå over til omega3.

Er i uke 13+4 og bruker Nycoplus Gravid multivitaminer + ekstra D-vitaminer i tillegg. Når pakken er ferdig så kommer jeg nok ikke til å kjøpe den igjen pga pris + man må ta 4 tabletter så syns det blir mye og noen ganger brekker jeg meg pga det.
Vurderer bare å begynne med Nycoplus Omega 3 multikapsler pga pris (kommer ofte på tilbud) og her trenger man bare å ta kapsler. og den inneholder jo nesten alt som er i gravid multivitaminer? husker jeg spurte apoteket om de kunne forklare forskjellen og hvorfor jeg burde kjøpe gravid multivitaminer, men fikk ikke noe godt svar (og likevel kjøpte jeg gravid multivitaminer fordi jeg følte meg trygg på at jeg kjøpte alt som stod «gravid på». Var altså i starten av graviditeten)

Back
Topp